کد مطلب: ۱۳۳۶۵۹

کینوا، فرصتی اقتصادی در بخش کشاورزی

کینوا، فرصتی اقتصادی در بخش کشاورزی

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی کینوا را یک محصول ارزشمند با مزیت‌های فراوان توصیف کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کاوه خاکسار در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به اینکه امسال کینوا به صورت آزمایشی پایلوت در برخی از مناطق کشور به زیر کشت می‌رود، افزود: این محصول می‌تواند با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در کشور به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای محصولاتی مانند برنج مطرح باشد.

ارزش غذایی فوق‌العاده، قابلیت تولید در آب و خاک شور، پربازده بودن، صادرات محوری و… از جمله مزیت‌های این محصول جدید است.

وی اظهار داشت: این گیاه به دلیل سازگاری بسیار بالا با شرایط آب و هوایی مختلف و نیاز کم به آب قابلیت کشت گسترده در کشور را دارد از این رو می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای برنج محسوب شود و نیاز کشور به واردات برنج را کاهش دهد.

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هزینه‌های پایین کشت کینوا و قیمت به نسبت بالای این محصول از یکسو و نیاز به آب کم و سازگاری با شرایط دشوار آب و هوایی از سوی دیگر باعث شده تا کشت گیاه مزبور به لحاظ اقتصادی بسیار به‌صرفه باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه افزایش بهره‌وری از جمله اهداف وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: با توجه به مشکل کمبود آبی در مناطق مختلف کشور بحث بهره‌وری بیشتر خود را نشان می‌دهد.

خاکسار با بیان اینکه در حال حاضر به ازای یک متر مکعب آب بین ۱۲۰ تا ۲۲۰ گرم برنج در استان‌های غیر شمالی کشور تولید می‌شود، اظهارداشت: این شاخص نشان از بهره‌وری و اقتصاد پایین آب در تولید محصول برنج در مناطق مورد اشاره دارد.

وی از تدوین کشت جایگزین برنج در استان‌های غیر شمالی خبر داد و گفت: بسته به شرایط آب و هوایی هر استان نوع محصول برای کشت جایگزین متفاوت است.

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: سورگوم، ذرت علوفه‌ای، ارزن، ماش، کینوا و… از جمله محصولات مورد استفاده در کشت جایگزین می‌توانند مطرح باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح افزایش ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: اساس این طرح بر پایه افزایش محصول در واحد سطح استوار است.

خاکسار اضافه کرد: برای افزایش محصول برنج در واحد سطح باید به مولفه‌های اساسی از قبیل: اصلاح شالیزارها، بهینه کردن مدیریت زراعی، استفاده از ارقام جدید، بکارگیری تجهیزات و تکنولوژی‌های نوین، توسعه مکانیزاسیون و… توجه جدی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.