کد مطلب: ۶۸۹۷۵۱

گزارش هواشناسی امروز ۱۹ مرداد ۱۴۰۱/ گردوخاک به کدام استان‌ها وارد می‌شود؟

گزارش هواشناسی امروز ۱۹ مرداد ۱۴۰۱/ گردوخاک به کدام استان‌ها وارد می‌شود؟

سازمان هواشناسی از وقوع بارش‌های سیل‌آسا و سیلاب ناگهانی در ۱۵ استان خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان هواشناسی با هشدار همچنین هشدار داد: توده گردوخاک به مرزهای غربی طی پنجشنبه و جمعه به کشور وارد می‌شود.

تسنیم گزارش داد، امروز چهارشنبه در برخی مناطق استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال سمنان، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات تهران و البرز در برخی ساعات به‌ویژه ساعات بعدازظهر و اوایل شب بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

پنجشنبه و جمعه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی، رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

شنبه هفته آینده در بیشتر مناطق کشور آسمان صاف و جو پایداری حاکم است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی ۲ روز آینده با توجه به شکل‌گیری توده گردوخاک روی کشورهای همسایه و انتقال آن به بخش‌هایی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان، بروز پدیده گردوغبار در این استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه اول: رشد ابرهای همرَفتی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران همراه رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۹: کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، مازندران، شرق گیلان، دامنه و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران، سمنان، مرکزی و فارس.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و عدم سم و محلول پاشی در مزارع و باغات.

توصیف سامانه دوم: باد و گردوخاک

نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردوخاک و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۱۹: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد، شرق کرمان، جنوب و شرق خراسان رضوی، سمنان، شرق اصفهان، ایلام، خوزستان و یزد

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، به ویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی، موکب‌های برگزاری مراسم مذهبی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه سوم: افزایش گرادیان فشاری همراه با تشدید بادهای ۱۲۰ روزه

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۰

نوع مخاطره: خیزش گردوخاک، وزش باد شدید و در نواحی مستعد طوفان گردوخاک

منطقه اثر: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال خسارت به تأسیسات حساس به گردوخاک و صنعت کشاورزی، احتمال اختلال در حمل‌ونقل ریلی، تأخیر یا احتمال لغو پرواز.

توصیه: اجتناب از فعالیت در فضای باز، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها و غیره، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و پرهیز از توقف وقوع رگبار در شمال و وزش باد شدید در نیمه جنوبی و غرب تهران
خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

وقوع رگبار در شمال و وزش باد شدید در نیمه جنوبی و غرب تهران

به نقل از ایسنا بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا قسمتی ابری در بعضی ساعات همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

طی امروز و فردا (۱۹ و ۲۰ مرداد) در نواحی شمالی به‌ویژه ارتفاعات استان در ساعات بعد از ظهر و شب افزایش ابر گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی مورد انتظار است. تا یکشنبه (۲۳ مرداد) در ساعات عصر و شب در نیمه‌جنوبی و نواحی غربی استان گاهی وزش باد نسبتا شدید تا شدید با احتمال گرد و خاک موقتی پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۳۹ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۲۰ مرداد) صاف تا قسمتی ابری در بعضی ساعت‌ها وزش باد و دربعد از ظهر نیمه‌ابری با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۲۱ مرداد) صاف از بعد از ظهر قسمتی ابری و وزش باد و گاهی نیمه‌ابری با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

برای این مناطق هشدار زرد و نارنجی صادر شد

همچنین دنیای‌اقتصاد نوشت، سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۲ استان، خیزش گرد و خاک در ۹ استان و همچنین وزش باد و افزایش ارتفاع موج در ۱.۵متر هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از رشد ابرهای همرفتی همراه با تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ از روز گذشته تا امروز چهارشنبه ( ۱۸ تا ۱۹ مرداد) خبر داد.

به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از فعالیت در فضای باز، اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز در حین بروز گرد و خاک، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری‌ها و غیره، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و پرهیز از توقف خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره در دستور کار قرار گیرد.

این سازمان در ادامه نسبت به ادامه فعالیت سامانه بارشی و رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک و احتمال تگرگ از سه‌شنبه تا پنجشنبه (۱۸ تا ۲۰ مردادماه) هشدار زردرنگ صادر کرد.

در اثر این مخاطره احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و خسارات احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و عدم سم و محلول پاشی در مزارع و باغات را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار ازخیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت از سه‌شنبه تا جمعه (۱۸ تا ۲۱ مردادماه) خبرداد.

در اثر این مخاطره احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار پیش‌بینی می‌شود.

به توصیه سازمان هواشناسی عدم حضور افراد آسیب‌پذیر در فضای باز ، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی، موکب‌های برگزاری مراسم مذهبی و پوشش گلخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین۱ تا ۱.۵ متر از صبح سه‌شنبه تا ظهر جمعه(۱۸ تا ۲۱ مردادماه) در شمال خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و شرق دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان هشدار سطح زرد صادر کرد.

بر اثر این مخاطره خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و خطر خسارت به شناورهای کوچک و تاسیسات دریایی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و خسارات ممنوعیت در شنا، محدودیت در فعالیت‌های دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و تفریحی و سایر تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی، توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.