کد مطلب: ۷۳۹۳۵۸

وضعیت نامشخص توافق هسته ای تا ۵ سال آینده!

وضعیت نامشخص توافق هسته ای تا 5 سال آینده!

تحریم‌های آمریکا اثرات منفی زیادی بر اقتصاد ایران داشته و بر اساس آمارهای به دست آمده توافق هسته‌ای تا سال 2027 به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحریم‌های آمریکا اثرات منفی زیادی بر اقتصاد ایران داشته و بر اساس آمارهای به دست آمده توافق هسته‌ای تا سال 2027 به نتیجه نمی‌رسد.

واحد اطلاعات اکونومیست معتقد است که مذاکرات دنباله‌دار با قدرت‌های جهانی بر سر محدودکردن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ طی سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ به توافق ختم نخواهد شد. تحریم‌های آمریکا بر ایران بر جای خود باقی خواهد ماند و فعالیت اقتصادی را با دشواری مواجه خواهد کرد، بودجه دولت و دسترسی به منابع مالی خارجی را هم با محدودیت‌هایی مواجه خواهد کرد. به این ترتیب، تنش‌های ژئوپلیتیک ادامه خواهد یافت و سایه نبرد ایران با اسرائیل همچنان ادامه خواهد یافت. بالا بردن قیمت‌های انرژی در سال ۲۰۲۲ مقداری آسودگی به ارمغان خواهد آورد اما این مساله با پایین رفتن قیمت‌های نفت در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ رنگ خواهد باخت. تورم و فقدان منابع آبی بر تنش‌ها خواهد افزود.

مهم‌ترین اثر توافق را برداشته شدن تحریم‌های بانکی دانست و اظهار کرد: این صورت ما می‌توانیم بیش از ۴۰ یا ۵۰ میلیارد دلار اعتبار بین‌المللی دریافت کنیم. این موضوع می‌تواند کمک بزرگی به بهبود تجارت داخلی و خارجی باشد. به علاوه، می‌توان با این اعتبارات، طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کرد. ماشین‌آلات و تجهیزات جدید وارد کشور کرد و نوسازی و افزایش ظرفیت صنایع را در دستور کار قرار داد.

توافق هسته ای و اثر آن بر اقتصاد

در اقتصاد مبحثی به نام هزینه کشورها (Country Risk) وجود دارد که ریسک واردات، نقل و انتقال پول و یا استقراض خارجی را برای کشورهای مختلف نشان می‌دهد. بالا بودن این شاخص باعث می‌شود یک کشور یا نتواند از دیگران وام بگیرد. یا اینکه مجبور باشد برای دریافت وام، هزینه بیشتری پرداخت کند. لغو تحریم‌ها می‌تواند این هزینه‌ها را هم از روی دوش اقتصاد ایران بردارد.

اقتصاد ایران از نظر گردش پولی به حالت طبیعی باز می‌گردد و سهولت حمل‌ونقل‌های دریایی و زمینی، در کنار موارد ذکر شده، می‌تواند باعث رونق خوبی در کشور شود.

قابل توجه است که تقریبا نیمی از تورم ما، آثار حاصل از انتظار تورمی در آینده است. توافق هسته‌ای افزایش تقاضا و در نتیجه قیمت ارز، طلا و کالاها را در پی‌دارد. قطعا شکل‌گیری توافق می‌تواند این بخش انتظاری را از بین ببرد. در این صورت انتظار می‌رود نرخ تورم بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.