کد مطلب: ۳۴۹۰۴۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس :

کمک ۶۵ هزار میلیاردی دولت به تولید از جیب کیست؟

کمک ۶۵ هزار میلیاردی دولت به تولید از جیب کیست؟

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: همچنان مشخص نیست که دولت ۶۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به واحدهای تولیدی در سال ۹۸ را از چه محلی می‌خواهد تامین کند و این میزان اعتبار به کدام واحدهای تولیدی و صنعتی و با چه اولویتی تخصیص خواهد یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، بخش صنعت یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور است که تامین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی به ویژه بنگاه‌های کوچک بسیار ضرورت دارد، به همین جهت در تبصره ۱۸ بودجه سال 98 کل کشور بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان منابع برای کمک به واحدهای تولیدی پیش‌بینی شده که به گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور می‌توان این منابع مالی را به صورت بلاعوض، وجوه اداره شده و یارانه سود پرداخت در اختیار واحدهای تولیدی قرار داد.

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص تخصیص 65 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی، گفت: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید 30 درصد درآمد دولت از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به بخش تولید و صنعت داده شود، اما از زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها تا امروز یک ریال هم از سوی دولت نهم و دهم و همچنین دولت یازدهم و دوازدهم به واحدهای تولیدی و صنعتی تخصیص نشده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث شده در حال حاضر کشتی بخش تولید و صنعت کشور به گل نشیند و رو به نابودی باشد، عدم تخصیص 30 درصد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به بخش تولید و صنعت است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: ماشین‌آلات شرکت‌های تولیدی و صنعتی دیگر فرسوده شده‌اند و مصرف انرژی بسیار بالایی نیز دارند و به دلیل اینکه این بنگاه‌های اقتصادی باید هزینه‌های بسیار گزافی برای مصرف برق و گاز بپردازند تولیدات آنها دیگر رقابتی نیست و حتی بعضا مشاهده شده که این شرکت‌های تولیدی و صنعتی به دلیل هزینه‌های بسیار زیاد مصرف انرژی برخی از خطوط تولید خود را تعطیل کرده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا 65 هزار میلیارد تومان بین واحدهای تولیدی و صنعتی عادلانه توزیع و تخصیص خواهد شد؟ گفت: مشخص نیست که دولت این ۶۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به واحدهای تولیدی در سال ۹۸ را از چه محلی می‌خواهد تامین کند. همچنین هنوز شفاف‌سازی نشده که این میزان اعتبار به کدام واحدهای تولیدی و صنعتی و با چه اولویتی تخصیص خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.