کد مطلب: ۱۲۷۲۴۱

۱۳هزار حلقه چاه غیرمجاز در سال ۱۳۹۵ مسدود شد

۱۳هزار حلقه چاه غیرمجاز در سال ۱۳۹۵ مسدود شد

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: سال گذشته با بستن نزدیک به ۱۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز، از برداشت ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از آنها جلوگیری شد. به گزارش وزارت نیرو، رحیم میدانی گفت: تدوین سیاست‌های کلان کشور در بخش آب، آخرین دستاوردی بود که در سال ۱۳۹۵ در اتاق فکر آب وزارت نیرو

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: سال گذشته با بستن نزدیک به ۱۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز، از برداشت ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از آنها جلوگیری شد.
به گزارش وزارت نیرو، رحیم میدانی گفت: تدوین سیاست‌های کلان کشور در بخش آب، آخرین دستاوردی بود که در سال ۱۳۹۵ در اتاق فکر آب وزارت نیرو نهایی و با امضای وزیر نیرو برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد تا از این طریق، به رهبر معظم انقلاب تقدیم شود.

وی تاکید کرد: در سال ۱۳۹۶ نیز طرح احیا و تعادل‌بخشی با قدرت ادامه می یابد، اختصاص ۱۱ میلیارد مترمکعب حقابه محیط زیست به صورت جدی پیگیری می‌شود و آبرسانی روستایی نیز ادامه می یابد.

میدانی یادآور شد: در سال ۱۳۷۹ از سوی رهبر معظم انقلاب، پنج سیاست کلان ابلاغ شد که به مرور زمان به بازنگری نیازمند است.

به گفته وی، مدیریت به هم پیوسته، ارتقای بهره‌وری آب، ‌ مهار آب‌های مرزی و مشارکت بهره برداران از سیاست های ابلاغ شده رهبر معظم انقلاب به شمار می رفت و رویکرد ما نیز، انطباق اقدام ها و برنامه‌ها با این سیاست‌ها بود.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو، مهمترین رخداد در بخش آب کشور در سال ۱۳۹۵ را اجماع ملی بین قوه مجریه، مقننه و دیگر مسئولان بلندپایه در قانون برنامه ششم برای کاهش مصرف آب کشور دانست و ابراز امیدواری کرد: با طرح احیا و تعادل بخشی، منابع آب سطحی و زیرزمینی که به دلیل مصارف بی رویه و غیرمجاز به حالت فاجعه باری افتاده بود، در چند سال برنامه ششم به حالت طبیعی و پایدار برسد.

میدانی درباره محدودیت منابع مالی در طرح احیا و تعادل بخشی در سال ۱۳۹۵ گفت: کمبود منابع باعث شد در این سال از اهداف خود بازمانیم و فقط به نصب نزدیک به ۲۰ درصد از ۵۰ هزار دستگاه کنتور هوشمند فهام، روی چاه‌های کشاورزی اکتفا کنیم.

وی درباره مهمترین اقدام غیرسازه‌ای در سال ۱۳۹۵ افزود: پس از بروز سیل فروردین ماه پارسال در حوضه رودخانه دز، برای مدیریت بهتر سیلاب در آینده با استفاده از مستندات و مرور وقایع و نظام نامه‌های موجود در وزارتخانه و بررسی آنها، نظامنامه جدیدی در حوزه مدیریت سیلاب، با استفاده از تجربیات گذشته تدوین و از سوی وزیر نیرو ابلاغ شد.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو یادآور شد: بر اساس این نظامنامه، زمستان پارسال سیلاب در استان‌های فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان مدیریت شد و نتیجه کار، بسیار رضایت بخش بود. در سدهای رئیسعلی دلواری، شمیل، نیان و سلمان فارسی توانستیم سیلاب را در کنترل نگه داریم که به این اقدام های کم هزینه و پربازده در عرصه آب، اقدام های غیرسازه‌ای اطلاق می‌شود.

وی افزود: پارسال ۱۵ سد مخزنی در کشور به بهره‌برداری و مرحله آبرسانی رسید و ۵۵ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی ساخته شد؛ همچنین مشکل آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی مرتفع شده و اکنون باید، به مسائل دیگر مانند کیفیت آب نیز اندیشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.