کد مطلب: ۸۰۵۶۷۱

تجارت۶.۷ میلیارد دلاری ایران در فروردین

تجارت6.7 میلیارد دلاری ایران در فروردین

مبادلات تجاری کشور در اولین ماه از سال ۱۴۰۲ به شش میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در فروردین ماه سال جاری ۱۰ میلیون و ۴۷۱ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که از لحاظ ارزش ۱۲.۹۳ درصد کاهش و از حیث وزن ۱۷.۷۶ درصد افزایش داشته است.

این گزارش حاکی است در یک‌ ماهه ۱۴۰۲ یک میلیون و ۸۲۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۸۷ میلیون دلار وارد کشور شد که این میزان از نظر ارزش و وزن به ترتیب ۱۳ درصد و ۲۴.۷۹ درصد کاهش نشان‌ می دهد.

بر اساس گزارش گمرک، در خصوص پنج قلم عمده کالاهای صادراتی می افزاید: گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۵۲۳ میلیون دلار، پروپان مایع شده ۳۰۲ میلیون دلار، بوتان مایع شده ۱۶۹ میلیون دلار، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج ۱۶۷ میلیون دلار و متانول با ۱۶۷ میلیون دلار ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی بوده اند.

کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند پنج کشور عمده مقصد صادراتی کشورمان در فروردین‌ ماه سال جاری بوده اند، که ۷۶ درصد از وزن و ۷۵ درصد از ارزش کل صادرات کشورمان به مقصد پنج کشور فوق الذکر بوده است.

در فروردین امسال، یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار کالا به چین، ۶۰۹ میلیون دلار به عراق، ۵۵۰ میلیون دلار به ترکیه، ۳۲۰ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۱۲۰ میلیون دلار به هند صادر شده است.

این گزارش درباره پنج قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ۱۴۰۲ می افزاید: ذرت دامی به ارزش ۲۲۳ میلیون دلار، دانه سویا به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار، برنج کامل سفید شده به ارزش ۸۹ میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند به ارزش ۷۱ میلیون دلار و قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به ارزش ۶۲ میلیون دلار، پنج قلم عمده کالاهای وارداتی بوده است.

براساس این گزارش، کشورهای عمده طرف معامله واردات در فروردین امسال را امارات متحده عربی به ارزش یک میلیارد و ۱۰ میلیون دلار، چین ۸۷۳ میلیون دلار، ترکیه ۳۵۳ میلیون دلار، آلمان ۱۲۹ میلیون دلار و هند به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار بوده که ۷۴ درصد از وزن و ۸۰ درصد از ارزش کل کالاهای وارداتی به این پنج کشور اختصاص داشت.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.