کد مطلب: ۴۲۹۴۲۱

«انگل» شگفت‌انگیز شد / آخرین خبرها از اسکار ۲۰۲۰

«انگل» شگفت‌انگیز شد / آخرین خبرها از اسکار 2020

اسکار ۲۰۲۰ به سرانجام رسید و جوایز آن یکی پس از دیگری به فیلم سینمایی «انگل» اهدا شد که جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه ارژینال و بهترین فیلم بین‌المللی را از آن خود کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال ۲۰۱۹ پر از فیلم‌های درخشان بود که یکی از پس دیگری در سینمای جهان روی پرده رفتند. از «انگل»‌ که در کن درخشید و با «روزی روزگاری در هالیوود» از معتبرترین جشنواره سینمایی جهان بیرون آمد، تا «جوکر» که از ونیز بیرون آمد و پس از آن «ایرلندی» و سرانجام «۱۹۱۷» که یکی پس از دیگری جوایز بزرگ سینمای جهان را از آن خود کرد.

حالا در پایان راه فصل جوایز سینمایی به اسکار ۲۰۲۰ رسیده‌ایم که بهترین‌های سینما را انتخاب می‌کند. این جایزه که عمری نزدیک به یک قرن دارد معتبرترین جایزه سینمایی جهان شمرده می‌شود.

شب درخشش «انگل»

از همان آغاز کار در جشنواره کن و برنده شدن نخل طلایی این جشنواره مشخص شد که «انگل»‌ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در فصل جوایز سینمایی هم افتخارات زیادی نصیب سینمای کره‌جنوبی کرد. حالا در اسکار ۲۰۲۰ درخشش «انگل» به اوج رسیده و تمام جوایز اصلی را از آن خود کرده است.

«انگل» به کارگردانی بونگ جون هو از کره‌جنوبی جایزه بهترین فیلمنامه ارژینال (غیراقتباسی) و بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را دریافت کرد. این فیلم نماینده کره‌جنوبی در اسکار است و به ندرت یک فیلم خارجی اسکار فیلمنامه ارژینال یا کارگردانی و مهم‌تر از آن‌ها بهترین فیلم (جایزه اصلی مراسم) را بگیرد و از این رو کار بونگ جونگ هو استثنایی است. «انگل» نخستین فیلم آسیایی است که برنده این جوایز می‌شود. اصغر فرهادی پیش از این با فیلم «جدایی نادر از سیمین» تا یک قدمی دریافت جایزه بهترین فیلمنامه ارژینال پیش رفته و در جمع نامزدهای نهایی جا گرفته بود.

انگل

جایزه بهترین فیلم بین‌المللی (غیرانگلیسی‌زبان سابق) را هم به «انگل‌» دادند. البته از آغاز مشخص بود که رقبای بونگ جون هو در این بخش شانسی ندارند.

«انگل» از کره‌جنوبی و «رُما» از مکزیک تنها فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبانی هستند که جایزه بهترین کارگردانی اسکار را به خانه برده‌اند. بونگ جون هو هنگام دریافت اسکار بهترین کارگردانی با نقل‌قولی از کارگردان «گاو خشمگین» به مارتین اسکورسیزی ادای احترام کرد. کارگردان «انگل» گفت: «وقتی جوان بودم و درس سینما می‌خواندم، به جمله‌ای برخوردم که در دلم حک شد: «همیشه شخصی‌ترین خلاق‌ترین است» این جمله را اسکورسیزی بزرگ گفته است.»

پیت

برد پیت و کنایه به سناتورها

برد پیت اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را از آن خود کرد. او در سخنرانی پس از دریافت جایزه‌اش با ظرافت به جمهوری‌خواهان تاخت. جمهوری‌خواهان در جریان استیضاح ترامپ در سنا حاضر نشدند جان بولتون را به عنوان شاهد به دادگاه استیضاح احضار کنند. او در این باره گفت: «به من برای سخنرانی ۴۵ ثانیه فرصت داده‌اند که البته ۴۵ ثانیه بیش‌تر از زمانی است که سنا برای جان بولتون در نظر گرفت.»

«جوکر» و «جودی»

یکی از جایزه‌های مشخص اسکار جایزه‌ای بود که برای بهترین بازیگری نقش اول مرد به واکین فینیکس دادند. این بازیگر تا اینجا در تمام مراسم سینمایی جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرده است و بعید بود که اسکار را به فردی غیر از او بدهند.

جایزه بهترین بازیگر زن هم به رنه‌ زلوگر رسید که در فیلم «جودی» نقش جودی گارلند را بازی کرده است. زلوگر هم مثل فینیکس تمام جوایز بازیگری را از گلدن گلوب تا بفتا از آن خود کرده بود.

اسکار «داستان اسباب‌بازی» را دوست دارد

در این دوره از جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند عنوانی بود که به «داستان اسباب‌بازی ۴» رسید. داستان وودی و همراهانش شاید برای دیگر مراسم سینمایی جذاب نباشد اما اسکار نشان داد که داستان «اسباب بازی» را با صداپیشگان هنرمندی مثل تام هنکس دوست دارد.

راجر دیکنز و کار خارق‌العاده‌اش در «۱۹۱۷»

پربحث‌ترین ویژگی «۱۹۱۷» از زمان اکران تا کنون فیلمبرداری بوده است. راجر دیکنز در این فیلم موفق شد، کاری را به سرانجام برساند که رویایی سم مندس کارگردان بود. مندس می‌خواست تماشاچی هنگام دیدن فیلمش به این گمان بیفتد که تمام اثر در یک برداشت ضبط شده است. حالا با اسکاری که راجر دیکنز گرفت به نظر می‌رسد این مهم به انجام رسیده است.

فیلم

فهرست برندگان اسکار

بهترین فیلم: «انگل»

بهترین کارگردان: بونگ جون هو برای «انگل»

بهترین بازیگر مرد: واکین فینیکس برای «جوکر»

بهترین بازیگر زن: رنه زلوگر برای بازی در «جودی»

بهترین فیلم بین‌المللی: «انگل» از سینمای کره‌جنوبی

بهترین انیمیشن بلند: «داستان اسباب‌بازی ۴»

بهترین مستند بلند: «کارخانه آمریکایی»

بهترین فیلمنامه ارژینال: بونگ جون هو برای «انگل»

بهترین فیلمنامه اقتباسی: تایکا وایتیتی برای «جوجو ربیت»

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: برد پیت در «روزی روزگاری در هالیوود»

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: لارا درن در «داستان ازدواج»

بهترین موسیقی متن: هیلدور گودنادوتیر برای «جوکر»

بهترین فیلمبرداری: راجر دیکنز برای «۱۹۱۷»

بهترین تدوین: اندرو باکلند و مایکل مک‌کاسکر برای «فورد علیه فراری»

بهترین ترانه: «دوباره خودم را دوست خواهم داشت» از التون جان در فیلم «راکت‌من»

بهترین فیلم‌کوتاه: «پنجره همسایه»

بهترین انیمیشن کوتاه: «عشق مو»

بهترین مستند کوتاه: «اسکیت‌بورد سواری آموختن در منطقه جنگی»

بهترین چهره‌پردازی: «بامب‌شل»

بهترین جلوه‌های ویژه: «۱۹۱۷»

بهترین طراحی صحنه: «روزی روزگاری در هالیوود»

بهترین طراحی لباس: «زنان کوچک»

بهترین صدابرداری: «فورد علیه فراری»

بهترین صداگذاری: «۱۹۱۷»

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.