کد مطلب: ۶۷۸۷۹۱

مطالبات گندم‌کاران به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید/ گندم در صدر واردات ایستاد

مطالبات گندم‌کاران به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید/ گندم در صدر واردات ایستاد

بررسی آمار تجارت خارجی ایران در سه ماه ابتدایی سال جاری حاکی از آن است که گندم با سهم ۱۶ درصدی در صدر واردات کالاهای اساسی قرار دارد. این در حالی است که طبق آخرین گزارش‌ها مطالبات گندم‌کاران به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که اخیراً مطالبات گندم‌کاران ایرانی از دولت به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید، گندم در صدر فهرست کالاهای وارداتی در سه ماهه اول سال جاری قرار گرفت. سهم گندم در این مدت از کل واردات کشور ۱۶ درصد بود.

در بهار امسال مجموعاً یک میلیون و ۷۳۳ هزار تن گندم وارد کشور شد. حال بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر تا پایان سال این روند ادامه یابد، در مجموع امسال حدود هفت میلیون تن گندم وارد کشور می‌شود. یعنی معادل سال ۱۳۹۲ که حجم واردات گندم در بیشترین میزان خود قرار داشت.

در حالی بار دیگر گندم در صدر فهرست وارداتی کشور ایستاد که دولت در سال ۹۶ جشن خودکفایی این محصول را هم برگزار کرد. اما حال بار دیگر شاهد وابستگی کشور در تأمین آن هستیم. ادامه این شرایط به‌ویژه پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند نگران‌کننده باشد. ازجمله آنکه بازار گندم تاثیر مستقیمی روی قیمت نان یا روغن دارد.

در این بین ذرت که معمولا در صدر فهرست وارداتی قرار داشت، از لحاظ وزنی با حجم واردات گندم برابری می‌کند. اما از لحاظ ارزشی سهم پایین‌تری از گندم دارد. ارزش واردات ذرت در مدت مورد بررسی ۶۷۵ میلیون و ۹۵۴ هزار دلار بود. اما ارزش وارداتی گندم ۷۱۸ میلیون و ۶۰۷ هزار دلار بود.

این موضوع احتمالاً ریشه در روند صعودی قیمت گندم در بازارهای جهانی هم دارد. چراکه با توجه به سیاست‌های روسیه تامین گندم برای بسیاری از کشورها با سخت‌گیری‌هایی مواجه است‌. این کشور دیگر فقط با دریافت روبل اقدام به فروش گندم می‌کند که اروپایی‌ها فعلا تن به این خواسته روس‌ها نداده‌اند.

ادامه نارضایتی گندم کاران از دولت

در این بین دولت ایران هم هر روز بیشتر موجب نارضایتی گندم‌کاران می‌شود. چنان‌که اخیراً مطالبات این صنف به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسید.

کشاورزان حتی رضایت چندانی از قیمت خرید تضمینی محصولشان ندارند. اما آمار نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا کنون میزان خرید تضمینی گندم به چهار میلیون و ۴۶۱ هزار تن رسید. یعنی ۲۸ درصد بیشتر نسبت به مدت مشابه سال قبل.

اما آیا با توجه به شرایط بازارهای جهانی و سیاست‌های اخیر دولت، ایران می‌تواند از بحران گندم و احتمالا افزایش قیمت آرد و نان راه فراری پیدا کند؟

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر پرداخت مطالبات گندمکاران به‌زودی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.