کد مطلب: ۵۰۴۷۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

آغاز پذیره‌نویسی نخستین ETF کشاورزی

آغاز پذیره‌نویسی نخستین ETF کشاورزی

پذیره‌نویسی دو صندوق کالای کشاورزی آغاز شد و به مدت پنج روز کاری ادامه دارد. این اتفاق برای نخستین بار است که در کشاورزی ایران رخ می‌دهد و با نماد «نهال» و «سحرخیز» در بورس قابل معامله است.

به گزارش تجارت‌نیوز امروز در یک مراسم آنلاین دو صندوق کالای کشاورزی و یک گواهی سپرده کالا پذیره‌نویسی شد. دو صندوق کالای کشاورزی با نماد «نهال» و «سحرخیز» و گواهی سپرده خرما با نماد "رطب۰۰۰۲پ۰۱" پذیره‌نویسی شدند.

بر اساس توضیحاتی که حامد سلطانی‌نژاد، رییس بورس کالا در این مراسم داده است، سرمایه گذاری در این صندوق‌ها به صورت هر واحد است و واحدهای این صندوق متشکل از کالاهای کشاورزی است که در بورس کالا معامله می‌شوند.

سهامداران با خرید هر واحد از این صندوق در واقع برای کالاهایی مانند پسته، زعفران، کشمش، خرما و زیره سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های کشاورزی در مرحله اول با حداقل ۱۰ میلیارد تومان و با ۱۰۰ میلیون واحد سرمایه گذاری، پذیره نویسی می‌شود و در صورت تکمیل واحدها، دوباره سرمایه صندوق افزایش خواهد داشت.

بورس کالا اعلام کرده است که محدودیتی در پذیره نویسی وجود ندارد و هر فردی می‌تواند به هر میزان از تعداد واحد ها‌ی این صندوق را خریداری کند.این صندوق توسط دو شرکت خصوصی راه اندازی می‌شود و افرادی که از واحد‌های این صندوق خریداری می‌کنند از فروش و نوسان قیمتی محصولات سود می‌کنند.

همچنین بر اساس توضیحات رییس بورس کالا پشتوانه گواهی سپرده اوراق بهادار، کالایی است که در انبار وجود دارد و با استفاده از این ابزار، طرح حمایتی خرید محصولات کشاورزی هم انجام می‌شود و تاکنون ۱۰۰ انبار از محصولات کشاورزی در بورس کالا پذیرفته شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • jf

    آقای روحانی سود پالایش یکم کافیه،ممنونم واسه خودت نگهدار…

  • ناصر سردرودی

    عین عرضه اولیه یعنی ریزش شدید بورس

  • محفوظ

    آقای تجارت نیوز خدا بگم چکارت کنه چرا متن من رو پخش نمیکنی
    آخه این چه وضعیتی هست تمام نمادها نمودارشون دقیقا کف کف افتاده کف از همه جای مردم سرازیر شد فشار مردم بالا رفت و این بورس بالا نمیره سکته میکنن مردم آخه چرا جلوشان گرفتید ابن دیگه مسلم هست

  • ناشناس

    بازار بورس ایران اعتماد تا این نسل زنده هست برنمیگردد.اینکه بعضی کارشناسان میگن مثل سال ۹۲ بورس ۴ سال رکود داره اشتباهه.چون سال ۹۲ حداکثر ۲ ملیون نفر بی اعتماد شدن ولی سال ۹۹ حدود ۵۰ ملیون نفر فهمیدن بورس کلاهبرداریه
    بورس یه فرصت طلایی برای کشور بود برای تولید و ساخت کشور که شماها یکبار مصرف استفاده کردید.و تمام شد رفت
    یکی از پایه های اقتصاد کشور فرو ریخت

  • ناشناس

    پالایشی ها با این افت قیمت به چاه نفت رسیدن.
    حکشتی و گروه حمل و نقل دریایی به زیردریایی تبدیل شد.
    معدن و فولاد به تونل عمیق رسیدن.
    پس این روز خوب کی میاد.
    تو اقتصاد 90 درصد رانته . تحلیل گرا 70 درصدشون اشتباه تحلیل میکنن.

  • ناشناس

    انشالله پالایشی نشه

    • محمد

      تا زمانیکه دولت محترم و وزیر محترمه ی اقتصاد به وعده های خود درمورد پالایش یکم عمل نکرده اند هرگز دسترنج خود و خانواده ی خود را به آنها نخواهیم سپرد

    • ناشناس

      میشه

  • صادقی

    سلام ما نمیدانیم پس چرا نماد سحرخیز همیشه ممنوع معامل است)

  • ناشناس

    باتوجه به پالایش یکم و مسائل بوجودآمده دربورس اصلا عقلانی به خرید هیچگونهETFنیست

  • ناشناس

    واقعا متاسفم با این شرایطی که برای بورس ایجاد کرده اند. واقعا با وجود پالایشی دیگه میشه به این صندوق ها اعتماد کرد؟؟

  • محمد

    دولت محترم و وزیر اقتصاد هروقت به وعده های پوچ و رنگارنگی که زمان پذیره نویسی پالایش یکم عمل کردند این را میخریم. تا آن زمان خدانگهدار. پول بادآورده و مفت نداریم ما.