کد مطلب: ۲۰۴۱۵۱

آغاز «سوآپ» نفت عراق از ماه جاری

آغاز «سوآپ» نفت عراق از ماه جاری

نخستین محموله نفت خام کرکوک عراق در ماه جاری میلادی از مسیر ایران سوآپ خواهد شد. به این معنا که ایران نفت خام کرکوک را در مرز تحویل خواهد گرفت و آن را به‌عنوان خوراک در پالایشگاه کرمانشاه استفاده می‌کند و به جای آن نفت خام کشور را در شمال و جنوب به مشتریان نفت خام عراق تحویل خواهد داد.

نخستین محموله نفت خام کرکوک عراق در ماه جاری میلادی از مسیر ایران سوآپ خواهد شد. به این معنا که ایران نفت خام کرکوک را در مرز تحویل خواهد گرفت و آن را به‌عنوان خوراک در پالایشگاه کرمانشاه استفاده می‌کند و به جای آن نفت خام کشور را در شمال و جنوب به مشتریان نفت خام عراق تحویل خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این اقدام یک گام مثبت در مسیر تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه و تحکیم روابط اقتصادی ایران و کشورهای همسایه است که از جمله دستاوردهای ایران در حاشیه اجلاس 173 سازمان اوپک به شمار می‌رود.

بیژن زنگنه وزیر نفت معتقد است که هرچند این قرارداد در صنعت نفت کوچک محسوب می‌شود اما ارتباطی راهبردی ایجاد خواهد کرد.

مسئولان عراق نیز با زنگنه هم عقیده‌اند. به طوری که وزارت نفت عراق روز گذشته اعلام کرد: در ماه جاری میلادی سوآپ نفت خام کرکوک از مسیر ایران آغاز خواهد شد.

محموله‌هایی با حجم 30 تا 60 هزار بشکه در روز که طرف ایرانی به مقادیر و مشخصات مشابه آن را در مرز مشترکی در جنوب عراق به مشتریان تحویل خواهد داد. این موضوع علاوه بر ایجاد یک مسیر جدید برای صادرات نفت خام کرکوک به تقویت روابط اقتصادی با ایران کمک خواهد کرد.

فرماندار کرکوک نیز در این باره گفت: نخستین محموله ارسالی کرکوک 30 هزار بشکه‌ای و از طریق حمل و نقل جاده‌ای است. این میزان در یک بازه زمانی کوتاه به 60 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. سپس از طریق خط لوله انجام خواهد شد.

نفت خام عراق مشخصاتی تقریبا مشابه نفت خام ایران دارد. قرار است طی این قرارداد که در یک ماه اخیر به امضا رسیده، ایران نفت عراق را در تنگ فنی لرستان تحویل بگیرد و سپس سوآپ کند.

ساخت خط لوله به این منظور یکی از مهم‌ترین بخش‌های قرارداد است که در این راستا، عباسعلی جعفری‌نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، در حاشیه آیین بهره‌برداری از سامانه کنترل دور الکتروموتور ولتاژ متوسط مرکز انتقال نفت اصلی ری-شاهرود در جمع خبرنگاران در این مورد توضیح داد: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت آمادگی خود را برای سوآپ نفت خام کرکوک اعلام کرده است.

ما بسرعت توانستیم مجموعه‌ای که در دره شهر، تاسیسات انتهایی خط فرآورده بود با نصب سه دستگاه توربین و یک دستگاه توربو پمپ به یک تلمبه‌خانه تبدیل کنیم. او افزود: همچنین با تغییراتی در لوله‌کشی‌های ابتدا و انتهای مخازن پخش و گازرسانی به تلمبه‌خانه توانستیم یک خط انشعاب گاز تاسیس کنیم.

در حال حاضر آماده بهره‌برداری هستیم منتظریم انتقال از طریق عراق آغاز شود. قرار است کامیون‌ها بیایند و بتوانیم عملیات انتقال نفت خام را آغاز کنیم که معادل آن را باید شرکت نیکو و شرکت ملی نفت تحویل دهند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه میزان نفت خام دریافتی ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه تفاهم شده است، اظهار کرد: اگر فاز اول به جریان افتاد و عملیاتی شد فاز دوم نیز آغاز خواهد شد.

برای فاز دوم نیاز به بهره‌برداری از تاسیسات جدید نیست و برای اجرای آن از سیستم انتقال نفت کشور در تنگ فنی استفاده خواهیم کرد، در واقع تاسیسات موجود را ارتقا می‌دهیم.

گفتنی است عراق با ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت، دومین تولیدکننده بزرگ در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است و قصد دارد ظرفیت تولید روزانه خود را به پنج میلیون بشکه برساند.

صادرات نفت از پایانه‌های نفتی بصره در جنوب این کشور در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی سه میلیون و ۵۳۵ هزار بشکه در روز بود.

رکورد پیشین صادرات نفت عراق در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی با رقم صادرات روزانه سه میلیون و ۵۱۰ هزار بشکه نفت ثبت شده بود.

عراق برای جبران توقف تولید نفت در منطقه کرکوک در شمال این کشور به‌دلیل درگیری‌های داخلی، تلاش کرده است صادرات نفت از پایانه‌های نفتی جنوب را افزایش دهد.

منبع: ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.