کد مطلب: ۲۱۸۷۵۵

۷ نوع پرهیز غذایی برای سلامتی

۷ نوع پرهیز غذایی برای سلامتی

روزه، تنها یک فریضه دینی نیست، بلکه ممکن است به دلایل مختلفی گرفته شود. دلایلی همچون پاک‌سازی، سم‌زدایی، کاهش وزن، و درمان بیماری‌های خاص. نوع روزه‌ای که انتخاب می‌کنید باید مناسب با سطح سلامتی و فیزیک بدن شما باشد.

روزه، تنها یک فریضه دینی نیست، بلکه ممکن است به دلایل مختلفی گرفته شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلایلی همچون پاکسازی، سم زدایی، کاهش وزن، و درمان بیماری‌های خاص. نوع روزه‌ای که انتخاب می‌کنید باید مناسب با سطح سلامتی و فیزیک بدن شما باشد.

به هرصورت قبل از اینکه روزه‌ای را شروع کنید، با پزشکتان در اینباره مشورت نمایید، مخصوصا اگر تحت درمان هستید و یا بیماری خاصی دارید.

روزه آبمیوه

در روزه آبمیوه، تنها به خوردن آب میوه‌ها و سبزیجات بسنده می‌شود. در این نوع روزه، برای مدتی معین که می‌تواند از یک تا دو هفته متغیر باشد، هیچگونه غذای جامدی خورده نمی‌شود.

روزه آبمیوه ساده‌ست، اما به مقداری برنامه ریزی احتیاج دارد تا مطمئن شوید که محدوده مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدنتان خواهد رسید.

سبزیجات یا میوه‌های مورد نظرتان را می‌توانید در آبمیوه‌گیر، مخلوط کن و یا دستگاه آسیاب بریزید. ترکیبی از میوه یا سبزیجات را با آب میکس کنید و هر روز سه تا شش بار میل نمایید.

روزه آب

روزه آب، بسیار سخت و دقیق است، و به هیچ وجه نباید بدون مشورت دکترتان اجرایش نمایید. در این روزه، تنها آب خالص مصرف می‌شود و باید در هر روز حدود ۸ لیوان آب نوشیده شود. مدت آن به وضعیت جسمانی و اهداف فرد بستگی دارد.

مقاله‌ای که در شماره اکتبر سال ۲۰۰۲ در مجله «طب جایگزین و مکمل» منتشر شد، نشان می‌دهد که روزهٔ آب تحت نظارت پزشک، در طبیعی کردن فشار خون بسیار مؤثر است.

روزه پاک‌سازی

در روزه پاکسازی یک نوشیدنی که حاوی آبلیمو، مقداری شکر برای کالری و فلفل هندی یا یک نوع ادویه دیگر است نوشیده می‌شود. ایده این است که روده شما از غذا و سموم تمیز شود. این نوشیدنی باید ۶ تا ۱۲ بار در روز نوشیده شود.

برای پاکسازی‌های شدیدتر، می‌توان دو بار در روز چای ملین نوشید، یکی صبح و یکی هم عصر.

روزه‌های پاکسازی، می‌توانند از ۱ تا ۱۴ روز ادامه یابند. هرچه روزهٔ شما طولانی‌تر باشد، اهمیت نظارت پزشک پر رنگ‌تر خواهد شد، همچنین باید حواستان کاملاً به علائم و عکس‌العملهای منفی بدنتان باشد.

روزه تک‌خوری

این نوع روزه بدین ترتیب است که فقط یک نوع غذا مثلا برنج، یا نان و یا گوشت خورده می‌شود. روزه تک خوری با غذاهای ساده انجام می‌پذیرد، اما می‌توانید وعده‌های غذایی‌تان را به یک غذای خاص محدود کنید.

روزه پروتئین مایع

روزه پروتئین مایع، معمولا برای کاهش وزن در افراد چاق استفاده می‌شود. این روزه می‌تواند به کاهش وزن بین ۵ تا ۵۰ کیلوگرم کمک کند. (اما طبق نظر دکتر ادوارد لیوینگستون، رئیس بخش جراحی دستگاه گوارش/غدد درون ریز در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس)، باید کاملا تحت نظر پزشک باشد.

روزه تشخیصی

روزه‌های تشخیصی می‌توانند برای آزمایش‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. در روزه‌های تشخیصی، باید ۸ تا ۱۰ ساعت قبل از تست، از خوردن و آشامیدن هر چیزی بجز آب بپرهیزید.

مثلا قبل از آزمایش تحمل گلوکز ناشتا که در آن، قند خون را برای تشخیص دیابت، یا کم شدن قند در خون اندازه می‌گیرند، باید یک روزه تشخیصی بگیرید.

روزه مذهبی

روزه‌های مذهبی به دلایل معنوی یا مذهبی گرفته می‌شوند. مثلا روزه دانیل بعد از آمدن کتاب مقدس دانیال، شکل گرفت. این یک روزهٔ محدود کننده است که بمدت ۲۱ روز، تمام مواد غذایی بجز میوه‌ها، سبزیجات، غلات و آب را محدود می‌کند.
روزهٔ یهودی‌ها هم شامل ۷ روزهٔ مختلف مذهبی در طول سال است.

و رمضان، زمان گرفتن روزه اسلامی است که یکماه طول می‌کشد و مسلمانان هر روز از طلوع تا غروب خورشید، چیزی نمی‌خورند.

منبع: بهداشت‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.