کد مطلب: ۶۹۶۷۹۴

نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن درباره برجام

نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن درباره برجام

ده‌ها قانونگذار آمریکایی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با نگارش نامه‌ای به رئیس‌جمهور کشورشان درباره برجام ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ده‌ها قانونگذار آمریکایی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با نگارش نامه‌ای به رئیس‌جمهور کشورشان درباره برجام ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نقل از فارس ، ۵۰ قانونگذار آمریکا با نگارش نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران در خصوص رفع تحریم‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

۳۴ نماینده حزب دموکرات و ۱۶ نماینده حزب جمهوری‌خواه در این نامه از جو بایدن خواسته‌اند متن کامل هر گونه پیشنهاد مطرح‌شده برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در اختیار کنگره قرار داده شود.

این قانونگذاران از دولت بایدن خواسته‌اند تمامی توافقات جانبی نیز در اختیار کنگره قرار داده شده و دولت قبل از ورود به برجام با نهاد قانونگذار درباره بازگشت به توافق مشورت کند.

در این نامه آمده است: «ما عمیقاً درباره چندین بند که ممکن است در متن نهایی توافق با اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم گنجانده شود نگران هستیم.»

افزایش تحرکات مخالفان برجام در آمریکا

همزمان با رسیدن مذاکرات رفع تحریم ها به مراحل پایانی و افزایش تحرکات مخالفان بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، چند نماینده کنگره آمریکا در نامه ای به رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار بسته نشدن پرونده ادعاهای پادمانی علیه ایران شدند.

ایرنا نوشت، گروهی از نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا با ارسال نامه ای به آژانس بین المللی انرژی هسته، خواستار ادامه یافتن تحقیقات این آژانس درباره مسایل پادمانی مربوط به ایران شدند.

به ادعای این نمایندگان، دولت بایدن و شرکای اروپایی اش تلاش می کنند با اعمال فشار بر آژانس برای بستن مسایل پادمانی راه را برای دستیابی به توافق هسته ای هموار کنند.

این نامه به رهبری «کلاودیا تنی»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا تهیه شده و به امضای پنج نماینده دیگر کنگره رسیده است.

در این نامه آمده است که پرونده پادمانی ایران در آژانس تنها زمانی می تواند مختومه بشود که همه مسایل و نگرانی های فنی به صورت کامل حل و فصل و برطرف شود.

نمایندگان امضا کننده این نامه با طرح ادعاها و بی پایه و اساس علیه برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران و نیز اتهامات رژیم صهیونیستی مدعی عدم همکاری ایران با آژانس شده و ادعا کردند آژانس نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی دولت بایدن قرار بگیرد بلکه باید کارش را بر اساس حقایق فنی و نه مصلحت سیاسی ادامه بدهد.

کلاودیا تنی در این نامه ادعا کرده است: بایدن با عجله نابجا و غیرمسولانه‌ برای بازگشت به توافق هسته‌ای شکست‌ خورده با ایران، مایل است امنیت ملی ما و اعتبار کل معماری منع اشاعه هسته‌ای را به خطر بیندازد.

ایران در حال آماده‌سازی فوری پاسخ به طرف‌های مذاکره

وزیر امور خارجه تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، حسن نیت و جدیت خود را نشان داده است.

باشگاه خبرنگاران نوشت، حسین امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در خصوص مهم ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور و نیز آخرین تحولات مذاکره برای رفع تحریم‌ها گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه، سیاست خارجی دولت سیزدهم را در اولویت بخشیدن به روابط با همسایگان را مورد تأکید قرار داد.

حسین امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از توسعه مناسبات رو به رشد دو کشور، حل و فصل برخی مشکلات کنسولی مربوط به ایرانیان در امارات از جمله مدارس ایرانی در آن کشور را خواستار شد.

ابراز امیدواری مکرون درباره نهایی شدن برجام

رییس جمهور فرانسه نسبت به انجام شدن توافق در مذاکرات وین ابراز امیدواری کرد.

به نقل از ایسنا ، خبرگزاری رویترز نوشت: امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه امروز درباره نهایی شدن توافق در مذاکرات وین ابراز امیدواری کرده و گفت: امیدوارم برجام(توافق هسته‌ای) در روزهای آتی نهایی شود.

ابراز امیدواری ماکرون در این باره در پی این مطرح می‌شود که در مدت اخیر، آمریکا و تهران در حال بررسی پاسخ یک‌دیگر به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا به عنوان پیش‌نویس توافق نهایی در مذاکرات وین بوده‌اند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هفته گذشته از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

امیدها برای حصول توافق در حال از بین رفتن است

به نقل از ایلنا ، علی علیزاده، نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در رابطه با آخرین وضعیت و تحلیل از مذاکرات احیای برجام میان ایران و طرف‌های عضو برجام، گفت: بعد از اینکه پیشنهاد اروپا که به نظر می‌رسید آمریکا هم آن را پذیرفته بود را به ایران ارائه کردند، ایران هم با توجه به اینکه به دنبال توافق بود، با ۲-۳ شرط جزئی آن را پذیرفت و آماده توافق شد.

وی ادامه داد: در نتیجه انتظار می‌رفت که آمریکا هم این ۲-۳ شرط را لحاظ کند و دسترسی به توافق بسیار نزدیک به نظر می‌رسید. حتی برخی معتقد بودند که آقای امیرعبداللهیان چمدان خود را بسته و آماده سفر به منظور امضاء توافق است.

نماینده مراغه اضافه کرد: حتی گروهی پیش‌بینی می‌کردند با توجه به احتمال هماهنگی اروپا و آمریکا و پذیرش ایران، این توافق طی یکی-دو روز انجام شود، اما اخیرا با یادداشتی که آمریکا ارسال کرده است تقریبا امیدها برای توافق دارد از بین می‌رود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره چرایی افزایش امید به توافق در هفته‌های اخیر اظهار داشت: در ایران گمان بر این بود که پیشنهادات اروپا با هماهنگی آمریکا تنظیم شده و آمریکا آن را به صورت غیررسمی پذیرفته است، در نتیجه اکنون که پیشنهادات اروپا برای ایران هم قابل قبول واقع شده لذا در گام نهایی توافق قرار داریم اما این گمان اشتباه بود.

وی ابراز کرد: رفتار طرف آمریکایی اخیرا یک مقدار متفاوت از قبل شده است در نتیجه با توجه به یادداشت اخیر آمریکا ممکن است که دسترسی به توافق زمان ببرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.