کد مطلب: ۳۱۶۰۲۹

آیا بازار نفت به عربستان اعتماد می‌کند؟

آیا بازار نفت به عربستان اعتماد می‌کند؟

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده جهان است، همزمان با آغاز تدابیر خصمانه واشنگتن برای محدود کردن صادرات نفت ایران، به منبع ابهام جدیدی برای بازار تبدیل شده است.

همزمان با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، عربستان سعودی به دلیل قتل یک خبرنگار منتقد ریاض، زیر سایه‌ای از ابهامات و انتقادات رفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده جهان است، همزمان با آغاز تدابیر خصمانه واشنگتن برای محدود کردن صادرات نفت ایران، به منبع ابهام جدیدی برای بازار تبدیل شده است.

با این حال قیمت نفت به پایین‌ترین حد در پنج هفته گذشته سقوط کرده است و بازار هیچ نگرانی نسبت به افت احتمالی عرضه نشان نمی‌دهد.

تحلیل‌گران غربی انتظار دارند تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران را کمتر کرده و به افزایش قیمت‌ها منجر شود. این مسئله حتی پیش از اینکه عربستان به یک مهره مبهم تبدیل شود، پیش‌بینی شده بود. قتل جمال خاشقجی، خبرنگار سعودی برجسته در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، پرسش‌هایی را درباره نقش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در مرگ این خبرنگار برانگیخته است.

با این حال عربستان سعودی به بازارهای نفت نسبت به حفظ روند عرضه و تامین بازار اطمینان داده است. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، وعده داد کشورش برای جبران عرضه کمتر از سوی ایران، تولیدش را افزایش خواهد داد.

وی گفت: عربستان سعودی می‌تواند تولید خود را به ۱۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهد و از نفت به عنوان سلاح استفاده نخواهد کرد. تولید این کشور اکنون به حدود ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

فالح در پاسخ به این که آیا ممکن است تحریم نفتی مشابه تحریم سال ۱۹۷۳ تکرار شود، به خبرگزاری تاس روسیه گفت: چنین نیاتی نداریم.

وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس سرمایه‌گذاری ریاض نیز اظهار کرد: اوپک تا جایی که می‌تواند نفت تولید می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فالح گفت: ما هر گونه تقاضایی که وجود داشته باشد را برآورده می‌کنیم.

هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالای شرکت آربی‌سی؛ به شبکه CNBC گفت: زمانی‌که خالد الفالح پا پیش گذاشته و می‌گوید ما ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کنیم، بازار اعتبار زیادی برای وی قائل است. اگر وی لحن خود را تغییر دهد، بازار این تهدید را جدی خواهد گرفت.

عامل دیگری که قیمت نفت را پایین برد، افت تقاضای جهانی برای نفت است. تحلیل‌گران می‌گویند جنگ تجاری آمریکا با چین و گران شدن دلار، به لطمه دیدن تقاضای بازار نوظهور و ارزان شدن نفت کمک کرده است.

آکاشی دوشی، تحلیلگر کالای سیتی گروب؛ معتقد است کندی ملایمی در رشد تقاضا پیش آمده اما ریسک جدی‌تر کندی رشد تقاضا در سال ۲۰۱۹ وجود دارد.

به گفته دوشی، عربستان سعودی همان طور که قول داده، به تامین نفت ادامه خواهد داد و بازار نیز همین را انتظار دارد.

وی انتظار دارد که میانگین قیمت نفت برنت پایین ۸۰ دلار در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ و در محدوده ۷۰ دلار در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ باشد.

به گفته کرافت، اگر عرضه نفت نیجریه و لیبی مختل شود، حتی در صورت افزایش تولید عربستان، بازار تا پایان سال ممکن است دچار محدودیت عرضه شود. آمریکا حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند اما کمبود ظرفیت خط لوله، انتقال نفت پرمیان تگزاس را دشوار کرده و تا نیمه دوم سال این وضعیت ممکن است بهبود پیدا کند و نفت بیشتری از سوی آمریکا به بازار جهانی عرضه شود.

در این بین، تحلیل‌گران مورگان استنلی اعلام کردند با وجود این تحولات و مهلت پنجم نوامبر برای آغاز تحریمهای آمریکا علیه ایران، قیمت نفت در ۱۰ روز گذشته، ۷ درصد ریزش کرده که به دلیل افزایش سطح ذخایر آمریکا بوده است. در حالی که عوامل ژئوپلیتیکی ریسک عقب‌نشینی عربستان از عمل به تعهداتش را در پی دارد اما ما انتظار نداریم با توجه به اینکه این کشور با ریسک از دست دادن سهم بازارش به شیل آمریکا و تولیدکنندگان نفت روبروست، به چنین اقدامی مبادرت کند.

الفالح هفته گذشته نقش عربستان سعودی در بازار نفت را همانند یک بانک مرکزی توصیف کرده بود.

اظهارات وی یک هفته پس از تهدید عربستان به تلافی اقتصادی در برابر هر گونه اقدام به تحریم قدرت‌های غربی بر سر مرگ خاشقجی مطرح شد.

اما عربستان سعودی از این تهدید عقب‌نشینی کرد و تلاش کرد نشان دهد حتی با وجود اینکه اعضای کنگره آمریکا می‌گویند ممکن است ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی دست داشته باشد، همچنان روابط قوی با آمریکا دارد.

محمد بن سلمان هفته جاری با استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا؛ دیدار کرد و بر اهمیت روابط استراتژیک آمریکا-عربستان تاکید کرد. با این حال این بحران هنوز نشانی از پایان یافتن ندارد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.