خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۹۶۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چه کسانی بیمه تامین اجتماعی دارند؟

چه کسانی بیمه تامین اجتماعی دارند؟

سازمان تامین اجتماعی فراگیرترین صندوق ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی کشور محسوب می‌شود، در حال حاضر این سازمان یازده گروه اجتماعی را تحت پوشش خود دارد. این گروه‌های یازده‌گانه چه کسانی هستند و تعداد افراد بیمه شده در هر گروه چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان تامین اجتماعی فراگیرترین صندوق ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی کشور محسوب می‌شود، در حال حاضر این سازمان یازده گروه اجتماعی را تحت پوشش خود دارد. این گروه‌های یازده‌گانه چه کسانی هستند و تعداد افراد بیمه شده در هر گروه چقدر است؟

اکثریت با بیمه‌شدگان اجباری

جدیدترین آمار رسمی نشان می‌دهد که تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ بیش از پانزده میلیون بیمه شده اصلی زیر پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.

بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی به صورت اختیاری، خاص و توافقی از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند، بیمه شدگان اجباری که عمده این جمعیت را تشکیل می‌دهند، در اصل همان کارگران مشمول قانون هستند و در گزارش اردیبهشت ماه امسال تعداد آنها بالغ بر ده میلیون و چهارصد و شش هزار و هشتصد و هفتاد و هشت نفر است.

مطابق مواد اول از قانون تامین اجتماعی و ماده یکصد و چهل و هشت از قانون کار، افردای که در ازای دریافت مزد، در استخدام کارفرما هستند، تحت پوشش بیمه اجباری سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و پارک‌های فناوری نیز که مقرارت اشتغال نیروی انسانی متفاوتی در حال اجراست، کارگران شاغل در گروه بیمه شده اجباری سازمان تامین اجتماعی جای دارند.

برابر آمار اردیبهشت ماه بیمه‌شدگان اجباری در یک میلیون و دویست و نود و سه هزار و هشتصد و چهل و پنج کارگاه مشغول کارند.

بیکاران بیمه شده

برابر قانون کار، هرکارگری که ناخواسته شغلش را از دست بدهد و واجد شرایط باشد، می‌تواند بسته به وضعیت تاهل و سابقه پرداخت حق بیمه‌ای که دارد، تا سقف پنجاه ماه از این مستمری استفاده کند.

تا اردیبهشت ماه امسال تعداد این افراد یکصد و شصت و هشت هزار و هفتصد و شصت و چهار نفر بود.

ماده بیست و سه قانون کار بر پرداخت مستمری بیکاری به کارگران مشمول واجد شرایط تاکید دارد، مطابق قانون بیمه بیکاری نیز مبلغ این مستمری از حداقل دستمزد کمتر نیست اما در مورد سایر سطوح بگیران، مقدار مستمر نهایتا معادل هشتاد درصد آخرین دستمزد است.

Untitled 1

گروه ۹ گانه بیمه‌شدگان خاص

در کنار بیمه‌شدگان اجباری، گروه دیگری موسم به بیمه‌شدگان خاص قرار دارند، اعضای این گروه حسب موقعیت شغلی و اجتماعی خود در یکی از دسته‌های بیمه‌شدگان اختیاری، حرف و مشاغل آزاد، رانندگان، بافندگان، کارگران ساختمانی، کارفرمایان صنفی، باربران، خادمین مساجد و زنبورداران قرار دارند.

در میان این دسته به ترتیب بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد با یک میلیون و چهارصد و نودو نه هزار و نهصد و هشتاد و شش نفر، رانندگان با هشتصد و پنجاه و هشت هزار و پانصد و هشتاد نفر، کارگران ساختمانی هفتصد و پنجاه و سه هزار نفر و بیمه‌شدگان اختیاری با هفتصد و دوازده هزار و نهصد و شصت و نه نفر بیشترین سهم از گروه بیمه‌شدگان خاص را تشکیل می‌دهند.

داستان و مقررات ناظر بر هرکدام از گروه‌های نُه‌گانه بیمه‌شدگان خاص با هم متفاوت است، مثلا هزینه‌های مربوط به حق بیمه کارگران ساختمانی براساس صدور پروانه‌های ساختمانی تامین می‌شود. حق بیمه بخشی از رانندگان نیز برمبنای بارنامه محاسبه می‌شود. برخی گروه‌ها نیز با کمک یارانه‌ای دولت زیر پوشش چتر خدمات سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.

اقلیتی به نام بیمه‌شدگان توافقی

در مقابل دو گروه عمده بیمه‌شدگان اجباری و خاص، گروه کوچکی از بیمه‌شدگان توافقی نیز زیر پوشش حمایت‌های سازمان تامین اجتماعی قرار دارند. مطابق آمار اردیبهشت ماه این سازمان تعداد اعضای این دسته بالغ بر یکصد و پنجاه و سه هزار نفر است.

از مجموع این اعداد و ارقام مشخص می‌شود که مجموع بیمه شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی بالغ بر پانزده میلیون و سی و نه هزار و سیصد و بیست و پنج نفر است، اگر جمعیت هر خانوار را به صورت متوسط ۳٫۳ نفر در نظر گرفته شود آنگاه مجموع بیمه‌شدگان اصلی و تبعی سازمان تامین اجتماعی حدود پنجاه میلیون نفر خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بااحترامبنده مستمری بگیر پدرم هستم فوت شده سرپرست خانوار هستم ۳ملیون حقوق میگیرم بسیاسخت زندگی میکنم ۶۰سالمه ۱۵سال سابقه کاردارمبیمه پرداخت کردم رفتم برای حقوقم اقدام کنم گفتن اگه حقوق خودتون را بگیری مستمره ام قطع میشه ایا درسته لطفا راهنمایی کنید

  • مرضیه جیحو نی

    بارهانطرم رو گفتن کسی پاسخ نمیده جواب بدین لطفا