کد مطلب: ۶۱۶۸۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۱۲ بهمن ماه چه خبر است؟ / آمریکا برای مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین کرد؟

۱۲ بهمن ماه چه خبر است؟ / آمریکا برای مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین کرد؟

به نظر می‌رسد که روند مذاکرات هسته‌ای سرعت گرفته است. امروز ۲۴ دی ماه از یک سو مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا و رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه دیدار کرد و از سوی دیگر، نمایندگان ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار کردند. این در حالی است که برخی می‌گویند آمریکا برای مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین کرده است. اما روند مذاکرات چگونه است؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز ۲۴ دی ماه جلسات مهمی درباره مذاکرات هسته‌ای برگزار شد. ابتدا علی باقری کنی با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و میخائیل اولیانوف رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه دیدار کرد. بعد از این دیدار، جلسه روسای هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی با حضور انریکه مورا برگزار شد.

بعد از این جلسات بود که نماینده روسیه از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای خبر داد و گفت: «با پیشرفت در مذاکرات وین، مخالفان برجام هم در فضای عمومی فعال‌تر و تحریک آمیزتر می‌شوند».

سرگئی لاوروف،وزیر خارجه روسیه هم گفته: در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت وجود دارد و امیدواریم به زودی به توافق برسیم. اما دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند مذاکرات پیشرفت داشته و نتایج مثبت هم ایجاد شده است. اما ایران در تلاش است که آمریکا پایداری مذاکرات را تضمین کند. اگرچه دولت بایدن گفته در این مورد وعده‌ای نمی‌دهد.

بر این اساس به نظر می‌رسد که روند مذاکرات مثبت است. اگرچه باقری کنی هم قبل از این گفته بود روند مذاکرات مثبت است و مضوع پرانتزهای باز در مذاکرات در حال اتمام است.

ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای

اما حالا مساله جدیدی مطرح شده و آن هم تعیین ضرب‌الاجل برای پایان مذاکرات است.

امروز ۲۴ دی ماه ایلنا در گزارشی به نقل از رویترز نوشت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که زمان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام، رو به پایان است. او گفته تنها چند هفته برای نجات مذاکرات هسته‌ای فرصت باقی است و اگر این فرصت از دست برود،‌واشنگتن گزینه‌های دیگر را بررسی می‌کند.

آنگونه که برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند ضرب‌الاجل آمریکا برای مذاکرات هسته‌ای تا اول فوریه است. یعنی ۱۲ بهمن ماه. براساس این گفته، ایران و شرکای برجامی تنها دو هفته دیگر برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای فرصت دارند.

همچنین اسکای نیوز به نقل از یک منبع آگاه ایرانی روز گذشته به اسکای نیوز گفته که «هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی برای رسیدن به توافق وجود ندارد». شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از منابع ایرانی نزدیک به هیئت ایران در وین اعلام کرد که هیچ‌گونه موعد نهایی برای حصول توافق وجود ندارد و آنچه منابع آمریکایی و غربی در این زمینه اعلام کرده‌اند، نادرست است.

پیش از این هم، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات هسته‌ای وین ممکن نیست.

با این همه به نظر می‌رسد که بر اساس گفته‌های طرفین، روند مذاکرات مثبت است اما هنوز توافق نهایی حاصل نشده است.

آخرین اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • م..ک‌

    آمریکا وکسی که این اراجیف ضرب الاجل راچاپ کرده غلط کرده.امریکا وایادی منطقه ایش زیادازاین حرفا زدن.

  • از خرابه ای به نام ...

    اینها در محاسباتشون فکر ضرب الاجل آمریکا رو نکرده بودن و رودست خوردند و افتادن تو هول و ولا!
    وگرنه میخواستن وقت کشی و سرکار گذاشتن ملت و آمریکا رو ادامه بدهند! حالا افتادن به جان ملت و میگن که بعد از برجام منتظر تغییر قیمت کالا، دلار و …. نباشید!!!!! ای دو صد لعنت بر شما بی وجدانها

    • سارا

      دقیقا

  • تنها راه نجات، انفجار نور است

    در بحث حدف ارز ترجیحی، افزایش قیمت بنزین، نان سهمیه ای، وضعیت بورس و ….. تنها میتوان گفت که مسئولان ایران چه با برجام و چه بی برجام نمی خواهند مردم روی آرامش و آسایش را ببینند !!! بلکه مردم را به چشم نوکر و رعیت می بینند که باید جیبهای اونا رو به انحاء مختلف پر کنند!

  • ناشناس

    این ها روزی به این نتیجه میرسن که باید دست روس را از ایران قطع کنن همه مشکلات حل این خدا را نمیشناسند به هیچ سراطی

  • ناشناس

    روسیه باعث عدم پیشرفت مذاکرات هست….گرگی در لباش میش…….

    • ناشناس

      تا حدودی گره خورده به مسائل کریمه و اوکراین

    • ناشناس

      بنظر میاد آمریکا روسیه رو با در گیر کردن در اوکراین و کریمه قصد گرفتن امتیاز از ایران در وین دارد

  • ناشناس

    هیروشیما ژاپن توسط بمب اتمی آمریکا نابود شد اونا بجای مرگ بر آمریکا اومدن پیشرفت کردن ولی ماچی مخ ملت رو زدن ۴۵ ساله بهمون گفتن بگید مرگ بر آمریکا ولی خودشون بچه هاشون دارن آمریکا زندگی میکنن

  • ناشناس

    مشکلات ایران کشور روسیه است. در طول تاریخ هم بیشترین ضربه را به ایران روسیه زده است ولی نمیدونم مقامات ایران چرا اینقدر از کشور روسیه میترسند و این جای سوال است

    • ناشناس

      سلام مطمئن باشید توافق موقت و یا ضرب الاجل برای ایجاد بعد روانی است و برای ایران هیچ سودی ندارد جز اختلال و کند کردن اقتصاد و امتیاز گیری از ایران

  • ناشناس

    کسایی ک میگن امریکا هیچ عددی نیس اینجا نظردرج میکنن فقط بچه هستن چون عقل کامل میدونه امریکا درحال حاظر ابرقدرت ترین کشوردنیاهست
    منتظرباشین ب زودی توافق حاصل میشه ولی این توافق برا دوره بایدن تضمین داره چون بعد بایدن اگه کسی درامریکا مثل ترامپ ویاحتی بدتر سرکاربیاد دوباره این توافق میتونه نابودبشه ودوباره روز ازنو روزی ازنو
    ولی خب نمیشه کاری کرد باید توافق بشه حداقلش اگه حتی براچن سال باشه تاوضع کشورعادی تربشه

    • ناشناس

      خب برجام دفعه پیش زمان اوباما چه گره ای باز کرد که حالا بکنه؟

  • ناشناس

    اونوقتی که نوکرش اون همه امتیاز داد،آمریکا زد زیرش
    حالا که نمیخان باج بدن پس به نتیجه نمیرسه
    در کل برجام یه بازی بود که آمریکا راه انداخت تا
    ۱-بدونه جنگ جنگ داخلی راه بندازه،تفرقه بنداز وحکومت کن
    2-وقتی تحریم داره جواب میده چرا برداره
    3 – آمریکا دشمنه،باید به جای کار بیهوده به فکر داخل باشیم
    یکسان سازی حقوقها عدالت خواهی به روش مسالمت آمیز،حمایت از مسعولین عادل و شناخت نمایندگان موعمن…

  • سامانه استخدام ایران

    عالی بود، سامانه رسمی استخدام ایران