کد مطلب: ۴۲۱۶۷۶

مهمترین اتفاقات منطقه از دیشب تا امروز ظهر:

آخرین اخبار از تنش‌های ایران و آمریکا / سیگنال‌های سیاسی پی‌درپی برای فعالان بازارها

آخرین اخبار از تنش‌های ایران و آمریکا / سیگنال‌های سیاسی پی‌درپی برای فعالان بازارها

از بامداد امروز تاکنون اخبار متعددی از تنش‌های در منطقه منتشر شده است. هرکدام از این اخبار به نوعی سیگنال‌های سیاسی برای فعالان بازارها محسوب می‌شود که مهمترین آنها را در این گزارش به صورت خلاصه می‌توانید بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از بامداد امروز تاکنون اخبار متعددی از تنش‌های در منطقه منتشر شده است. هرکدام از این اخبار به نوعی سیگنال‌های سیاسی برای فعالان بازارها محسوب می‌شود که مهمترین آنها را در این گزارش به صورت خلاصه می‌توانید بخوانید.

اخبار دیشب تا صبح امروز

شب گذشته نخست وزیر عراق در دیدار سفیر آمریکا با وی، ضرورت خروج نظامیان بیگانه از عراق را به وی ابلاغ کرد.

اما ساعاتی بعد یک رسانه عربی از پرواز گسترده بالگردهای آمریکا بر فراز منطقه «الخضراء» در پایتخت عراق خبر داد.

از سوی دیگر صبح امروز اعلام شد در نامه های جداگانه، عراق از آمریکا به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کرد.

در همین حال طبق اعلام رسانه‌های مختلف، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق پاسخ تماس تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را نداده است. اما در خبری دیگر عنوان شده، نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه خطاب به سفیر آمریکا در بغداد گفت، دو کشور باید با یکدیگر برای اجرای قطعنامه پارلمان عراق درباره خروج نیروهای خارجی همکاری کنند.

دفتر عادل عبدالمهدی اعلام کرد، نخست‌وزیر عراق و صدراعظم آلمان امروز (دوشنبه) درباره قطعنامه پارلمان عراق که خواستار خروج نیروهای خارجی از این کشور شده است، گفت‌وگو کردند.

«خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان که در رأی هیأتی سعودی وارد آمریکا شده است با وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

یک خبرنگار انگلیسی نوشت که دولت سعودی با اعزام هیأتی به واشنگتن از ترامپ خواهد خواست تا کشورهای عرب حاشیه خلیح فارس را وارد جنگ دیگری در منطقه نکند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور به صورت تلفنی با شیخ احمد ناصر المحمد الصباح وزیر خارجه کویت گفتگو کرد و مدعی شد که آمریکا به کاهش تنش در منطقه پایبند است.

امیر قطر و نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق در تماسی تلفنی پیرامون تحولات و تنش‌ها در منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در همین حال یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا قصد ندارد برای وزیر امور خارجه ایران جهت شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک روادید صادر کند.

شاید مهمترین خبر 24 ساعت اخیر هم انتشار نامه خروج آمریکا از عراق باشد که البته مقامات آمریکایی آن را تایید نکردند.

وزیر دفاع آمریکا بامداد یکشنبه اعلام کرد که این کشور هیج برنامه‌ای برای خروج از عراق ندارد.

با این حال، نشریه «یو.اس.ای تودی» در تحلیلی درباره تحولات اخیر منطقه غرب آسیا، نوشت، زمان آنکه نیروهای آمریکایی عراق را ترک کنند، فرا رسیده است.

همچنین خبرگزاری رویترز اعلام کرد که به دنبال تشدید تنش در اوضاع عراق پس از حمله روز جمعه آمریکا به بغداد، شرکت نفتی شورون ایالات متحده هم به جمع دیگر شرکت‌های نفتی پیوست که کارکنان خارجی خود را از عراق بیرون برد.

علاوه بر این‌ها، یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا ادعا کرد که ایران طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده اقدام تلافی‌جویانه خود در قبال ترور شهید حاج قاسم سلیمانی را عملی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌بی‌اس نیوز، یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گوید، با پایان یافتن مراسم تشییع شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده می‌تواند معلوم کند که آیا ایران قصد دارد تهدیدات خود را برای انتقام از خون سپهبد سلیمانی اجرایی کند.

وی گفت: نگرانی اصلی ما موشک‌های بالستیک ایران است. این موشک‌ها تاکنون به سکوی شلیک منتقل نشده‌اند، اما وضعیت هشدار افزایش یافته است به‌طوری که آن‌ها آماده حرکت هستند و می‌توانند طی ۲۴ ساعت در تعداد قابل توجهی شلیک شوند.

رویترز هم نوشته است: با تصویب یک قانون، دموکرات‌ها می‌خواهند جلوی حمله ترامپ به ایران را بگیرند.

همچنین مقام‌های ارشد ترامپ چهارشنبه در سنا حاضر می‌شوند. در پی حمله جنایتکارانه آمریکا و شهادت سردار سلیمانی، مشاوران سنای آمریکا گفتند مقام‌های ارشد دولت ترامپ از جمله وزیر امور خارجه و وزیر دفاع چهارشنبه در صحن سنا درباره تحولات عراق و ایران توضیحاتی ارائه خواهند داد.

اخبار صبح تا ظهر امروز

از مهمترین اخبار صبح تا ظهر امروز نیز این بود که اعلام شد آلمان تعدادی از نیروهایش را از عراق به کویت و اردن منتقل می‌کند.

رسانه‌های یمنی از فرار برخی اعضای خانواده‌های تعدادی از شاهزاده‌های سعودی به اروپا در پی تشدید تنش در عراق و خاورمیانه پرده برداشتند.

در سایه تحولات منطقه، آمریکا تدابیری را برای تقویت امنیت نیروهای خود در شرق فرات سوریه اتخاذ کرد.

ولیعهد بحرین در تماس تلفنی با وزیر دفاع آمریکا بر اهمیت حفظ «امنیت» در منطقه و ثبات آن تاکید کرد.

پارلمان عراق هفت روز به نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور این کشور مهلت داده تا نتایج تحقیقات درباره حمله بامداد جمعه آمریکا به جاده فرودگاه بغداد را ارائه کند.

معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در سفر به آمریکا پس از دیدار با وزیرخارجه این کشور به گفتگو با «مارک اسپر» پرداخت.

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در واکنش به جدیدترین گام برجامی ایران مدعی شد هنوز زود است که بگوییم ایران در مسیر ساخت بمب هسته‌ای است.

دبیر کابینه ژاپن با اشاره به ترور سردار سلیمانی در بغداد توسط آمریکا گفت که توکیو در جریان این اقدام آمریکا نبوده است.

نخست وزیر مالزی ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا را اقدامی غیرقانونی و برخلاف قوانین بین‌المللی خواند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    خوب بود فقط من می دانم باید هرچه سریعتر انتقامی بسیار بسیار سخت از آمریکایی ها گرفته شود تا هرگز دیگر مرتکب چنین اشتباه راهبردی نگردند و درس عبرتی برای آنها شود

  • ناشناس

    فرمایش تاریخی امام ره امریکاهیچ غلطی نمیتواندبکند واین مملکت ولیعصرعج است الهم عجل لولیک الفرج

  • ناشناس

    فقط انتقام از دشمنان ایران زمین.