کد مطلب: ۷۵۷۸۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

آذربایجان علیه ایران اعلان جنگ کرد؟/ تایم‌لاین حمله به سفارت آذربایجان

آذربایجان علیه ایران اعلان جنگ کرد؟/ تایم‌لاین حمله به سفارت آذربایجان

الهام علی‌اف یک قاری قرآن را به مرز ایران در کنار رود ارس فرستاده تا «سوره فتح» را بخواند. نگاهی به تایم‌لاین حمله به سفارت آذربایجان نشان می‌دهد که این اقدام به نوعی دمیدن در شیپور جنگ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفتم بهمن ماه امسال، حمله فردی با اسلحه کلاشینکف به سفارت آذربایجان در تهران و کشته شدن مدیر حراست این سفارت‌خانه، ابعاد تازه‌ای از چالش‌های دیپلماتیک دو کشور همسایه، ایران و آذربایجان را به دنبال داشت تا جایی که 10روز بعد از این حادثه، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور با انتشار یک ویدئوی جنجالی، به صورت غیرمستقیم به ایران اعلان جنگ داده است.

تحرکات علیه ایران اما تنها مربوط به جمهوری آذربایجان که در هفته‌های اخیر روابط دیپلماتیک تیره و تاری را با ایران سپری می‌کند نیست، خبرگزاری دانشجو خبر داده که عصر امروز فرمانده ارتش بحرین نیز برای کشورمان خط و نشان کشیده است. در فاصله این یازده روز چه اتفاقاتی در پرونده حمله به سفارت آذربایجان افتاده است؟ تایم‌لاین این حادثه در روزهای اخیر ببینید:

7 بهمن 1401: حمله به سفارت آذربایجان در تهران

رئیس پلیس تهران: یک فرد صبح امروز با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح گرم اقدام به تیراندازی نموده که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. ساعتی بعد از حادثه وزارت امور خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در 27 ژانویه، حدود ساعت 8:30 صبح، حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران، انجام شد. مهاجم به بخش امنیتی سفارت نفوذ کرده و با اسلحه کلاشینکف رئیس سرویس امنیتی سفارت را کشت. دو مامور امنیتی سفارت هنگام دفع حمله مجروح شدند. وضعیت آنها رضایت بخش است. این جنایت هم اکنون در حال بررسی است.

7 بهمن 1401: عیادت از مجروحان حادثه

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه: با وزیر خارجه آذربایجان به صورت تلفنی گفتگوی مفصلی داشتم و در این گفتگوی تلفنی توافق کردیم که سفیر آذربایجان در تهران امشب به ایران برگردند و از نزدیک با تیم همکاران ما در وزارت خارجه از جمله مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه و مدیر کل تشریفات وزارت امور خارجه ایران، پیگیری‌های لازم را در ارتباط با این حادثه انجام دهند و تلاش کنیم که دو طرف بتوانیم از این مرحله عبور کنیم بدون اینکه بهانه‌ای به دست دشمنان مناسبات خوب دو کشور داده شود .یافته‌های ما در بخش امنیتی، قضایی و اطلاعاتی نشان می‌دهد که ضارب انگیزه شخصی داشته است، مسائلی که در ارتباط با همسر وی از سوی ضارب مطرح شده و دیگر مسائل مرتبط با آن در حال بررسی است و همانطور که گفتم دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ما معتقد هستند که اتفاق رخ داده حادثه تروریستی و سازمان یافته نیست و با انگیزه شخصی صورت گرفته است.

8 بهمن 1401: واکنش سازمان ملل به حمله به سفارت آذربایجان در تهران

سازمان ملل ضمن محکوم کردن حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران از آغاز تحقیقات درباره ابعاد وقوع این حادثه استقبال کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری روز جمعه خود گفت که سازمان ملل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را که یک کشته نیز بر جای گذاشته است، محکوم می‌کند. بنابر گزارش وب سایت سازمان ملل، دوجاریک ادامه داد: سازمان ملل همچنین به خانواده کشته شده این اتفاق تسلیت می‌گوید و برای همه مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کند. سازمان ملل تاکید می‌کند که حملات علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک بر اساس قوانین بین المللی اکیدا ممنوع است.

9 بهمن 1401: تماس تلفنی دو رئیس جمهور

شامگاه شنبه نهم بهمن‌ماه ابراهیم رئیسی در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری آذربایجان، مراتب تسلیت دولت و ملت ایران بابت حادثه سفارت آذربایجان را ابلاغ کرد. علی‌اف در این گفتگو با تشکر از ابراز همدردی ایران تصریح کرد: این یک جنایت غیرمنتظره بود ولی همکاری دو کشور در این زمینه باید چنان باشد که کسی به بهانه چنین حوادثی فرصت اخلال در روابط دوستانه دو کشور را پیدا نکند.

9 بهمن 1401: تخلیه سفارت باکو در تهران

خبرگزاری ترند باکو به نقل از وزارت خارجه این کشور نوشت: تخلیه کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان در ایران به همراه خانواده‌شان فردا انجام می‌شود.

10 بهمن 1401: بازگشت کارکنان سفارت به باکو

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه جمهوری آذربایجان گزارش داد کارکنان سفارت این کشور در تهران و اعضای خانواده آن‌ها امروز تهران را ترک می‌کنند. معاون وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان با بیان اینکه تخلیه نمایندگی دیپلماتیک تصمیم آسانی نیست گفت، الهام علی اف رئیس جمهور این کشور دستور تخلیه کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان در ایران را صادر کرده است.

11 بهمن 1401: باکو هشدار سفر به ایران صادر کرد

جمهوری آذربایجان هشدار سفر به ایران صادر کرد. این در حالی است که باکو اعلام کرده کنسولگری خود را در شهر تبریز باز نگه می‌دارد. این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به حمله اخیر در سفارت باکو در تهران، مدعی شد به دلیل «وضعیت ناپایدار» در جمهوری اسلامی ایران و «حمله تروریستی» علیه ماموریت دیپلماتیک جمهوری آذربایجان، به شهروندان توصیه می‌شود جز در صورت لزوم از سفر به ایران بپرهیزند. باکو افزود: به کسانی که سفر می‌کنند توصیه می‌شود احتیاط بیشتری را به کار ببندند. در این اطلاعیه همچنین به شهروندان جمهوری آذربایجان که در حال حاضر در ایران حضور دارند، توصیه شده مقررات ایمنی و امنیتی را رعایت کنند.

13 بهمن 1401: انتقاد از دولت آذربایجان

همزمان با برگزاری نخستین جلسه دادگاه حمله به حرم شاهچراغ، نورنیوز، سایت خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از دولت آذربایجان انتقاد کرد. این رسانه نوشت: دولت آذربایجان برای جنایت تروریست‌هایی که با گذرنامه آذری وارد ایران شده و زائرین حرم شاهچراغ را به شهادت رساندند، چه پاسخی دارد؟

اگر دولت آذربایجان اقدام جنون‌آمیز فردی که همسرش به صورت قاچاق به آن کشور وارد شده و باکو نیز حاضر به ارائه هیچ پاسخی بابت آن نبوده و نیست را تروریستی می‌داند، برای جنایت تروریست‌هایی که با گذرنامه آذری وارد ایران شده و زائرین حرم شاهچراغ را به شهادت رساندند، چه پاسخی دارد؟

16 بهمن 1401: انتشار ویدئوی قرائت سوره فتح بر رود ارس + ویدئو

رسانه‌های داخلی، ویدئویی را منتشر کرده‌اند که در آن یک قاری قرآن نشسته بر بستر رودخانه ارس در حال قرائت سوره فتح است. منابع ایرانی، مدعی شده‌اند که این ویدئو را جمهوری آذربایجان و در راس آن، رئیس جمهور این کشور الهام علی‌اف برای دمیدن در شیپور جنگ تهیه کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهزاد

    آخه باکو به ما نمیخوره ، اسرائیل و ترکیه هم بیاد کمکش بازم حریف نیست ، کسانی مثل الهام علیف مثل بادکنک میمونن انقدر بادشون میکنن تا میترکن ، تو خالی هستن ، هم خود و هم اطرافیان خودشون رو با خطر جدی روبرو میکنن.

    • ناشناس

      اره نیومدن وضع اقتصادمون گل وبلبل هستش اگه بیان دلار تا300 تومن میره وشما دلال جماعت کیف میکنین

    • ناشناس

      اره نیومدن وضع اقتصادمون گل وبلبل هستش اگه بیان دلار تا300 تومن میره وشما دلال جماعت کیف میکنین

    • حسین

      دست ایران نمک نداره کمک های ایران به آذربایجان در زمان فروپاشی شوروی فراموش شده.

  • محمد

    احتمالا برای بازگشت بازگشت باکو به خاک ایران عجله داره

    • ناشناس

      سلام ماهم از اردبیل می ریم سمت ارس تا سوره یاسن را قرائت می کنیم می گیم شما حریف ما نیستین برین با بزرگترتون بیاین

  • ناشناس

    از کی خواندن قرآن اعلام جنگ است آنهم از سوی یک دولت و کشور مسلمان

    • رسول

      خواندن قرآن اشکالی نداره اما بین مرز دو کشور خواندن سوره فتح خیلی معنی و مفهوم داره ، فتح در زبان عربی به معنای پیروزیست.

  • ناشناس

    خب شما هم قاری بفرستید رود ارس براشون سوره الرحمان رو قراعت کنه