کد مطلب: ۸۰۶۵۰۴

تامین مالی ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی فرابورس در سال ۱۴۰۱

تامین مالی 250 هزار میلیارد تومانی فرابورس در سال 1401

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه جمع تامین مالی سال گذشته در فرابورس ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: در بخش اوراق بیش از ۸۶ درصد اوراق بدهی کل بازار مالی کشور در فرابورس معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «محمد علی شیرازی» در همایش آشنایی با ابزارهای نوین تامین مالی بازار سرمایه در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با تاکید بر اقتصاد کرمان اعلام کرد: این استان به لحاظ دارا بودن معادن معدنی رتبه نخست را دارد و این ظرفیت‌ها شایسته بهترین‌ها است.

وی اظهار داشت: در شرایط امروز و به دنبال ریزساختارهایی که سازمان بورس فراهم کرده، بازگشت اعتماد به بازار سرمایه رقم خورده که این شرایط فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای بنگاه‌ها است.

شیرازی به حضور شرکت‌های بزرگ استان کرمان در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: آنچه مهم است حضور شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار سرمایه است.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: در حوزه تامین مالی، هنوز بازار سرمایه به طور کامل معرفی نشده و ظرفیت‌های متعدد بازار سرمایه باید برای فعالان اقتصادی استان کرمان تشریح شود.

وی به معرفی بازارها و ابزارهای این رکن بازار سرمایه پرداخت و گفت: فرابورس ایران هفت بازار با کارکرد و مقررات جداگانه دارد و به دلیل وجود بازارها و نهادهای مختلف و همچنین ابزار های متنوع در فرابورس، سرمایه‌گذاران می‌توانند از ۱۰۰ هزار تومان تا چند میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و شرکت‌ها نیز با چند میلیون تا چند میلیارد تومان فعالیت کنند.

به گفته شیرازی، اکنون پنج شرکت از استان کرمان در فرابورس ‌هستند که به زودی در بازارهای اول و دوم وارد خواهند شد.

مدیرعامل فرابورس ایران با اعلام اینکه این بازار برنامه رونق بازار شرکت‌های کوچک و متوسط را در دستور کار دارد، اظهار داشت: در سکوهای تامین‌ مالی جمعی که مختص شرکت‌های کوچک است، پیشنهاد می‌شود استان کرمان سکویی برای تامین مالی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرابورس انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله جسورانه، خصوصی و قابل معامله را برای تامین مالی به بازارها معرفی کرده است.

به گفته شیرازی، بازار توافقی نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد که فرصت خوبی برای شرکت‌های کوچک و متوسط است.

مدیرعامل فرابورس ایران با اعلام اینکه یک شرکت پروژه توسط زیر مجموعه ملی مس به تازگی در فرابورس پذیرش شده که به زودی پذیره‌نویسی آن انجام می‌شود، افزود: فرابورس شرکت پروژه‌ها را خارج از نوبت هیات پذیرش بررسی می‌کند.

شیرازی خاطرنشان کرد: پتانسیل‌های زیادی برای توسعه بازارهای فرابورس وجود دارد و از تامین‌کنندگان مالی درخواست داریم آگاهی خود را از ابزارهای مالی فرابورس بالا ببرند و همچنین به بازار سرمایه برای استفاده از ابزارهای مالی، اعتماد کنند.

مدیر عامل فرابورس ایران در ادامه درخصوص آمار و ارقام تامین مالی در فرابورس گفت: در بخش اوراق بیش از ۸۶ درصد اوراق بدهی کل بازار مالی کشور در فرابورس معامله می‌شود. جمع تامین مالی سال گذشته در فرابورس ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

شیرازی اظهار داشت: بسیاری از اولین‌های بازار سرمایه مثل اسناد خزانه اسلامی، اوراق‌ اجاره، ورود اولین صندوق املاک و مستغلات و عرضه اولین شرکت استارتاپی در فرابورس انجام شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.