کد مطلب: ۴۲۹۳۳۸

یارانه ۷۲ هزار تومانی را جدی نگیرید!

یارانه 72 هزار تومانی را جدی نگیرید!

یکی از از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای یکی شدن یارانه نقدی و طرح کمک معیشتی و پرداخت 72 هزار تومان به افراد را چندان جدی نگیرید چرا که این مصوبه باید به صحن علنی بیاید و نظر تمامی نمایندگان مجلس را جلب کند.

«مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای یکی شدن یارانه نقدی و طرح کمک معیشتی و پرداخت 72 هزار تومان به افراد را چندان جدی نگیرید چرا که این مصوبه باید به صحن علنی بیاید و نظر تمامی نمایندگان مجلس را جلب کند. این مصوبه هنوز قانون نشده که این همه جنجال برای آن صورت گرفته است». این سخنان حسن لطفی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ یک تغییر در لایحه بودجه سال آینده انجام داد که بسیار تعجب برانگیزاست. مصوبه‌ای که اگر قانون شود باعث می‌شود با تلفیق یارانه نقدی و کمک معیشتی ۶۰ میلیون نفری که اکنون هر دو یارانه را دریافت می‌کنند با کاهش رقم دریافتی مواجه ‌شوند، در حالی که ۱۸ میلیون نفری که کمک معیشتی به آنان تعلق نمی‌گیرد و فقط یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، هم از طرح کمک معیشتی برخوردار گردند.

آنچه گذشت

به عبارتی این طرح به نفع 3دهک بالای درآمدی جامعه خواهد بود. در حال حاضر 78 میلیون نفر ایرانی یارانه نقدی 45 هزار تومانی را دریافت می‌کنند. 60 میلیون نفر هم کمک معیشتی می‌گیرند که دولت از میان یارانه بگیران آنها را انتخاب کرده است. تبصره 14 قانون بودجه مصوب مجلس می‌گوید باید 3 دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند. حالا با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس آنها نه تنها یارانه خواهند گرفت، بلکه یارانه معیشت نیز دریافت خواهند کرد که این مصوبه در تضاد با این بند قانونی است.

مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس اگر چه نیازمند تصویب در صحن علنی مجلس و تایید شورای نگهبان است، اما در صورت تایید این مصوبه به ضرر اقشار ضعیف جامعه و دهک‌های پردرآمدی که یارانه‌شان قطع شده، خواهد شد. در صورت تصویب نهایی این طرح با مشمولیت ۱۸ میلیون نفری که در سه‌دهک بالا قرار دارند، مبلغ پرداختی به گروه‌های هدف (نیازمندان) کاهش می‌یابد. اگر فرض کنید که مصوبه مجلس اجرا شود و ادغام یارانه صورت بگیرد خانواده تک نفره‌ای که پیش از این از مجموع دو یارانه 105 هزار تومان می‌گرفته با این مصوبه 72 هزار تومان دریافت می‌کند.

در حال حاضر دو گروه هستند که دولت در هر ماه به حساب آنها مبلغی به عنوان یارانه واریز می‌کند؛ گروه اول حدود ۷۸ میلیون نفر هستند که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌گیرند که سال‌هاست آن را دریافت می‌کنند و با وجود تکالیفی که برای غربالگری و حذف پردرآمدها وجود داشته، دولت به هر دلیلی نتوانسته تاکنون آن را به طور کامل اجرایی کند. دسته دوم گروهی هستند که به آنها از آبان ماه امسال کمک معیشتی از محل منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین پرداخت می‌شود و در مجموع حدود ۶۰ میلیون نفر می‌شوند که دولت، آنها را از بین یارانه‌بگیران گزینش کرده است. به عبارتی این افراد ۱۸ میلیون نفری که در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند و اصطلاحا پردرآمد شناخته می‌شوند را شامل نمی‌شود.

با دست خود به 18 میلیون نفر حذفی دوباره پول می‌دهیم

در این حالت دولت هر ماه برای ۱۸ میلیون نفر که جزو پردرآمدها محسوب می‌شوند فقط یارانه نقدی واریز می‌کند و کمک معیشتی به آنها نمی‌دهد؛ افرادی که به نظر می‌رسید باید به تدریج از دریافت یارانه نقدی نیز کنار گذاشته خواهند شد، اما با مصوبه اخیر مجلس مبنی بر یکی شدن یارانه نقدی و کمک معیشتی و پرداخت رقم ۷۲ هزار تومان به همه ۷۸ میلیون نفر، مجددا پرداخت یارانه به آنها نیز باید در دستور کار دولت قرار گیرد؛ مصوبه‌ای که مسئولان دولتی با آن موافق نبوده و در برنامه آنها هم نبوده است. برخلاف یارانه نقدی که شامل مبلغ ثابتی برای هر نفر (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) می‌شود، واریز کمک‌های معیشتی به تناسب افراد خانوار است؛ به نحوی که برای خانوارهای تک‌ نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. اما اگر پرداخت یارانه ۷۲ هزار تومانی (میانگین تقریبی رقم یارانه نقدی و کمک معیشتی) در دستور کار قرار گیرد موجب تغییراتی در پرداخت به خانوارها نسبت به آنچه که در حال حاضر دریافت می‌کنند، خواهد شد؛ به طوری‌که برای افرادی که فقط یارانه نقدی دریافت می‌کنند (۱۸میلیون پردرآمد) با افزایش مبلغ و برای افرادی که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را می‌گیرند (۶۰ میلیون در خانوار هدف) با کاهش مبلغ همراه می‌شود.

این در حالی است که به عنوان نمونه اکنون به حساب سرپرست یک خانواده سه نفره که فقط یارانه نقدی می‌گیرد، در هر ماه ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان واریز می‌شود و در صورت پرداخت یارانه ۷۲ هزار تومانی، دریافتی این خانوار به ۲۱۶ هزار تومان افزایش می‌یابد و همچنین برای خانواده پنج‌نفره مبلغ یارانه از ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۶۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. اما در مورد افرادی که یارانه نقدی و کمک معیشتی می‌گیرند، روند معکوس می‌شود؛ به‌گونه‌ای که به عنوان مثال خانواده دو نفره‌ای که اکنون در مجموع ماهانه ۱۹۴ هزار تومان دریافتی دارد، با اختصاص یارانه ۷۲ هزار تومانی رقم آن به ۱۴۴ هزار تومان می‌رسد که ۵۰ هزار تومان کمتر از حالت فعلی است. همچنین در یک خانواده چهار نفره که اکنون از محل یارانه نقدی و کمک معیشتی ۳۵۴ هزار تومان دریافت می‌کند، این مبلغ با مصوبه جدید مجلس به ۲۸۸ هزار تومان کاهش می‌یابد. این در حالی است که اگر در طرح یکی شدن یارانه نقدی و کمک معیشتی، ۱۸میلیون پردرآمد مشارکت داده نمی‌شدند، دولت می‌توانست از منابع قابل صرفه‌جویی از این محل، رقم پرداختی به ۶۰ میلیون نفر گزینش شده را افزایش دهد؛ درحالی‌که اکنون منابع باید بین پردرآمدها نیز توزیع شود.

جلو زیان به اقشار ضعیف را بگیرید

چندی پیش حسین میرزایی، سخنگوی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت رفاه در این خصوص گفته بود: اگر فرض کنید که مصوبه مجلس اجرا شود و ادغام یارانه صورت بگیرد خانواده تک نفره‌ای که پیش از این از مجموع دو یارانه 105هزار تومان می‌گرفته با این مصوبه 72 هزار تومان دریافت می‌کند. در چنین حالتی یک زیان برای اقشار ضعیف رخ می‌دهد اما ما به عنوان حاکمیت نگران قشر ضعیف و آسیب‌پذیر هستیم ما به عنوان سیاستگذاری که در حوزه رفاه اجتماعی فعال هستیم نگران اقشار ضعیف هستیم.

وی گفته بود در واقع ما هدایت و هدفمند کردیم که یارانه به آنها برسد. موضوع دیگر اینکه 11 میلیون و 900 هزار خانوار کشور اصلا خودرو ندارند و از بنزین سوبسیدی استفاده نمی‌کنند در نتیجه این «خودروندار»‌ها محق هستند اما سه دهک بالای درآمدی قطعا خودرو دارند ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که قشر ضعیف در این فرآیند دچار زیان نشود. وی گفته بود تصمیمی‌که در خصوص ارائه یارانه معیشت مطرح شد ابتدا برخی گفتند که وزارت رفاه خطا داشته و نتوانسته شناسایی دقیق انجام دهد اما کسانی را که ما شناسایی کردیم افراد واقعا نیازمند هستند بر مبنای دیتابیس‌های موجود فرآیند شناسایی صورت گرفت و از این اقدام خود دفاع می‌کنیم ما برای برقراری رابطه دو طرفه دولت و مردم حتی مکانیزم اعتراض را قرار دادیم از روزی که این مکانیزم تعبیه شد 3 میلیون و 400 هزار نفر به یارانه‌بگیران معیشتی اضافه شد و آنها به صورت کاملا همه مطالبات و حتی معوقات خود را دریافت کردند و به تعهدات خود به طور کامل عمل کردیم. وی تصریح کرده بود: به نظر ما ادعایی که برخی نمایندگان مطرح کرده‌اند حجت و پشتوانه کارشناسی ندارد ما حتی از مسئولان یعنی نمایندگان مجلس، نهادهای نظارتی همچون دیوان محاسبات و… دعوت کردیم که بیایند و مسائل را از نزدیک رصد کنند و آنها خودشان به مردم و مجلس گزارش دهند.

سخنگوی ستاد طرح حمایت معیشتی: ما از اول شفافیت داشتیم

به گفته وی این شفافیت دقیقا از ابتدای کار ما وجود داشت ما حتی برای اولین بار در سطح کل کشور مردم را از لحاظ مالی رتبه‌بندی کردیم و این را شفاف اعلام می‌کنیم. طبعا در این فرآیند اندکی هم خطا ممکن است وجود داشته باشد. شما هم خوب می‌دانید که در همه سیستم‌های دنیا اینگونه درصدهای خطا اجتناب‌ناپذیر است. در صنعت بیمه که صنعتی قدمت دار در جهان است و به طور مشخص در آمریکا 10 درصد تقلب وجود دارد. تازه در امریکا زیر ساخت‌های سیستمی ‌قوی وجود دارد. در اینجا هم ما نمی‌گوییم از خطا مبرا هستیم اما برای آنکه خطا را به حداقل برسانیم شاخص‌های زیادی برای رفع عیب گذاشته‌ایم مثل فرآیند اعتراض، دیتاهای مختلف و… بنابراین استناد مجلس به خطا عمل کردن سیستم شناسایی را قبول نداریم، محض شفافیت عرض می‌کنم همین الان هم در وزارتخانه باز است و عزیزان هر موقع صلاح دانستند بیایند زیرساخت‌های ما را بررسی کنند.

وی ادامه داد: این تصمیم از طرف مجلس وجود دارد اما تصمیم دولت نیست. دولت گفته ما به 60 میلیون نیازمند یارانه معیشت بدهیم و طبعا تصمیمی‌که کمیسیون تلفیق گرفته با کاری که دولت در حال انجام دادن است مغایر است. ما به عنوان وزارت رفاه مجری قانون خواهیم بود و هر تصمیمی‌که مطابق قانون اتخاذ شود تبعیت خواهیم کرد اما این را هم بگویم در تبصره 14 قانون بودجه مصوب مجلس باید 3 دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه نقدی حذف می‌کردیم این یک قانون است اینکه الان نه تنها یارانه بلکه حتی یارانه معیشت هم داده شود عملا با آن بند قانونی در تضاد است.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار است که در حاکمیت کاری انجام می‌شود که مردم برای دریافت امکان رفاهی نه تنها خودشان سراغ حاکمیت می‌روند بلکه حاکمیت برای دادن حق شان به سراغ آنها می‌رود افراد در کمترین زمان ممکن در 6369 کد ملی ثبت کردند آدرس از آنها گرفتیم و متناسب به مواردی که مطرح بود پیامک به آنها دادیم و حتی خودمان واریز را برایشان انجام دادیم حتی اگر معوقه باید به کسی تعلق می‌گرفت خودمان راسا اقدام کردیم. از همین رو بی‌اغراق بگویم این یکی از موفق‌ترین پروژه‌های حاکمیتی بر مبنای حکمرانی داده محور یعنی استفاده از اطلاعات درست، صحیح و به روز است. وی افزوده بود من مدافع بحث پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان هستم. وزارت رفاه 6 سال بر روی این موضوع انرژی گذاشت و این دستاورد مهم را تحویل کشور داد. به یک دولت یا دستگاه اختصاص ندارد. زیرساختی است که پیشرفته است. ما در این سامانه متوجه شدیم که 60 درصد مردم ایران هیچ وقت وام نگرفته و 50 درصد کل وام‌های کشور در شهر تهران بوده است. توزیع درآمد و شهرهای فقیر در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان قابل درج است و این سامانه در حکم یک چراغ قوه است که نقاط ضعف و اطلاعات لازم را به ما نشان می‌دهد.

وی گفت: ما با موضوع توزیع عادلانه امکانات روبرو هستیم. سامانه رفاه شبیه به سیستم رتبه‌بندی اعتباری ایرانیان است که وقتی می‌خواهند به کسی وام بدهند اعتبارسنجی می‌کنند و اگر معتبر بود به او وام می‌دهند. سیستم ما هم می‌تواند رتبه‌بندی اعتباری انجام دهد تا ببیند فرد از لحاظ خدمات حمایتی و بیمه‌ای در چه سطح می‌تواند مشمول خدمات رفاهی باشد. همه موظفند به این زیرساخت و دستاورد که متعلق به کشور است کمک کنند چه دستگاه‌های تامین‌کننده اطلاعات و چه مردم و مسئولان امیدواریم سیستم رفاه کشور به جایی برسد که نمونه شود امیدواریم رابطه مردم و حاکمیت به یک رابطه الکترونیک تبدیل شود تا افراد بتوانند اطلاعات خود را ببینند و درخواست بدهند.

مصوبه کمیسیون تلفیق را زیاد جدی نگیرید

این اظهارات و اعتراضات در حالی از سوی دولتیان مطرح شده است که حسن لطفی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس خاطرنشان کرد: مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای یکی شدن یارانه نقدی و طرح کمک معیشتی و پرداخت 72 هزار تومان به افراد را چندان جدی نگیرید چراکه این مصوبه باید به صحن علنی بیاید و نظر تمامی نمایندگان مجلس را جلب کند و قانون شود و به تایید شورای نگهبان برسد. این مصوبه هنوز قانون نشده که این همه جنجال برای آن صورت گرفته است.

نماینده مردم رزن افزود: مجلس به زیرساخت‌های وزارت رفاه اعتماد دارد. اما دولت باید آزمون وسیعی برقرار می‌کرد که افرادی که توانایی مالی دارند به آنها مبلغی پرداخت نشود. یعنی بر اساس آزمون وسع افراد واجد شرایط مشخص می‌شدند. مصوبه مجلس در راستای این امر است که براساس آزمون وسع افراد واجد شرایط مشخص شوند.

وی در پاسخ به این سوال که منبع دولت پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان بوده است و آیا مجلس این پایگاه را مورد اعتماد نمی‌داند، گفت: ما می‌گوییم فهرست مردمی که به آنها پول پرداخت می‌شود در سامانه رفاه تنظیم و قرار دهید تا ما بدانیم به چه کسانی پول داده می‌شود و به راحتی مبالغ را کنترل کنیم. ما می‌گوییم زیرساخت سامانه وزارت رفاه درست است اما باید اسامی افراد مشمول طرحهای کمک نقدی در آن مشخص شود.

فهرست همه را به خزانه بدهید تا معلوم شود کی به کی است

وی تصریح کرد: یعنی لیستشان را به خزانه بدهیم تا معلوم شود کی به کی است. دولت مکلف است این امر را رصد وارزیابی کند تا کسانی که استحقاق دریافتی ندارند، حذف شوند. وقتی فهرست همه به خزانه اعلام شود پرداخت‌ها کنترل می‌شود، چون فهرست افرادی که از آنها حمایت مالی می‌شود در ‌متمرکز باشد تا کنترل‌های لازم صورت بگیرد. وی ادامه داد: سامانه پرداخت جامع که حقوق و مزایا در آن یکپارچه آورده شود مشخص می‌شود که چه کسانی دریافتی‌های بالا دارند و این گونه با رصد آنها می‌توان کمک‌های حمایتی را در مورد این افراد قطع کرد.

وی گفت: ما می‌خواستیم به دولت کمک کنیم تا افراد متمول از کمک‌های حمایتی برخوردار نباشند.حالا این همه موضع‌گیری نسبت به مصوبه‌ای که تنها در حد یک مصوبه است و قانون نشده محملی ندارد. باید صبر کرد این مصوبه در مجلس مطرح شود و نظر دولت رصد و نظر تمام نمایندگان در مورد آن لحاظ شود.شاید رای نیاورد بنابراین نباید آن را از هم اکنون خیلی جدی بگیریم که یارانه‌ها 72 هزار تومان شده و یا دهک‌های بالا از یارانه برخوردار می‌شوند. هدف ما شفاف‌سازی بوده است.

منبع: آفتاب یزد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام من بچه یکی از روستاهای استان فارس هستم ی مغازه تو روستا چند

  • ناشناس

    شمایک دروغگوی قهارهستیدمافقط یک پرایدداریم ولی چون کارهمسرم راننده هست وپول بارنامه به حسابش میاد به دلیل کارکردحساب به ماندادن اعتراض هم نمیشه کردیارانه قطع میشه

  • فاطمه

    اقایونی که شماکارشناسایی مشمولین یارانه معیشتی داستین بویی ازوجدان وانصاف نبردین.حالادیگه برین یارانه نقدی هم قطع کنیدخداازتون نگذره

  • ناشناس

    اقایان مسول نمی دونم چه بگم ما بد بختا تو روستا اونم روستای مرزی خراسان اومدن وضعیت مالی ما رو ۸۰ درصد زدن اعتراض کردم اومده که اگه دوباره بررسی کنیم یارانه تون قط میشه نمیدونم چه بگم خدایی باید خندید یا گریه کرد چون ما رو جزو چهار درصدی ها حساب کردن کاش میومدند وخانه وزندگی ما رو میدیدن همش یه طرح مسخره است

  • م.رسولی

    دولت بجای اینکه یارانه را زیاد کنه و طبق قانون هر ساله بایدزبایدزیادمیکرد!!!! که این مهم را انجام نداده حالا چراوبهچه دلیلی میخواد یارانه معیشتی مردم بیچاره را کم کندبجای زیادنمودن یارانه با ترکیب این دوتا میخواد دوباره به نفع قشرپولدارعمل کند نمایندگان محترم لطفا مخالفت شدیدبکنندمردم ایران با این کار دولت مخالفند اگر راست میگن جلوی تورم گرانی رابگیرندجلوی دزدان بیتالمال رابگیرنداین خواسته مردم است مرگ برامریکا

  • ناشناس

    شغل همسرم نقاشه وبه خاطر پول رنگی که برای دیگران رنگ میخره به حسابش میاد مشمول نیستیم تکلیف ماچیه ایا این درسته

  • ناشناس

    ای کاش ادغام بشه ما مستحق گرفتن بودیم ولی بهمون ندادن
    دوباره هم اعتراض زدیم جوابی ندادن

  • ناشناس

    اقای میرزایی شما واقای شریعتمداری چه نفعی براتون داره که به هردری میزنید که معیشتی بما ندن ومخالفت میکنید نذارید نفرین پشت سرتون باشه ما از حقمون نمیگذریم واگذارتون به خدا با مدرک ودلیل براتون ثابت میکنیم که جزو ثروتمندان مثل شما نیستیم.

  • ناشناس

    چرا اعتراضمو ثبت نکردید چند بار اعتراض کردم شما دیگه چرا ؟

  • مهری

    نمایندگان مجلس با ادغام مخالفت نکنید به ما معیشتی سه دوره ندادن بخاطر بررسی ظالمانه وحق مارو براحتی ضایع کردن ما قشر متوسط هستیم اموراتمون به سختی میگذره جزو ثروتمندان نیستیم حق مارو ضایع نکنید تا بیشتر از این نارضایتی بوجود نیاد ومردم بجون هم نیفتن بخاطر اینکه وزارت رفاه تبعیض قایل شده وحق و ناحق کرده واعصاب همه رو بهم ریخته توی این مدت. انشاالله هرچه زودتر تصویب بشه وعدالت برقرار بشه ادغام طرح خوبیه. لطفا ثبت کنید ممنون