کد مطلب: ۴۲۵۷۲۹

آخرین خبرها از زلزله شرق ترکیه

آخرین خبرها از زلزله شرق ترکیه

چند روز پس از هشدارها درباره وقوع زمین لرزه مهیب، زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۸ ریشتر، چهار استان در شرق ترکیه را لرزاند و در برخی کشور‌های منطقه نیز حس شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این زمین لرزه در ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه روز جمعه به وقت محلی در استان اِلازیغ در شرق ترکیه روی داد.

در پی این زمین لرزه که بیشتر در چهار استان الازیغ، مالاتیا، غازی آنتپ و شانلی اورفا احساس شد ۳۸ پس لرزه (تا لحظه ارسال خبر) با قدرت‌های بین ۲.۵ تا ۵.۶ درجه ریشتر نیز روی داد.

مرکز لرزه نگاری ترکیه، کانون اصلی این زمین لرزه را شهرستان سیوریجه از توابع استان الازیغ و عمق آن را ۶.۷ کیلومتری سطح زمین اعلام کردند.

به دنبال وقوع این زمین لرزه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، وزرای کشور، شهرسازی و بهداشت را به استان الازیغ فرستاد تا از نزدیک منطقه را مورد بررسی قرار دهند.

رئیس مرکز لرزه نگاری قندیلی هم با بیان اینکه پس لرزه‌های این زمین لرزۀ شدید ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد، از مردم مناطق زلزله زده خواست تا از ورود به خانه‌های خسارت دیده جدا خودداری کنند.

هالوک اوزعنر افزود: بعد از زلزله شدید شرق ترکیه یک گسل به طول ۴۰ کیلومتر شکسته شده و پس لرزه‌ها تا یک هفته ادامه خواهد یافت و در شعاع ۷۰ کیلومتری کانون زلزله تاثیرگذار خواهد بود.

آتش سوزی در ساختمانی در الازیغ ترکیه بر اثر شدت زلزله و نشت گاز

سازمان زلزله نگاری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد زلزله‌ای به بزرگی ۶.۸ ریشتر و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین، در منطقه غازی انتاب در مرز‌های مشترک سوریه با ترکیه رخ داد که بیشتر مردم در سوریه و لبنان، آن را احساس کردند.

بیروت نیز اعلام کرد: زمین لرزه ۶.۸ ریشتری استان الازیغ ترکیه، در برخی کشور‌های همجوار نیز حس شد. این زلزله به قدری شدید بود که بیروت و حومه آن را نیز لرزاند.

گزارش خبرنگاران خبرگزاری صداوسیما حاکیست، زمین لرزه ۶.۸ ریشتری ترکیه، افزون بر لبنان، برخی مناطق سوریه، عراق و ارمنستان را نیز لرزانده است.

این زمین‌لرزه در شمال غرب ایران و برخی مناطق سوریه، لبنان، عراق، گرجستان و ارمنستان نیز احساس شده است. زمین‌لرزه همچنین در بسیاری از استان‌های دیگر ترکیه از جمله آدانا، عثمانیه، تونج‌ایلی و هاتای احساس شد.

اولین آمارها از تعداد کشته‌ها و خسارات زلزله

بر اساس اعلام منابع خبری تاکنون ۱۴ نفر در این زمین لرزه کشته و بیش از ۲۷۰ نفر نیز زخمی شده اند.

خبرنگار صداوسیما در آنکارا نیز اظهار کرده که تاکنون تخریب ۵۰۴ واحد مسکونی در زلزله ترکیه گزارش شده است.

آماده باش تیم‌های اورژانس ایران برای اعزام به ترکیه

در پی وقوع زلزله شدید در شرق ترکیه، با دستور وزیر بهداشت، تیم‌های ویژه عملیاتی سازمان اورژانس کشور برای کمک به طرف ترکیه ای در آماده باش قرار گرفتند تا در صورت اعلام نیاز کشور ترکیه و حسب ضرورت به مناطق زلزله زده آن کشور اعزام شوند.

براساس گزارش وبدا، این موضوع از طریق اداره کل همکاری‌های بین المللی وزارت بهداشت کشورمان به همتای خود در وزارت بهداشت ترکیه، اعلام شد.

وزارت بهداشت ترکیه ضمن تشکر از واکنش سریع ایران، در حال حاضر اوضاع را تحت کنترل اعلام کرده است.

ساعتی بعد از این زلزله، مرکز حوادث اضطراری ترکیه اعلام کرد دو پس‌لرزه به بزرگی ۵.۴ ریشتر در ساعت ۲۱:۰۸ و ۵.۱ ریشتر در ساعت ۲۱:۱۷ نیز در الازیغ به وقوع پیوسته است. به جز این دو پس‌لرزه شدید، ۳۵ پس‌لرزه به بزرگی ۲.۷ تا ۵.۴ ریشتر رخ داده است.

این مرکز همچنین با اعلام این‌که ۲۸ تیم امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده فعالیت می‌کنند، به شهروندان هشدار داده که به هیچ وجه وارد خانه‌های آسیب‌دیده نشوند.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۰ نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶ ریشتر در استان الازیغ رخ داده بود که بر اثر آن ۵۱ نفر جان باختند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    اول از همه تسلیت به دولت وخانواده های قربانیان را ابراز میدارم بعد،صحت کامل به مجروحین را از خداوند منان خواهانم وموضوع دیگر اینکه دولت محترم ترکیه اگر کمکی از ما بخواهد بدون هیچ معطلی از تبریزجوانان را جمع کرده به ترکیه عازم میشویم در خدمت برادران خود هستیم فعلا دعا میکنیم .

  • رضا حسینی

    شما خوی رو جمعش کن ترکیه پیشکش چادر نداری چجوری مانتو میخای ارسال کنی