کد مطلب: ۳۲۴۳۳۹

آخرین رقم هزینه سبد معیشت کارگران اعلام شد

آخرین رقم هزینه سبد معیشت کارگران اعلام شد

نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اعلام آخرین رقم هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری، گفت: قدرت خرید جامعه کارگری از سال گذشته تا امروز یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان کاهش یافته است.

ناصر چمنی درباره ارزیابی تشکیل جلسه شورای عالی کار و برگزاری کمیته دستمزد در هفته جاری، گفت: علیرغم آن که دستورکار جلسه چیز دیگری بود ولی نمایندگان کارگری جلسه را به دست گرفتند و موضوع کاهش قدرت خرید و افزایش مزد کارگران را مطرح کردند. خوشبختانه با نظر مثبت آقای شریعتمداری،‌ مذاکره و گفت وگوی خوبی را شاهد بودیم و ایشان با توجه به این که اولین جلسه‌ با حضور نمایندگان دو طرف بود، با جمع‌بندی دیدگاه‌های نمایندگان کارگری و کارفرمایی به این نتیجه رسید که کمیته دستمزد را تشکیل دهیم.

به گزارش تجارت‌نیوز،چمنی ادامه داد: متاسفانه آخرین جلسه کمیته دستمزد مربوط به زمان قبل از استیضاح دکتر ربیعی بود و ماه‌ها با تعویق و تاخیر همراه شد ولی با توجه به ارسال دعوتنامه‌ها، هفته جاری جلسه کمیته دستمزد برگزار خواهد شد و امیدواریم مباحث خوبی درباره ترمیم دستمزد و ارتقای قدرت معیشت کارگران داشته باشیم.

نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، متذکر شد: نمایندگان کارگری در این جلسه طبق آیین‌نامه شورای عالی کار نامه‌ای نوشته و برگزاری جلسه فوق العاده با موضوع صرفا دستمزد را با توجه به پایین آمدن قدرت خرید جامعه کارگری درخواست کردند.

چمنی درعین حال درباره به روزرسانی ارقام مزد و سبد معیشت کارگران در جلسه کمیته دستمزد، گفت: ما اطلاعات و ارقام خود را آماده کردیم و در جلسه بعدی کمیته دستمزد ارائه می‌کنیم. سال گذشته و قبل از تصویب دستمزد کارگران،‌ رقم هزینه سبد معیشت خانوار کارگری دو میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بود که بعد از عید و با شروع نوسانات نرخ ارز، فاصله بین حداقل مزد کارگران و تورم بیشتر شد و قدرت خرید کارگران به شدت کاهش پیدا کرد؛ به نحوی که اکنون این فاصله به رقم یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسیده و هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری به بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

این مقام مسئول کارگری با بیان این که قدرت خرید جامعه کارگری از سال گذشته تا امروز یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان کاهش یافته است، درباره پیش‌بینی ترمیم مزد کارگران تا قبل از ورود به پرونده مزد سال ۹۸ هم گفت: اگر دولتمردان با دید باز به این قضیه نگاه کنند این کار باید انجام شود در غیر این صورت در پرونده مزد سال آینده به مشکل برمی‌خوریم و به صلاح شرکای اجتماعی هم نیست که این روند با دشواری حل و فصل شود.

بنابرگزارش،در اولین جلسه شورای عالی کار که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد، به پیشنهاد وزیر کار تشکیل کمیته دستمزد مطرح و مقرر شد پس از به روزرسانی آمار و ارقام سبد معیشت و دستمزد، جلسه شورای عالی کار تشکیل شود. نمایندگان کارگری این جلسه را امیدوار کننده توصیف کرده و از نظر مثبت وزیر کار برای ترمیم مزد کارگران خبر دادند.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.