کد مطلب: ۱۷۶۱۵۸

آخرین وضعیت طلای کثیف در کشور

آخرین وضعیت طلای کثیف در کشور

در حال حاضر پنج نیروگاه زباله‌سوز در کشور فعالیت می‌کنند و میزان تولید زیست‌توده در ایران ۱۰.۵ مگاوات ثبت شده است اما طبق اعلام مسئولان این پتانسیل وجود دارد که تمام زباله‌های کشور را به برق تبدیل کرد.

انرژی برق از طریق نیروگاه‌های مختلفی از جمله نیروگاه‌های حرارتی، آبی، دریایی، خورشیدی، هسته‌ای و زیست‌توده تولید می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، البته هم‌اکنون در جهان بیشتر سوخت‌هایی که برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سوخت‌های فسیلی است و سوخت‌های فسیلی لایه‌های متمرکزی هستند که در کل دنیا وجود دارد، اما منابع بیوماس (زیست توده) به صورت پراکنده است و هم‌اکنون کارکرد اقتصادی از این منبع، منحصر به استفاده از پسماند حاصل از فرآوری تیرهای چوبی، پسماندهای غذایی و… می‌شود.

از سوی دیگر بیوماس انعطاف‌پذیرترین منبع انرژی غیرنفتی است که می‌تواند مستقیما در تبدیل سوخت گازی به مایع برای تولید انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد. هم‌چنین زیست‌توده به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است که در سال ۱۹۹۸ به میزان ۱۴ درصد برق جهان و ۱۸ درصد کل انرژی اولیه کشورهای دنیا را تامین می‌کرد و هم‌اکنون نیز مهم‌ترین منبع انرژی در کشورهای در حال توسعه است و ۳۵ درصد کشورهای در حال توسعه از این منبع استفاده می‌کنند.

در خصوص مفهوم بیوماس باید گفت که این عبارت یک مفهوم کلی بوده و یکی از منابع بیوماس، ضایعات شهری است.

از این‌رو در حال حاضر در ایران منابعی برای بیوماس وجود دارد که برای تولید انرژی مناسب است و این منابع طیف وسیعی از مواد هستند، از جمله چوب سوختی جمع‌آوری‌شده از مزارع و درختستان‌های طبیعی و برخی محصولات کشاورزی، ضایعات کشاورزی، مایعات غذایی و ضایعات حاصل از فرآوری تیرهای چوبی، فضولات دامی، ضایعات جامد شهری و فاضلاب‌ها که در تولید بیوماس استفاده می‌شوند.

در منابع بیوماس علاوه‌بر زباله، از فاضلاب هم می‌توان به عنوان منبع اولیه تولید انرژی استفاده کرد. همین زباله‌ها و ضایعات شهری که تولید می‌شود گاهی دفع آن‌ها از چرخه طبیعت، معضلی برای جوامع بشری بوده است.

همچنین ضایعات جامد شهری که زباله‌ها هستند و از آن‌ها به‌عنوان طلای کثیف یاد می‌شود، زباله‌های جامدی هستند که از عملیات تجاری، اداری، خانگی و برخی صنایع به دست می‌آید که حجم قابل توجهی از آن در زمین دفع می‌شود که با مدیریت صحیح این زباله‌ها می‌توان بخش زیادی از آن‌ را در تولید سوخت و کود استفاده کرد و مقداری را بازیافت و مجددا مورد مصرف قرار داد.

یا حتی می‌توان گاز متان حاصل از محل دفن زباله‌های جامد شهری را برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کرد که البته در کشور ما به خاطر زیاد بودن رطوبت زباله‌ها که فسادپذیری را در ضایعات افزایش می‌دهد و این امر ارزش حرارتی حاصل را کمتر می‌کند.

صادق‌زاده، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) درباره آخرین وضعیت تولید برق از زباله، گفت: نرخ خرید برق انرژی زیست‌توده ۳۷۰۰ ریال برای هر کیلووات ساعت است و این در حالی است که برق مشترکان کشور ۷۰۰ ریال بر کیلووات ساعت فروخته می‌شود. به عبارت دیگر ۳۰۰۰ ریال برای نیروگاه‌های زباله‌سوز یارانه پرداخت می‌کنیم.

وی با بیان این که مشکل محیط زیست و دفع بهداشتی زباله‌ها و همچنین جلوگیری از آلودگی‌های ناشی از زباله برعهده شهرداری و محیط زیست قرار دارد، اظهار کرد: اقدام وزارت نیرو برای ارائه‌ی تشویق برای توسعه تجدیدپذیرها نباید اینگونه قلمداد شود که شهرداری‌ها خود را کنار بکشند همچنین انتظار ما این است که شهرداری‌ها به عنوان مسئول دفع پسماند بیشتر از وزارت نیرو در این مسئله مشارکت داشته باشند.

روزانه ۵۰ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که چنین ظرفیتی می‌تواند برای تولید برق بسار مناسب باشد البته لازم است که برای این مهم تمام سازمان‌های ذی‌ربط بسیج شوند تا وزارت نیرو بتواند برنامه‌هایی را در این راستا تدوین و اجرایی کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.