کد مطلب: ۲۱۱۰۵۵

گزارش میدانی خبرنگار تجارت‌نیوز از بازار ارز:

صرافی‌ها: دلار نداریم! بانک مرکزی: از دلالان نخرید!

صرافی‌ها: دلار نداریم! بانک مرکزی: از دلالان نخرید!

مشاهدات میدانی خبرنگار تجارت‌نیوز حاکی از آن است، ارزی که از طرف بانک مرکزی در اختیار صرافی‌ها قرار گرفته، جوابگوی تقاضای بازار نیست. به همین دلیل، در مقابل برخی صرافی‌ها بازار سیاه شکل گرفته است. این در حالی است که مسئولان بانک مرکزی خرید ارز از دلالان را قاچاق اعلام کرده‌اند.

میلاد مرادی: «خرید و فروش دلار متوقف شد!» این جمله تیتر خبری بود که در یک الی دو روز گذشته، در رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته (سه‌شنبه) نرخ دلار در سایت اکثر صرافی‌ها قیمت 4471 تومان را نشان می‌داد. خبرنگار تجارت‌نیوز با چند صرافی بانکی و غیربانکی تماس گرفت. تا وضعیت را از زبان خودشان جویا شود.

تمام صرافی‌هایی که با آنها تماس گرفته شد، دلاری برای فروش نداشتند. از جمله آنکه، دو صرافی غیربانکی در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت‌نیوز مبنی بر فروش دلار گفتند: به هیچ عنوان دلاری برای فروش ندارند.

فروش دلار به هیچ وجه!

یکی دیگر از صرافی‌های غیربانکی، گفت: در حال حاضر نرخ دولتی دلار 4480 تومان است. ما هم دلاری برای فروش نداریم. اما اگر سوال دیگری دارید حضوری تشریف بیاورید.

جالب است، با وجود آنکه یکی از مسئولان این صرافی نرخ دولتی دلار را 4480 تومان بیان کرد، اما با مراجعه حضوری ما به این صرافی، رقم فروش دلار را 4810 تومان اعلام کرد.

یکی دیگر از صرافی‌ها به خبرنگار تجارت‌نیوز، گفت: این قیمت‌هایی که شما در سایت‌ها می‌بینید، نمادین است. عملا همه صرافی‌ها دست از خرید و فروش برداشته‌اند. دلار با قیمتی که در سایت صرافی‌‌ها اعلام شده، اصلا وجود خارجی ندارد.

با این حال، صرافی‌های بانکی نیز از نبود دلار در بازار ارز خبر می‌دادند.

صرافی یکی از بانک‌ها، گفت: چند روز است به طور کلی دلار خرید‌و‌فروش نمی‌شود. در حال حاضر هم موجودی صندوق ما صفر است. کسی به ما دلار نمی‌فروشد. از طرفی هر چقدر دلار وجود داشته، در این هفته به فروش رفته است. از طرف دیگر، ما نیز نمی‌توانیم نرخ‌گذاری نکنیم. چون مجوز بانک مرکزی است و اگر دیده باشید ما در سایتمان نرخ دلار را گذاشته‌ایم.

وی افزود: حتی یکی از آشنایان خودم از من چند هزار دلار می‌خواست. ولی واقعا نداشتیم. من حدود چند سال است در این صرافی کار می‌کنم و چندین سال هم در فردوسی مشغول بودم و همه من را می‌شناسند. با این حال، به چند نفر زنگ زدم اما واقعا کسی نبود که که چند هزار دلار به من بدهد. در حالی‌که قبلا به صورت تلفنی در حد 200 الی 300 هزار تا دلار خرید و فروش می‌کردیم.

وی در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز، مبنی بر اینکه وضعیت صرافی سایر بانک‌ها به چه صورت است، گفت: صرافی بانک‌های دیگر هم همین‌طور است. حتی از یکی از بانک‌ها به من زنگ زدند و چند هزار دلار می‌خواستند.

ببینید خیلی کار را خراب کردند نرخ‌ها را تا 4580 بردند و دوباره پایین آوردند. طبیعتا کسانی که آن زمان دلار خریدند، الان نمی‌فروشند. چون به ضررشان است.

وی در پایان در مورد نرخ حال حاضر دلار، گفت: الان نرخ دولتی 4471 است. اما اگر بخواهید در بازار فردوسی به صورت آزاد می‌توانید بخرید. که من امروز (سه‌شنبه) قیمت گرفتم گفتند 4492 تومان است.

حالا سر من منت گذاشتند و گفتند دو تومان تخفیف می‌دهیم و 4490 تومان می‌فروشیم. البته برخی‌ها هم می‌گفتند که دلار نداریم. اتفاقا به نظرم خیلی هم دلار دارند. اما چون گران خریده‌اند، نمی‌خواهند بفروشند.

خبرنگار تجارت‌نیوز، با سایر صرافی‌های بانکی نیز تماس گرفت که تمام آنها از نبود دلار برای فروش خبر دادند. یکی از آنها با بیان اینکه دلاری برای خرید و فروش ندارند، گفت: علتش این است که ما از بانک مرکزی دلاری دریافت نکرده‌ایم.

از دلالان نخرید!

اما مشاهدات میدانی صبح امروز، حاکی از شکل‌گرفتن صف‌های طولانی مردم جلوی صرافی‌ها است. تا حوالی ساعت 12 امروز مقابل هر کدام از صرافی‌های بانکی و برخی صرافی‌های دیگر، صف‌های طولانی 200 الی 300 نفره در میدان فردوسی و برخی نقاط دیگر شکل گرفت.

ارز

صف‌های که در انتظار خرید ارز بودند. اما چون تقاضا برای خرید ارز بیش از اندازه بود، همه نتوانستند نسبت به تهیه ارز مورد نیاز خود اقدام کنند.

مشاهدات میدانی خبرنگار تجارت‌نیوز، حکایت از شکل‌گرفتن بازار سیاه مقابل بسیاری از صرافی‌ها دارد. به طوری‌که بسیاری از دلالان، دلاری را که با نرخ 4471 تومان خریده بودند، با قیمت 4750 تومان به فروش می‌رساندند.

بسیاری از افراد که برای مسافرت نیاز به دلار داشتند و نتوانسته بودند از صرافی تهیه کنند، مجبور می‌شدند تا ارز مورد نیاز خود را از دلالان بخرند. اما از طرف دیگر، بانک مرکزی اعلام کرد که خرید ارز از دلالان به مثابه قاچاق محسوب می‌شود و با آن برخورد می‌شود.

یکی از مسئولان بانک مرکزی اعلام کرد: کلیه تقاضاهای واقعی ارز توسط صرافی‌های منتخب بانکی و مجاز متناسب با شرایط بازار پوشش داده می‌شود، لذا متقاضیان ارز از مراجعه به دلالان و سوداگران پرهیز کنند.

با این حال همانطور که پیش‌تر گفته شد، مشاهدات میدانی حاکی از آن بود که ارز تزریق‌شده به صرافی‌ها جوابگوی تقاضای بازار نبوده است. به همین دلیل بسیاری از افراد ناچار بودند تا ارز مورد نیاز خود را از دلالان بخرند. در واقع چیزی که مسئولان بانک مرکزی آن را به درستی تشخیص نداده‌اند، تقاضای زیاد بازار برای ارز بوده است.

آماده‌باش برای بحرانی دیگر؟

حدود چهار روز است که خرید‌و‌فروش ارز با مشکل مواجه شده است. در همین راستا، محمد کشتی‌آرای، عضو هیات‌رئیسه اتحادیه طلا‌و‎جواهر در گفتکو با ایسنا، می‌گوید: با توجه به کمبود موجودی ارز، در حال حاضر به هیچ عنوان در صرافی‌ها و بازار، خرید‌و‌فروش ارز به ویژه دلار صورت نمی‌گیرد.

چند وقتی است که اخبار بازار ارز در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. در پی اختلالات بازار ارز، بانک مرکزی مانند همیشه ورود پیدا کرد و با ارائه راهکارهایی سعی بر کنترل نرخ ارز کرد.

راه‌اندازی سامانه ارزی، انتشار گواهی سپرده ریالی 20 درصد، انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و پیش‌فروش سکه بهارآزادی از جمله راهکارهای بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز بود.

حتی کار به قوه قهریه رسید و در این راستا پلیس اعلام کرد که چندین نفر از اخلال‌گران بازار ارز را دستگیر کرده است. این اقدامات باعث شد تا نرخ دلار کاهش پیدا کند و دوباره در کانال 4400 قرار بگیرد. اما واقعیت چیز دیگری می‌گوید.

واقعیت آن است، اگرچه نرخ دلار پایین آمده، اما این قیمت بیشتر به صورت نمادین در سایت صرافی‌ها وجود دارد و همان‌طور که اشاره شد واقعیت‌های میدانی چیز دیگری را نشان می‌دهد.

باید این سوال را پرسید که با ارائه راهکارهای بانک مرکزی، آیا اکنون قیمت ارز مدیریت شده یا باید خود را برای بحران دیگری آماده کنیم؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.