کد مطلب: ۵۱۷۷۲۰

کاخ سفید:

آماده مذاکره با ایران درباره برجام هستیم

آماده مذاکره با ایران درباره برجام هستیم

یک مقام کاخ سفید گفت که واشنگتن از پاسخ رد ایران به برگزاری نشست درباره برجام با حضور آمریکا مایوس شده است اما همچنان آماده مذاکره در این خصوص است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک مقام کاخ سفید گفت که واشنگتن از مخالفت ایران با برگزاری نشست درباره برجام با حضور آمریکا مأیوس شده است.

وی در عین حال از آمادگی آمریکا برای «مذاکرات هدفمند» با ایران درباره برجام خبر داد.

این مقام کاخ سفید افزود: ما درباره بهترین راهکار پیش رو با شرکای خود در ۵+۱ رایزنی خواهیم کرد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز ادعا کرد که ایران پیشنهاد اروپا مبنی بر مذاکره هسته‌ای مستقیم با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای را رد کرده است.

بر اساس این گزارش، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که ایران پیشنهاد مذاکره هسته‌ای مستقیم با حضور آمریکا و اروپایی‌ها را رد کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از دو دیپلمات ارشد غربی در این خصوص نوشت که ایران پیشنهاد اروپا مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای را رد کرده است.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های ارشد مذکور اعلام کردند که ایران گفته است که تحریم‌های هسته‌ای باید لغو شوند.

به گزارش این روزنامه، تهران ابتدا خواست است تا رفع تحریم‌ها از سوی واشنگتن پس از این نشست تضمین شود؛ موضوعی که واشنگتن آن را رد کرده است.

به گفته دیپلمات‌ها، رد درخواست مذاکره مذکور از سوی تهران امیدواری‌ها به مذاکرات در ماه‌های آتی را از بین نبرده، بلکه به منظور دستیابی به اهرمی در مذاکرات از سوی ایران به انجام رسیده است.

این در حالیست که تا کنون هیچ منبع رسمی در جمهوری اسلامی ایران به گزارش این روزنامه آمریکایی واکنشی نشان نداده است.

ایران روز پنجم اسفند اعلام کرد که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به تداوم تحریم‌های آمریکا و اجرا نشدن مفاد برجام از سوی طرف اروپایی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند و دیگر اجازه نظارت‌های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

از طرفی، ایران می‌گوید از آنجا که آمریکا عضو برجام نیست، نشست رسمی با این کشور نخواهد داشت و در خصوص برگزاری نشست ۱+۵ و حضور آمریکا به عنوان میهمان، رایزنی‌هایی در حال انجام است.

گفتنی است که تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) پیشتر با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران درباره توقف پروتکل الحاقی، حمایت خود را از تفاهم به دست آمده میان تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تداوم نظارت و راستی‌آزمایی‌های ضروری در ایران اعلام کردند.

نکته قابل توجه آن است که در بیانیه این سه کشور اروپایی به نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی آمریکا هیچ‌گونه اشاره‌ای نشده است.

از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا از لحظه ورود به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه (اول بهمن)، عملاً هیچ گام محسوسی در راستای بازگشت به برجام برنداشته و به انجام چند اقدام عوام فریبانه کفایت کرده است؛ حال آنکه او موظف به جبران اشتباه دولت قبلی واشنگتن در خصوص برجام است.

شایان ذکر است که توافقنامه هسته‌ای ایران با نام رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در سال ۲۰۱۵ به امضای ایران و گروه ۱+۵ (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای ۳.۶۷ درصد است و در ازای آن، سایر طرف‌های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف‌ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در ۸ ماه می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷) به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف‌های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مادتین ۲۶ و ۳۶ برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

دولت جدید آمریکا در تلاش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام است؛ اما در عمل به بهانه‌های مختلف از انجام این کار سرباز می‌زند.

گفتنی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با متن برجام بوده و این تصمیم در راستای ادامه نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکا و انفعال سه کشور اروپاییِ متعهد در برجام در عمل به تعهداتشان صورت گرفته است.

منبع: مهر

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این بایدن خواب الو هنوز هم منگ خوابه اگر ایران میخواست در باره فرا برجام مذاکره کنه که قدرت موشکی و نفوذ منطقه ای هم توش باشه خوب از اول با ترامپ مذاکره میکرد. خوب حالا جو کوچولو دست و صورتت را بشور بیا اب پرتقالت بخور

    • ناشناس

      اره خدایش باید از خواب بیدار بشه و راه ترامپ رو ادامه بده و کاری که ترامپ داشت انجام میداد رو تکمیل کنه .

  • ناشناس

    آمریکاغلط کردماخارج نشدیم که بخوایم مزاکره بکنیم لغوتمام تحریم هاخط قرمزدولت وملت ایرانه مثل انسان برگردن به برجام تامابه تعهدات قبل برگردیم

    • ناشناس

      واقعا کسانی که منفی میدم ایرانی هستند ؟

  • ناشناس

    دولت مردان بدانند هرگونه کوتاه در برابر آمریکا و اروپا خیانت به ایران وایرانی محسوب و بطور قطع در برابر آینده گان باید پاسخگو باشند

  • شهروند

    ایران پیشرفت وامنیت خود را بادریگران معامله نخواهد کرد معامله ای که طرف های دیگر به تعهد خود درپذیرش حق ایران پایبند نیستند. وتاکنون عدم پایبندی خود را به اثبات رسانده اند.

  • ناشناس

    واقعا کلمه غرب وحشی در مورد خروج و ورود امریکا به برجام مصداق پیدا میکند

  • ناشناس

    لعنت به امریکا و اروپا که ی روده راست ندارن .نه امضاشون اعتبار داره نه قرار دادشون.نه حرفشون .ایران هر گز نباید به اینا اعتماد کنه

  • ناشناس

    معضرت خواهی
    دادن خسارت
    برداشتن تحریمها
    تمام اینها مساوی با بازگشت آمریکا به برجام
    ما نیازی به با گشت نداریم اونها خارج شدن باید برگردند
    برهم نگردند طوری نیس غنی سازی ۲۰درصد رو تا ۶۰درصد براساس نیاز بالا میبریم
    وسلام