کد مطلب: ۵۱۴۳۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دوغارون؛ ۲۴ ساعت پس از حریق / جزئیات جدید از آتش‌سوزی مرز ایران و افغانستان

دوغارون؛ ۲۴ ساعت پس از حریق / جزئیات جدید از آتش‌سوزی مرز ایران و افغانستان

سخنگوی گمرک ایران می‌گوید: در انفجاری که شنبه ۲۵ بهمن ماه در گمرک اسلام قلعه، واقع در مرز مشترک ایران و افغانستان رخ داد بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کامیون دچار حریق شدند. همچنین بازگشایی مسیر و تخلیه محوطه مرتبط با گمرک ایران و هدایت کامیون‌ها به پنج کیلومتری مرز باعث شده بیش از ۲۰۰۰ کامیون از مهلکه دور بشوند و دچار حریق نشوند.

مریم واعظی - سخنگوی گمرک ایران می‌گوید: در انفجاری که شنبه ۲۵ بهمن ماه در گمرک اسلام قلعه، واقع در مرز مشترک ایران و افغانستان رخ داد بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کامیون دچار حریق شدند. همچنین بازگشایی مسیر و تخلیه محوطه مرتبط با گمرک ایران و هدایت کامیون‌ها به پنج کیلومتری مرز باعث شده بیش از ۲۰۰۰ کامیون از مهلکه دور بشوند و دچار حریق نشوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حدود ۲۴ ساعت از آتش‌سوزی در گمرک دوغارون می‌گذرد.

مجتبی محمودی، مسئول روابط عمومی هلال احمر خراسان رضوی درباره تلفات این حریق گفت :«والی هرات، شب گذشته در مرز دوغارون جلسه‌ای با استاندار خراسان رضوی و اعضای مدیریت بحران استان داشت. در این جلسه هیچ درخواست کمکی مبنی بر کمک‌های اولیه و انتقال مسدومان و مجروحان از طرف افغانستانی اعلام نشد، همچنین آمار فوتی‌های این حادثه تاکنون رسما اعلام نشده و به نظر می‌رسد با توجه به گستردگی حادثه اظهار نظر دقیقی نمی‌توان کرد.»

با این حال، به گزارش روزنامه ایران منابع محلی از احتمال جان باختن بیش از ۵۰ نفر در این آتش‌سوزی خبر داده‌‌اند.

سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران نیز به تجارت‌نیوز توضیح داد: آتش‌سوزی در اسلام‌قلعه فروکش کرده. آتش‌ نشان‌های ایرانی که با درخواست والی هرات به منطقه اسلام قلعه ورود کردند در حال لکه‌گیری آتش هستند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امروز اطفای حریق کاملا انجام شود و پس از آن، تعداد دقیق فوتی‌ها و میزان خسارت اعلام شود.

میزان خسارت وارده به مبادلات تجاری

لطیفی در خصوص میزان خسارات این اتفاق عنوان کرد: عمده کامیون‌هایی که در اسلام‌قلعه هستند مخصوص حمل گاز و افغانستانی هستند. زیرا محموله‌ها در بازارچه مرزی و بندر اقتصادی تخلیه و بارگیری مجدد به روش ترانشیپ (حمل و نقل محموله به مقصد میانی و سپس به مقصد اصلی) انجام می‌شود. بالای ۸۰ درصد کامیون‌های حادثه اسلام‌قلعه افغانستانی و ۲۰ درصد ایرانی بودند.

وی در ادامه اعلام کرد: تا زمانی که لکه‌گیری‌های آتش به صورت کامل انجام نشود نمی‌توان آمار دقیقی از میزان خسارات وارده اعلام کرد اما طبق اعلام تنها یکی از شرکت‌های حمل سوخت بیش از ۳۰۰ کامیون دچار حریق شدند، بنا بر برآورد‌ احتمال می‌رود بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کامیون باز سوخت و کالا دچار حریق شده باشند.

همچنین وی در خصوص تخلیه منطقه اقتصادی و بازارچه ایران گفت: این مناطق بنا بر جنبه احتیاطی تخلیه شدند تا در صورتی که حریق به مناطق مرتبط با ما سرایت کرد، خسارت جانی نداشته باشیم.

لطیفی بازگشت به شرایط عادی روابط تجاری گمرک دوغارون را منوط به زمانی که طرف افغانستانی امکان انجام تشریفات گمرکی را داشته باشد اعلام کرد.

افزایش فعالیت دو مرز دیگر در جبران خسارت

سخنگوی کمرگ در ارتباط با راه‌های دیگر مبادلات تجاری ایران و افغانستان با توجه به اینکه افغانستان جز پنج کشور مقصد صادرات ایران است و سالانه سه میلیارد دلار صادرات به این کشور داریم، عنوان کرد: دو مرز رسمی دیگر ما، ماهیرود در خراسان جنوبی و میلک در شمال سیستان و بلوچستان با افزایش خدمات و ساعت اداری خود، تا زمانی که گمرک اسلام‌قلعه افغانستان به حالت عادی برگردد به تجار خدمات ارائه می‌کنند.

همچنین مرز دیگری در مذاکرات بین ایران و افغانستان برای بازگشایی پیش از این اتفاق مطرح بوده و ممکن است این اتفاق باعث تسهیل در بازگشایی مرز جدید تجاری با افغانستان بشود.

سید حسین سلیمی،رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، اعلام کرد انتقال کالا‌ها از طریق ریل قطار مشکلی ندارد و فعلا ما گزارشی از محل و میزان خسارت نداریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.