کد مطلب: ۱۶۶۵۳۶

آغاز دور جدید مذاکرات نفتی ایران و روسیه

آغاز دور جدید مذاکرات نفتی ایران و روسیه

شرکت‌های نفتی روسیه در آستانه سفر رئیس‌جمهوری کشور خود به تهران، دور تازه مذاکرات را با مدیران نفتی جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند.

شرکت‌های نفتی روسیه در آستانه سفر رئیس‌جمهوری کشور خود به تهران، دور تازه مذاکرات را با مدیران نفتی جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از وزارت نفت، شرکت‌های روس که پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفتی ایران اعلام کردند تاکنون چند تفاهم‌نامه با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده‌اند و در این زمینه رکورددارند.

تاکنون تفاهم‌نامه‌های شرکت لوک اویل برای میدان‌های نفتی آب تیمور و منصوری، زاروبژنفت برای آبان و پایدار غرب، تات نفت برای میدان دهلران، گازپروم نفت برای چشمه خوش و چنگوله امضا شده است.

مدیران گازپروم، روس‌نفت و زاروبژنفت نیز اکنون برای مذاکرات نفتی در تهران حضور دارند.

روسیه همواره از ایران به عنوان یک شریک راهبردی در خاورمیانه نام می‌برد و کارشناسان روس معتقدند در بازار ایران تقاضای زیادی برای تولیدات روسیه از جمله تجهیزات حمل‌ونقل، چوب و فلز وجود دارد. افزون بر این ایران، راه ورود بسیاری از کالاهای مهم به روسیه است.

پارسال ارزش مبادلات دوجانبه ایران و روسیه به 2 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید که بیشتر آن شامل صادرات ماشین‌آلات، تجهیزات، بخش حمل‌ونقل، مواد غذایی و فلزات روسیه به ایران بود.

سهم نفت از ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه بسیار اندک است و به نظر می رسد نوع، عمق و سطح روابط و همکاری اقتصادی، نفت و گاز ایران و روسیه هیچ تناسبی با روابط سیاسی و راهبردی 2 کشور ندارد.

قرار است به‌زودی رئیس‌جمهوری روسیه برای شرکت در نشست سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به تهران سفر کند.

نخستین نشست سه‌جانبه این سه کشور در سال 2016 در باکو برگزار شد. در این نشست رئیسان‌جمهوری سه کشور در مورد همکاری مشترک در زمینه اقتصادی، امنیت منطقه و ایجاد راهگذر حمل‌ونقل شمال-جنوب به گفت‌وگو پرداختند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.