کد مطلب: ۵۰۸۴۶۰

این خبر در حال بروزرسانی است:

آخرین اخبار از مراسم تحلیف بایدن

آخرین اخبار از مراسم تحلیف بایدن

قرار است امشب مراسم رئیس جمهور جدید آمریکا برگزار شد که آخرین اخبار در این باره را در این گزارش بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در آخرین روز حضور خود در کاخ سفید در سخنرانی خداحافظی گفت که مفتخر است که تنها رئیس جمهور چند دهه قبل آمریکاست که جنگ جدیدی را آغاز نکرده است.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: «سلسله رویدادهای صلح تاریخی در خاورمیانه روی داد و توافق‌های صلح افق جدیدی را در این منطقه بوجود آورد.»

ترامپ در بخش دیگری از این سخنرانی بدون اشاره به سخنرانی تحریک آمیز خود در حوادث روز ششم ژانویه (۱۷ دی) در حمله طرفدارانش به کنگره گفت: «حمله به کنگره اقدامی وحشتناک برای تمامی آمریکایی‌ها به شمار می‌آید.»

وی اضافه کرد: «همزمان با آمادگی برای انتقال قدرت، می‌گویم حرکتی را که شروع کردیم تنها یک آغاز است.»

براساس گزارش فارس ، ترامپ در بخشی از سخنرانی خود ترور سردار شهید «قاسم سلیمانی» را یکی از دستاوردهای دولتش توصیف کرد و مدعی مقابله با نظام ایران شد.

کمتر از ۲۴ ساعت به پایان دوران «دونالد ترامپ» به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا باقی مانده است.

وی قصد ندارد در مراسم تحلیف بایدن شرکت کند و صبح روز چهارشنبه برای آخرین بار با هواپیمای مخصوص رئیس جمهور به پایگاه شکاری «اندروز» واقع در مریلند رفته و در آنجا مراسم خداحافظی وی برگزار شود.

برای مراسم خداحافظی ترامپ، از مقام‌های دولت او دعوت شده و از آنها خواسته شده ساعت ۷:۱۵ صبح روز چهارشنبه به وقت محلی در پایگاه شکاری اندروز حاضر باشند.

طبق برنامه مقرر برای مراسم تحلیف بایدن، قرار است ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی واشنگتن دی سی او به عنوان رئیس‌جمهور جدید سوگند یاد کند.

مراسم تحلیف بایدن و هریس به عنوان رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور جدید آمریکا، تحت تدابیر شدید امنیتی در پایتخت این کشور انجام می‌گیرد.

به دنبال حمله طرفداران دونالد ترامپ به جلسه کنگره آمریکا که در نتیجه درگیری‌ها بین آنها و نیروهای امنیتی حداقل پنج نفر کشته شدند، مقام‌های آمریکایی نیروهای گارد ملی و امنیتی را به پایتخت گسیل و این شهر را به پادگان نظامی تبدیل کرده‌اند.

گارد ملی آمریکا ۱۲ نیرو را از مراسم تحلیف بایدن حذف کرد

گارد ملی آمریکا ۱۲ نفر از نیروهای خود را از طرح تامین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهوری منتخب این کشور حذف کرد.

براساس گزارش ایرنا به نقل از تارنمای هیل، «دانیل هوکانسون» مدیر اداره گارد ملی سه شنبه شب گفت که ۲ نفر بدلیل «اظهارات یا نوشته‌های نامناسب» و ۱۰ نفر دیگر نیز بدلیل عدم انطباق با استانداردهای اف بی آی حذف شدند.

آسوشیتدپرس سه شنبه گزارش داد که ۲ نیروی گارد ملی بدلیل ارتباط با شبه نظامی راست افراطی از این مراسم حذف شده و راهی خانه شدند.

حدود ۲۵ هزار نیروی گارد ملی برای تامین امنیت مراسم تحلیف بایدن به واشنگتن دی سی اعزام شده‌اند.

آماده باش امنیتی سراسری در ایالات متحده در پی شورش و حمله روز ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) به ساختمان کنگره در واشنگتن توسط شماری از هواداران دونالد ترامپ انجام می‌شود.

این حمله پنج کشته در پی داشت و تاکنون بیش از یکصد نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند.

برخی از بازداشت شدگان از اعضای سابق یا فعلی ارتش هستند و از همین رو بیم آن می‌رود که در میان اعضای گارد ملی اعزام شده به واشنگتن کسانی باشند که قصد تکرار این حوادث را داشته باشند.

بایدن در میان تدابیر شدید امنیتی وارد واشنگتن شد

براساس گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، بایدن سه شنبه شب برخلاف سایر روسای جمهوری آمریکا با هواپیمای خصوصی از ایالت دلاور راهی واشنگتن شد و هواپیمای حامل او در فرودگاه نظامی شهر مریلند در نزدیکی واشنگتن شد.

بایدن که اعضای خانواده اش همراه او از هواپیما پیاده شدند، در حالی وارد واشنگتن شد که پایتخت آمریکا با حضور بیش از ۲۵ هزار نیروی گارد ملی ، گسیل نیروهای امنیتی ، برقراری ایست و بازرسی ها و حصار کشی دور کاخ سفید و ساختمان کنگره به پادگانی نظامی تبدیل شده است.

وی در نظر دارد که در بنای یادبود لینکلن و در مراسمی برای گرامیداشت جان باختگان کرونا شرکت کند.

بایدن قرار است شب را در «بلر هاوس» که مهمانسرای رسمی ریاست جمهوری است، سپری کند و ظهر چهارشنبه به وقت محلی بعنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا سوگند یاد کند.

احتمال بروز آشوب و خشونت هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باعث شده است تا مراسم تحلیف در سایه تدابیر شدید امنیتی برگزار شود.

آماده باش امنیتی سراسری در ایالات متحده در پی شورش و یورش روز ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) به ساختمان کنگره در واشنگتن توسط شماری از هوادارن ترامپ صورت می‌گیرد.

رسانه‌ها تاکید کردند که برخی از هواداران ترامپ در صدد کشتن مایک پنس معاون رییس جمهوری و دیگر مقامات ارشد مجالس سنا و کنگره بودند.

پنس ریاست نشست کنگره برای تائید پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر را برعهده داشت.

شورشیان بعداز سخنان تحریک آمیز ترامپ که گفته است در مراسم تحلیف بایدن شرکت نمی کند، به ساختمان کنگره یورش بردند و این فاجعه ۵ کشته برجای گذاشت.

حدود ۲۵ هزار نیروی گارد ملی آمریکا یعنی تقریبا دو و نیم برابر نیروهای حاضر در مراسم‌های قبلی تحلیف ریاست جمهوری از سراسر کشور به پایتخت اعزام می‌شوند.

۵ برنامه نفتی بایدن

امروز چهارشنبه رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده رسما این سمت را به عهده می‌گیرد. جو بایدن از حزب دموکرات دیدگاه‌هایی در مورد سوخت‌های فسیلی مانند نفت و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر دارد که اختلاف فاحشی با سیاست‌هایی دارد که دولت ترامپ در پیش گرفته بود.

براساس گزارش دنیای اقتصاد ، رئیس‌جمهوری که در داخل کشور مالیات شرکت‌های نفتی را کاهش داده بود و مقررات محدودیت‌زا را برای آنها کنار گذاشته بود و در خارج از آن باوری به تعهدات بین‌المللی اقلیمی و غیره نداشت، امروز از کاخ سفید خارج می‌شود.

او حتی در اواخر دوره چهارساله‌اش در این سمت سعی در دخالت در کار اوپک پلاس داشت و در توییتر خبر از آشتی عربستان و روسیه در مورد کاهش تولید نفت می‌داد.

بایدن اما قصد دارد در آغاز کارش حفاری نفت و گاز در املاک فدرال را محدود کند، مجوز ساخت خط لوله انتقال نفت کانادا به آمریکا (Keystone XL) را ابطال کند و به معاهده اقلیمی پاریس برگردد.

همچنین در برنامه‌های زمان بر او بازگشت به برجام (و لغو تحریم‌های نفتی ایران) و ادامه فشار بر روسیه برای رساندن گاز به آلمان قرار دارند. در ادامه به ۵ برنامه دولت جدید ایالات متحده در حوزه نفت و گاز می‌پردازیم.

محدودیت حفاری در زمین‌های فدرال

یکی از نگران‌کننده ترین برنامه‌های بایدن برای صنعت نفت این کشور که قرار است از روز اول ریاست جمهوری اش اجرا شود، محدود یا ممنوع کردن حفاری در زمین‌ها و آب‌های فدرال است. در آمریکا وقتی یک شرکت اجاره‌نامه یک ملک فدرال را در اختیار دارد و قصد توسعه آن را داشته باشد، از نهادهای مربوط دولتی درخواست مجوز حفاری می‌دهد. در این مرحله، نهادهای مسوول می‌توانند از اعطای مجوز امتناع کنند که در این صورت آن شرکت‌ها هم حق اقامه دعوا در دادگاه را دارند.

برنامه بایدن برای کاهش ردپای سوخت‌های فسیلی در محیط‌زیست پیش از این در اواخر دولت اوباما در سال ۲۰۱۶ برای زغال سنگ انجام شده بود. این طرح می‌تواند تولید نفت و گاز آمریکا را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. به گفته وود مکنزی، با احتساب منابع موجود در دریا، ادامه ممنوعیت صدور اجاره‌نامه برای حفاری در زمین‌های فدرال می‌تواند ۳۰ درصد کاهش تولید مواد معدنی را تا سال ۲۰۳۵ در پی داشته باشد.

هنوز دقیقا مشخص نیست دولت جدید ایالات متحده به شکلی و با چه شدتی این طرح را اجرا کند اما شرکت‌های نفتی با پیش بینی احتمال پیروزی بایدن در انتخابات، نزدیک به دو برابر مجوز حفاری در نیمه دوم ۲۰۲۰ دریافت کردند. برخی کارشناسان می‌گویند برای دولت بایدن بسیار دشوار خواهد بود که مجوزهای صادر شده را لغو کند.

بر اساس گزارش آرگوس مدیا، تولیدکنندگان نفت و گاز این کشور در حال حاضر بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ اجازه نامه حفاری استفاده نشده در اختیار دارند که به معنای اثر کم این طرح در کوتاه مدت است؛ با این حال در بلندمدت می‌تواند حفاری در املاک فدرال را به شدت کاهش دهد.

ابطال مجوز خط لوله ۹ میلیارد دلاری کانادا به آمریکا

طرح دیگری که گفته می‌شود در روز اول آغاز به کار بایدن در دستور کار قرار می‌گیرد، باطل کردن مجوز خط لوله Keystone XL است که نفت را از ایالت نفت‌خیز آلبرتا در کانادا به نبراسکای آمریکا منتقل خواهد کرد. این خط لوله ۹ میلیارد دلار ارزش دارد و در دولت دونالد ترامپ بر خلاف مخالفت پیشین در دولت اوباما، مجوز ساخت آن صادر شد.

دولت کانادا اما در حال تلاش برای متقاعد کردن آمریکا برای ادامه ساخت آن است. سفیر کانادا در آمریکا، کریستن هیلمن در این مورد گفته هیچ شریکی برای آمریکا بهتر از کانادا در اقدامات اقلیمی وجود ندارد و دولت متبوعش می‌خواهد با ایالات متحده در جهت گذار انرژی از فسیلی به تجدیدپذیر همکاری کند.

او همچنین تاکید کرده به توسعه این خط لوله فعلا ادامه می‌دهد. شرکت پیمانکار این طرح نیز وعده داده تا سال ۲۰۲۳ خط لوله کی استون به انتشار کربن صفر می‌رسد.

علاوه بر این، جیسون کندی، نخست‌وزیر ایالت آلبرتا در توییتر هشدار داده لغو این پروژه باعث از بین رفتن مشاغل، تضعیف روابط کانادا و آمریکا و وابستگی بیشتر ایالات متحده به واردات نفت از اعضای اوپک می‌شود که امنیت ملی این کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کندی در خبری جدیدتر اعلام کرده که در صورت متوقف شدن این طرح، دولت کانادا کاملا حق شکایت از آمریکا به دلیل خسارت مالی را خواهد داشت. به گفته او، کانادا از سال گذشته یک میلیارد دلار این کشور (معادل ۷۸۳ میلیون دلار آمریکا) در این طرح سرمایه‌گذاری کرده است.

چرخش از نفت به سمت تجدیدپذیرها

یکی دیگر از تصمیمات فوری و قطعی بایدن بازگرداندن این کشور به معاهده اقلیمی پاریس است که ترامپ از آن خارج شده بود. طبق این توافق که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید، کشورها باید برای نگه داشتن گرمایش زمین زیر ۲ درجه سانتیگراد تلاش کنند؛ امری که پایه محدودیت فعالیت‌های فسیلی مانند نفت و گاز و شیفت به سمت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر را بنا می‌نهد.

بر اساس گزارش وبگاه جو بایدن، دولت او قصد دارد ۴۰۰ میلیارد دلار در ۱۰ سال در سوخت‌های پاک هزینه کند. این حجم از سرمایه‌گذاری معادل دو برابر پروژه آپولو با نرخ دلار امروزی است. هزینه در تجدیدپذیرها موجب ارزان‌تر شدن تولید آنها نسبت به نفت و گاز و رقابت‌پذیری‌شان می‌شود. به گزارش فوربس، دولت بایدن می‌خواهد مطمئن شود تا قبل از سال ۲۰۵۰ این کشور به انتشار کربن صفر خواهد رسید.

بخش نفت و گاز هدف اصلی دولت جدید آمریکا برای رسیدن به این هدف است چراکه نزدیک به ۷۰ درصد گازهای گلخانه‌ای از منابع فسیلی در حمل و نقل، تولید برق، صنایع، ساختمان ‌ها و خانه‌ها منتشر می‌شود. برای این کار سه رویکرد پیش روی بایدن قرار دارد: کاهش تولید نفت و گاز در مبدا، توقف استفاده از این سوخت‌ها و جداسازی و ذخیره دی‌اکسیدکربن در مواقعی که به هر حال سوخت‌های فسیلی سوزانده می‌شوند.

احتمال لغو تحریم‌های نفتی ایران

جو بایدن مکررا از توافق هسته با ایران که ترامپ از آن خارج شد حمایت کرده و وعده بازگشت به این معاهده بین‌المللی را داده است که در صورت وقوع منجر به لغو تحریم‌های نفتی می‌شود.

در روزهای گذشته بلومبرگ در گزارشی به قلم جولین لی، تحلیلگر ارشد این رسانه به موضوع بازگشت نفت ایران به بازار جهانی در دوره ریاست جمهوری بایدن پرداخت. در این گزارش، لی گفته بود موضوع ایران که می‌تواند شامل مذاکره و لغو تحریم‌های نفتی و بانکی باشد در صدر لیست اولویت‌های بایدن قرار ندارد و امری زمان‌بر خواهد بود.

با این حال، نباید این گزارش را چیزی بیشتر از یک تحلیل البته معتبر به شمار آورد. اینکه رسیدن دو کشور به یک توافق و احتمال بازگشت آمریکا به برجام یک شبه اتفاق نمی‌افتد، امری بدیهی است. اما نمی‌توان احتمال چراغ سبز کاخ سفید به خریداران نفت ایران پیش از بازگشت به برجام را کاملا رد کرد. یعنی ممکن است در همان ماه‌های نخست ریاست جمهوری بایدن، ایران بتواند به رشد صادرات نفت خود ادامه دهد و همزمان برنامه پیچیده آمریکا در قبال ایران برای کاهش تنش‌ها پیش برود.

بر این اساس، موسسات مختلف در ماه‌های گذشته به گمانه‌زنی در مورد بازگشت نفت ایران پرداختند. به گفته این نهادها، ایران می‌تواند فروش نفت و میعانات گازی اش را تا پایان سال ۲۰۲۱ به محدوده ۲میلیون بشکه در روز برساند. ونزوئلا نیز در این سناریو ممکن است مشمول لغو تحریم آمریکا شود که به افزایش عرضه نفت در بلندمدت می‌انجامد.

ادامه فشار بر خط لوله گازی روسیه به آلمان

خط لوله نورد استریم ۲ که گاز را از روسیه به آلمان منتقل می‌کند، احتمالا از معدود طرح‌هایی باشد که تغییر شدیدی در رویکرد مواجهه با آن با انتقال قدرت در آمریکا رخ نخواهد داد. این طرح بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آلمان که برای تبدیل نیروگاه‌های زغال سوزش به سوخت گاز به آن نیاز دارد، تاکنون از تبعیت از خواسته آمریکا امتناع کرده است.

آمریکا در دولت ترامپ چندین بار شرکت‌های درگیر این پروژه عظیم را تحریم کرده است. بهانه ایالات متحده جلوگیری از نفوذ روسیه در اروپا به واسطه وابستگی به گاز آن است.

با این حال، کارشناسان معتقدند آمریکا خود چنین هدفی در ذهن دارد و می‌خواهد صادرات گاز به این قاره را با کنار گذاشتن رقیب افزایش دهد. در آخرین اقدام مقابله‌ای آمریکا، خبرها از تحریم شناور فورچونا و شرکت مالک آن‌که در این پروژه مشارکت دارند، حکایت دارد. دولت بایدن اما به نظر نمی‌رسد تصمیم به تغییر این رویه داشته باشد و همچنان به فشارهای خود ادامه می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.