کد مطلب: ۴۳۹۰۸۷

آغاز رسمی بازار متشکل ارزی تا سه ماه آینده

آغاز رسمی بازار متشکل ارزی تا سه ماه آینده

بازار متشکل ارز که مهم‌ترین طرح دولت برای ساماندهی بازار ارز به شمار می‌رود، پس از ماه‌ها فعالیت آزمایشی، قرار است در بهار ۹۹ به طور رسمی آغاز به کار کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک مسوول بانک مرکزی گفت: بازار متشکل اری ، مرحله آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و شرایط برای راه‌اندازی رسمی آن مهیاست.

وی افزود: در ماه‌های اخیر محدودیت‌های معاملات صرافی‌ها در این بازار کاهش یافته و شرایط معاملات آن به بازار واقعی نزدیک شده است.

از دی‌ ۹۸، حجم معاملات ارزی در این سامانه افزایش یافته به طوری که صرافی‌ها می‌توانند سفارش‌های خرید ۱۰۰ هزار دلاری یا یورویی را ثبت کنند.

البته صرافی‌ها می‌توانند حجم‌های فروش بالاتر به عنوان مثال ۵۰۰ هزار دلار در روز را نیز ثبت کنند، اما برای خرید باید حداکثر ۱۰۰ هزار دلار در روز سفارش گذاری کنند.

اکنون بیش از ۱۵۰ صرافی مراحل اخذ مجوز فعالیت دراین بازار را طی کرده و امکان انجام معاملات ارزی را دارند.

با توجه به اینکه مراحل مختلف راه‌اندازی آزمایشی بازار متشکل ارزی طی شده، این بازار در فصل بهار ۹۹ به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد.

قرار بود این بازار در سال ۹۸ راه‌اندازی شود، اما با هدف رفع ایرادات احتمالی و جلوگیری از بروز مشکل، مدت زمان فعالیت آزمایشی این بازار فعلا تا پایان سال ۹۸ به درازا کشید.

بازار متشکل ارز که مهم‌ترین طرح دولت برای ساماندهی بازار ارز به شمار می‌رود در صورت تامین شرط‌های بانک مرکزی و آماده شدن صرافی‌ها و بانک‌ها به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

تست گرم سامانه بازار متشکل از اواخر تیرماه آغاز شد که در آن، صرافان به طور واقعی و در حجم پایین اقدام به سفارش‌گذاری و خرید و فروش ارز می‌کنند.

حجم معاملات در آغاز تست گرم بازار متشکل، زیر یک هزار دلار بود که به تدریج افزایش یافت.

راه‌اندازی «بازار متشکل ارز» که به نظر کارشناسان در صورت کارکرد درست می‌تواند به جولان دلالان و سوداگران در بازار ارز پایان داده و علاوه بر ثبات قیمت‌ها، نرخ‌ها را نیز کاهش دهد، تاکنون چندین بار به تاخیر افتاده است.

قرار است در بازار متشکل ارزی ، معاملات اسکناس و نقد انجام شود؛ بر این اساس صادرکنندگان و دارندگان ارز می‌توانند بوسیله صرافی‌ها برای فروش، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشکل به ثبت برسانند.

اکنون در بازار متشکل ارز، معاملات نقدی ارزهای عمده انجام شده و معاملات حواله جات ارزی همچنان در سامانه نیما اجرایی می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باز هم وعده !!!

  • سعید

    عجب شاید باید دید چه عرض کنم

  • ناشناس

    نرخ تورم ایران افسارگسیخته است وقتی آقایان نوبخت می آیند حقوق کارمندان دولت را ۵۰ درصد افزایش می دهند و ۱۵ درصد افزایش سالیانه را هم مکمل آن می کنند میخواهید نقدینگی چکار کند بله همین افزایش حقوق کارمندان دولت است که دودمان تورم را بوجود آورده وقتی کارگری که حقوقش پایین تر از کارمند دولت است معلوم است او مستاجر خانه های خریداری کارمندان دولت خواهد شد پول ایران در جهان منزوی است این را باید قبول کنیم ایران در مرز فروپاشی اقتصادی گام بر می دارد نه در سوی کاهش تورم ارزش ریال ایران روز به روز به دقیانوس می پیوند تورم سال ۹۹ چیزی حدود ۸۰ درصد فقط در مواد شوینده است چه برسد به مواد غذایی کمبود مواد غذایی در سال ۹۹ شروع قحطی خواهد بود افزایش حقوق کارمندان دولت اشتباه بزرگ دولت بود که لگد به جان فرسوده اقتصاد بیمار ایران کرد

    • همشهری

      کامند با همین افزایش هم حقوقش به 15 ماه هم نمی رسد چه برسه به اینکه خانه داشته باشه انگار توی این مملکت نیستی!!

  • ناشناس

    بی مایه فطیر است

  • م

    چرا فقط صحبت فروش دلار شده .چرا نمیگه مردم اگه خواستند دلار بخرند میتونند هر چقدر خواستن برن صرافی دلار بخرن?

  • ناشناس

    واقعا خجالت هم چیز خوبی است ؟
    الان سال سوم هست میگن فردا .
    این حنا دیگر رنگی ندارد.

  • ناشناس

    هرکسی هرمقدار می توانن واردکننن یاخارج کنن تاحساسیت کمتر سود دلار پایین