کد مطلب: ۳۹۸۸۲۵

اکونومیست بررسی کرد:

روایت اکونومیست از آمار مهاجرت در آمریکای لاتین

روایت اکونومیست از آمار مهاجرت در آمریکای لاتین

آمار و ارقام نشان می‌دهد، حدود یک‌سوم از مردم آمریکای لاتین تمایل دارند کشور خود را به‌دلیل مشکلاتی چون فساد، بحران‌ اقتصادی و جرم و جنایت ترک کنند.

جرم و جنایت، اقتصادهای ضعیف و فساد از مهم‌ترین دلایل مهاجرت مردم از کشورهای آمریکای لاتین است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، زمانی که مردم با میل خودشان کشور را ترک می‌کنند، معمولا آگاهانه چنین تصمیمی گرفته‌اند. برای مثال، مردم ونزوئلا دلایل قانع‌کننده زیادی برای ترک این کشور دارند. دولت ونزوئلا اعتراف کرده که سال گذشته پنج هزار و 287 نفر را به دلیل مخالفت با دولت به قتل رسانده است، نرخ تورم در این کشور به دو میلیون و 700 هزار درصد رسیده و تا اوایل سال 2018 هر شخص به‌طور متوسط 11 کیلوگرم وزن کم کرده است. برآوردها نشان می‌دهد، 13 درصد از جمعیت این کشور -معادل بیش از چهار میلیون نفر- ونزوئلا را ترک کرده‌اند.

شهروندان السالوادور، هندوراس و گواتمالا نیز به‌طور گسترده‌ای در حال ترک کشورهایشان هستند. فقر و خشونت آنها را تحت فشار قرار داده و قاچاقچیان انسان در انتقال آنها مهارت بسیاری کسب کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تعداد مهاجرانی که سال گذشته در مرزهای جنوبی ایالات متحده آمریکا بازداشت داشتند، بیشترین رقم در مقایسه با دوره‌های 12 ماهه پیشین -از سال 2009- تاکنون بوده است.

نرخ قتل در سال 2017 در برزیل با ثبت رکوردی جدید به 63 هزار و 880 نفر رسیده است.

ونزوئلا و آمریکای مرکزی به‌طور خاص مشکلات فراوانی دارند و به همین دلیل تمایل شهروندان برای فرار از این کشور منطقی به‌نظر می‌رسد.

نظرسنجی موسسه گالوپ در 120 کشور جهان نشان می‌دهد، از سال 2010 تا 2018، سهم افرادی که به سوال «آیا قصد مهاجرت دارید؟» جواب مثبت داده‌اند در 15 کشور از 19 کشور آمریکای لاتین افزایش قابل توجهی یافته است.

در سال 2010، تنها 19 درصد از مردم این منطقه تمایل خود را برای مهاجرت دائم نشان داده بودند؛ رقمی معادل آنچه در اروپا دیده می‌شد. این رقم در حال حاضر به 31 درصد (همچون کشورهای آفریقا و خاورمیانه) افزایش یافته است.

بسیاری از کشته شدن وحشت دارند. نرخ قتل در سال 2017 در برزیل با ثبت رکوردی جدید به 63 هزار و 880 نفر رسیده است. سهم شهروندانی که تمایل به مهاجرت دارند به 33 درصد افزایش یافته است. نرخ قتل در این کشور در حال حاضر برابر با نرخ قتل در کلمبیا است.

در کشورهایی که نرخ جرم و جنایت افزایش چشمگیری نداشته، رکود اقتصادی عامل اصلی نارضایتی افراد و مهاجرت آنها به‌شمار می‌رود.

در سال 2010، تولید ناخالص داخلی آمریکای لاتین شش درصد بالاتر از سطح متوسط جهانی بود. تا سال 2016، به دنبال بحران اقتصادی برزیل و آرژانتین این روند نزولی شد تا جایی که هفته گذشته برخی کشورها از جمله آرژانتین بسته کنترل جریان سرمایه را به اجرا گذاشتند.

سهم افرادی که از نحوه عملکرد دموکراسی در کشورشان (در منطقه آمریکای لاتین) ناراضی هستند، از 52 درصد در سال 2010 به 71 درصد در سال 2018 افزایش یافته است.

فساد از دیگر عواملی است که موجب شده مردم آمریکای لاتین تصمیم به ترک کشورهایشان بگیرند.

رسوایی «لاوا جاتو» در برزیل، یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد فراملی است که در جریان آن مبالغ سنگینی رشوه پرداخت شده بود.

آلن گارسیا، رئیس‌جمهور پرو که به اتهام فساد مالی تحت پیگرد قانونی قرار داشت، در ماه آپریل در مواجهه با افسران پلیس به گردن خود شلیک و خودکشی کرد.

بر اساس نظرسنجی لاتینوبارومترو که سالانه انجام می‌شود، سهم افرادی که از نحوه عملکرد دموکراسی در کشورشان (در منطقه آمریکای لاتین) ناراضی هستند از 52 درصد در سال 2010 به 71 درصد در سال 2018 افزایش یافته است.

آمار و ارقام مربوط به مهاجرت در حالی در این منطقه افزایش می‌یابد که سال گذشته پوپولیست‌های افراطی که وعده مبارزه علیه فساد و جرم را داده‌اند، در مبارزات انتخاباتی پیروز شده‌اند. در برزیل ژائیر بولسونارو و در مکزیک آندرس مانوئل لوپز اوبرادرز بر سر کار آمده‌اند.

با چنین روندی اگر رای‌دهندگان به تردید و بدبنی‌های خود ادامه دهند، رهبران مستبد بیشتری بر سر کار خواهند آمد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.