کد مطلب: ۷۴۴۱۹۶

احمد زراعت‌کار، رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور، مطرح کرد:

تداوم کمبود گاز تا ۱۹ سال دیگر/ صنایع ارزآور تعطیل می‌شوند؟

تداوم کمبود گاز تا 19 سال دیگر/ صنایع ارزآور تعطیل می‌شوند؟

کمبود گاز در روزهای سرد امسال همچون سنوات گذشته در بازار انرژی کشور سنگینی می‌کند. تا جایی‌‌که بسیاری از صنایع در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند بر اساس اعلام احمد زراعت‌کار، رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه، روند کمبود گاز در کشور تا 19 سال آینده گریبان‌گیر کشور است و مشخص نیست چه سرونوشتی در انتظار صنایع ارزآور خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ناترازی تولید و مصرف گاز با ورود به فصل سرما، زمستان سختی را برای کشور رقم زد. تا جایی‌که متولیان امر نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند. اما مسئله کمبود گاز ناشی از چیست و تا چه زمانی قرار است گریبان‌گیر ایران بماند؟

احمد زراعتکار، رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور، در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران که امروز، یکشنبه 11 دی 1401، برگزار شد، درباره بحران کمبود گاز در ایران گفت: افت تولید میادین نفت و گاز از عمده‌ترین چالش‌های کشور به حساب می‌آید.

او افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اگر مصرف گاز در کشور بر اساس ترازنامه فعلی (بدون صرفه‌جویی) دنبال شود، طی سال‌های آینده حداقل 512 میلیون مترمکعب در روز ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور رقم می‌خورد.

صرفه‌جویی تاثیری در حل بحران کمبود گاز ندارد

زراعتکار با اشاره به تأکید همواره دولت بر انجام صرفه‌جویی توسط مردم توضیح داد: اگر مردم برای جبران کمبود گاز صرفه‌جویی کنند و سیاست‌های فعلی، بهینه‌سازی قیمتی و غیر قیمتی موثر واقع شود باز هم 111 میلیون مترمکعب کسری گاز برای کشور پیش‌بینی می‌شود. این رقم معادل تولید پنج فاز در پارس جنوبی است.

وی تصریح کرد: با این حساب بحران کمبود گاز حداقل تا سال 1420 در کشور ماندگار است. یکی از مستندات برای تداوم کمبود گاز را می‌توان به عدم حل مشکلات میدان گازی پارس جنوبی نسبت داد. این میدان تولید 70 درصد گاز کشور را بر عهده دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: مشکلات پارس جنوبی از عواملی همچون شرایط اقتصادی کشور در اثر تحریم‌ها و حکمرانی نامناسب بخش بالادستی صنعت نفت و گاز نشات می‌گیرد. با این اوصاف کشور قادر به انعقاد هیچ قراردادی که قابلیت رقابت‌پذیری در سطح جهانی را داشته باشد، ندارد.

بر اساس این گزارش، بحران کمبود گاز تا 19 سال آینده ادامه دارد. این در حالی است که صنایع ارزآور زیادی در سایه این بحران به تعطیلی کشانده شدند. حتی جایگاه‌های سی.ان.جی نیز یکی دیگر از اهداف احتمالی برای قطعی گاز هستند. حال باید دید چه تدبیری برای طوفانی که در انتظار آینده کشور است اندیشیده می‌شود؟

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر مقصر کمبود گاز؛ مردم یا نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • گمنام ترین تیم ۶۱ساله اسیا

    شیر گاز اونور رو ببند مملکتی که روی نفت و گاز خوابیده این هست وضع مردم این هست عدالت علی که راه حضرت علی رو میرویم