کد مطلب: ۸۱۷۹۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایرانی‌ها در فروردین چقدر وام گرفتند؟/ ۴۸ درصد از وام‌ها صرف خرید کالا شد

ایرانی‌ها در فروردین چقدر وام گرفتند؟/ ۴۸ درصد از وام‌ها صرف خرید کالا شد

مبلغ وام‌های پرداختی در فروردین ماه سال جاری با رشد 27 درصدی نسبت به فروردین 1401 مواجه شد که حدود 11 درصد از آنها به خانوارها رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی چندی پیش با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مربوط به وام‌های پرداخت شده از سوی شبکه بانکی در فروردین ماه سال 1402 را منتشر کرد. این گزارش نه تنها عملکرد شبکه بانکی کشور را نمایش می‌دهد، بلکه شامل مقصد وام‌ها به تفکیک بخش‌های اقتصادی نیز می‌شود.

بررسی گزارش مذکور حاکی از آن است که با وجود افزایش 27 درصدی کل وام‌های پرداختی در فروردین 1402 نسبت به دوره مشابه سال 1401 سهم برخی از بخش‌ها مثل کشاورزی و مسکن و ساختمان با کاهش همراه شده است.

وام‌های پرداخت شده در فروردین ماه به تفکیک بخش‌های اقتصادی

وام‌های پرداخت شده در فروردین ماه به تفکیک بخش‌های اقتصادی

پرداخت وام در فروردین ماه به 181 همت رسید

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، در فروردین ماه سال جاری در مجموع 181 هزار و 294 میلیارد تومان وام توسط شبکه بانکی ایران پرداخت شده که این رقم در مقایسه با فروردین ماه سال 1401 با افزایشی در حدود 40 هزار میلیارد تومان معادل 27 درصد مواجه شده است.

از میان کل تسهیلات پرداخت شده، صاحبان کسب‌وکارهای حقوقی و غیرحقوقی 161 هزار میلیارد تومان معادل 89.1 درصد از کل وام‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و حدود 20 هزار میلیارد تومان معادل 10.9 درصد از وام‌ها نیز به مصرف‌کنندگان نهایی یا همان خانوار پرداخت شده است.

این در حالیست که سهم خانوارها از تسهیلات در فروردین ماه سال گذشته حدود هشت درصد بود و به نظر می‌رسد که در سال جدید، بانک‌ها سهم بیشتری از منابع خود را در جهت اعطای تسهیلات به خانوارها اختصاص داده‌اند.

بخش خدمات وام‌ها را قرق کرد

بررسی مسیر وام‌هایی که به کسب‌وکارها تعلق گرفته نشان می‌دهد که تسهیلات به بخش خدماتی با رقمی بیش از 70 هزار میلیارد تومان، به تنهایی 38.72 درصد از کل وام‌ها را به خود اختصاص داده است. پس از بخش خدمات، بخش صنعت و معدن قرار دارد که 60 هزار و 336 میلیارد تومان معادل 33.28 درصد از وام‌ها به سوی این بخش رفته‌اند.

بخش‌های بازرگانی، مسکن و ساختمان و همچنین کشاورزی نیز با جذب به ترتیب، 10.37 درصد، 4.7 درصد و 2.01 درصد از وام‌های بانکی نیز در رده بعد قرار دارند.

سهم بخش‌های اقتصادی از وام‌ها در فروردین ماه 1402 چگونه بود؟

سهم بخش‌های اقتصادی از وام‌ها در فروردین ماه 1402 چگونه بود؟

رشد 73 درصدی وام خانوار

یکی دیگر از نکات قابل توجه گزارش بانک مرکزی از آمار وام‌های پرداخت شده در فروردین ماه 1402، تغییرات میزان وام اعطایی به هر بخش نسبت به فروردین سال گذشته است است. مبلغ وام‌هایی که به طور مستقیم به خانوار رسیده با افزایش 73 درصدی همراه شده و بیشترین رشد را ثبت کرده است.

پس از آن، بیشترین رشد در وام‌های بخش بازرگانی با جهش 51 درصدی، صنعت و معدن با رشد 25 درصدی و خدمات با افزایش 24.2 درصدی است. از سوی دیگر اما سهم بخش‌های کشاورزی و مسکن از وام‌های بانکی به ترتیب 29 درصد و 1.7 درصد کاهش یافت.

نوع وام‌های پرداخت شده چه بود؟

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، شامل هدف و نوع وام‌های اعطا شده است. بر این اساس 81.4 درصد از وام‌های پرداختی به کسب‌وکارها به منظور تامین سرمایه در گردش آنها بوده، 13.8 درصد از آنها هم برای ایجاد واحدهای جدید تخصیص یافته است. همچنین 3.6 درصد از این تسهیلات برای توسعه کسب‌وکارها بوده و 1.3درصد از آنها صرف دیگر مصارف شده است.

از سوی دیگر 48.6 درصد از وام‌های پرداخت شده به خانوار با هدف خرید کالای شخصی بوده است. وام‌های قرض‌الحسنه ضروری، ازدواج، مسکن و تعمیرات نیز در رده‌های بعدی بیشترین سهم از وام‌های پرداختی به خانوار قرار دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.