کد مطلب: ۵۵۶۸۳۸

آیا سیاره زهره اقیانوس داشته است؟

آیا سیاره زهره اقیانوس داشته است؟

قرار است ماموریت‌هایی در سطح سیاره زهره انجام گیرد که به بررسی جو این سیاره و امکان سکونت در آن می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از نیچر؛ پس از سال‌ها انتظار، یک ناو سفینه فضایی به سمت سیاره زهره می‌رود.

دانشمندان آمریکایی اوایل این ماه وقتی ناسا نه یک ماموریت جدید، بلکه دو ماموریت جدید را به نزدیکترین همسایه سیاره ما تأیید کرد، بسیار خوشحال شدند. اکنون اروپا نیز از این امر پیروی کرده و مأموریت خود را تصویب کرده است. این اکتشافات این احتمال را ایجاد می‌کند که سرانجام می‌توان به سوالات اصلی در مورد این سیاره از اینکه آیا زمانی یک اقیانوس داشته و قابل سکونت است یا اینکه هنوز آتشفشان فعال دارد یا خیر، پاسخ داد.

در تاریخ ۲ ژوئن، ناسا اعلام کرد که دو فضاپیما را در این دهه به زهره می‌فرستد: VERITAS، مدارگردی که از سطح سیاره نقشه می‌کشد و DAVINCI +، که شامل یک کاوشگر است که در جو این سیاره فرو خواهد رفت. در ۱۰ ژوئن، آژانس فضایی اروپا (ESA) مدارگرد خود به نام EnVision را معرفی کرد که در اوایل دهه ۲۰۳۰ برای گرفتن تصاویر راداری با وضوح بالا از سطح سیاره به فضا می‌رود.

کالین ویلسون، دانشمند سیاره‌ای در دانشگاه آکسفورد، انگلستان، یکی از معاونان دانشمند برجسته در EnVision، می‌گوید: "ما خوشحالیم که همه تلاش ما به نتیجه رسیده است
دو فضاپیمای ناسا، اولین مأموریت به زهره از زمان مدارگرد ماژلان در سال ۱۹۸۹ است. EnVision اولین ماموریت آژانس فضایی اروپا از زمان Venus Express در سال ۲۰۰۵ است. در حال حاضر فقط یک کاوشگر به دور این سیاره می‌چرخد: فضاپیمای Akatsuki ژاپن، که در سال ۲۰۱۵ به فضا رفت و جو این سیاره را بررسی می‌کند. Håkan Svedhem، دانشمند سابق پروژه در Venus Express، می‌گوید: "زهره برای مدت طولانی یک سیاره فراموش شده است. "

در حالی که جامعه علوم سیاره‌ای بابت این ماموریت‌ها خوشحال هستند، نیچر سوالاتی را بررسی کرده که دانشمندان امیدوارند این سه ماموریت به آن‌ها پاسخ بدهند:

چرا زهره و زمین اینقدر متفاوت هستند؟

یکی از سوالات مهم در مورد زهره این است که چرا، با وجود اندازه‌ای مشابه زمین و فاصله‌ای مشابه از خورشید، محلی جهنمی با جو مسموم است که بیشتر از دی اکسید کربن و دمای سطحش به قدری گرم است که سرب را ذوب می‌کند.

پل بیرن، دانشمند سیاره‌ای در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی گفت. "چرا زهره که سیاره خواهر ما به شمار می‌رود، سیاره دوقلوی ما نیست؟ چگونه ممکن است شما جهانی داشته باشید که از لحاظ عملکردی مشابه زمین باشد، اما دارای تاریخی کاملا متفاوت باشد؟ "

آیا ماموریت های زهره اسرار این سیاره را فاش می کند؟

برای فهمیدن این موضوع، دانشمندان از مأموریت‌ها برای کاوش در گذشته زمین شناسی این سیاره استفاده می‌کنند تا ببینند که چگونه تکامل یافته است. VERITAS و EnVision هر دو در این هدف بسیار مهم خواهند بود، هرکدام با تصویربرداری از سطح زهره این موضوعات را بررسی می‌کنند.

ماموریت DAVINCI + شامل یک مدارگرد است که با استفاده از نور ماورابنفش و مادون قرمز از سیاره عکس می‌گیرد. همچنین یک کاوشگر کوچک کروی دارد که جو این سیاره را بررسی می‌کند ویلسون می‌گوید: "این اطلاعات سرنخی برای شکل گیری و تکامل اولیه سیاره هستند. "

بررسی اینکه آیا زهره دارای اجسام آب مایع در سطح خود بوده است یا خیر، برای درک تفاوت زهره و زمین بسیار مهم است. ستاره شناسان می‌توانند نشانه‌هایی از وجود آب در گذشته را در جو زهره مشاهده کنند، اما مشخص نیست که آیا منبع این آب اقیانوس‌های باستانی روی سطح هستند که در گرم شدن سیاره از بین رفته اند یا اینکه آب در اوایل تاریخ سیاره فقط به عنوان بخار وجود داشته است. مورد اول نشان می‌دهد این سیاره مانند زمین قابل سکونت است.

آیا ماموریت های زهره اسرار این سیاره را فاش می کند؟

ماموریت DAVINCI + در پاسخ به این سوال مفید است. جیمز گاروین، دانشمند ارشد مرکز پرواز فضایی Goddard ناسا در گرینبلت، مریلند، می‌گوید: "کاوشگر DAVINCI + از جو در هر ۱۰۰ متر در ارتفاع پایین نمونه برداری می‌کند و بررسی‌های بسیار دقیق انجام می‌دهد تا مشخص شود که کدام گاز‌ها در زهره وجود دارند. این اطلاعات از داده‌هایی که توسط کاوشگر‌های Venera اتحاد جماهیر شوروی در دهه‌های ۱۹۶۰، ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ گرفته شده است، پیشی خواهد گرفت.

وی می‌گوید: "این نشانه‌های شیمیایی تاریخ، ماندگاری و ماهیت اقیانوس‌های گذشته را به ما می‌گوید این داده ها، شرایطی را فراهم می‌کند تا بتوانیم مدلی بزرگ طراحی کنیم و سوالاتی را درباره ماموریت‌های مانند VERITAS و EnVision بپرسیم.

آیا زهره قاره داشت؟

حدود ۷ درصد از زهره در مناطق مرتفع شناخته شده به نام tesserae، فلات‌هایی که از سطح اطراف خود بالا می‌روند پوشیده شده است. بیرن می‌گوید: "این ممکن است معادل قاره‌های روی زمین باشد".

برای فهمیدن این موضوع، ماموریت VERITAS ترکیب این مناطق مرتفع را مطالعه خواهد کرد، از جمله مقایسه محتوای سنگ‌های آتشفشانی بازالت در آن‌ها با محتوای سنگ‌ها در ارتفاعات پایین تر. سوزان اسمرکار، رهبر مأموریت VERITAS در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا، می‌گوید: "در زمین وقتی قاره‌ها تشکیل می‌شوند، مقادیر عظیم بازالت در پوسته اقیانوسی ذوب می‌شود. اگر بتوانیم این فرضیه را آزمایش کنیم، می‌توانیم نشان دهیم که این فلات‌های بزرگ به طور موثر اثر انگشت زمانی هستند که آب در زهره وجود داشته است.

آیا ماموریت های زهره اسرار این سیاره را فاش می کند؟

کاوشگر DAVINCI + روی منطقه مرتفع Alpha Regio فرود می‌آید و در حین فرود، ۵۰۰ عکس ثبت می‌کند. اگرچه فضاپیما در نهایت نابود خواهد شد، اما احتمال کمی وجود دارد که بتواند چندین دقیقه در سطح زهره زنده بماند تا اینکه توسط فشار و دما از بین برود. این تصاویر از آزمون ممکن است روشنگر و کمک کننده باشند.

آیا زهره هنوز از نظر آتشفشانی فعال است؟

کاوشگر‌های اولیه نشان داده اند که آتشفشان‌ها در زهره وجود دارند، اما مشخص نیست که آیا در چند هزار سال گذشته از نظر زمین شناسی فعال بوده اند یا اینکه امروز نیز فعال هستند. VERITAS و EnVision با نقشه برداری از سطح، به پاسخ این سوال کمک می‌کنند. به ویژه تصاویر با وضوح بالا EnVision ویژگی‌های سطح دیده نشده قبلی را نشان می‌دهد.

این نقشه برداری شامل جستجوی ویژگی‌های آتشفشانی مانند جریان گدازه است و میزان هوازدگی‌ای که در هنگام فوران داشته اند می‌تواند آشکار کند. ویلسون می‌گوید: "جریان‌های گدازه تازه، ممکن است تیره یا سیاه به نظر برسند. "

آیا ماموریت های زهره اسرار این سیاره را فاش می کند؟

فضاپیمای آکاتسوکی تغییرات اخیر در میزان نور ماورابنفش جذب شده توسط جو زهره را مشاهده کرده که می‌تواند شاخصی از فعالیت آتشفشانی اخیر باشد. ماساتو ناکامورا در انستیتوی علوم فضایی و فضایی در ساگامایارا، ژاپن، مدیر پروژه آکاتسوکی، می‌گوید: "تغییر شرایط آب و هوایی [امروز]ممکن است به فعالیت آتشفشانی بستگی داشته باشد. "
آیا روی زهره فسفین وجود دارد؟

آیا ماموریت های زهره اسرار این سیاره را فاش می کند؟

سال گذشته، دانشمندان اعلام کردند که فسفین را در زهره کشف کرده اند. چگونگی تولید این ماده مشخص نبود، اما این احتمال وجود داشت که به وسیله زندگی میکروبی در جو ایجاد شده باشد. نتیجه از آن زمان زیر سوال رفته است و موضوع حضور فسفین به شدت مورد بحث قرار گرفته است. این بحث ممکن است در نهایت با کمک DAVINCI + به نتیجه برسد که ممکن است فسفین را هنگام نمونه برداری از جو تشخیص دهد.

آیا در زهره برف وجود دارد؟

ویلسون می‌گوید، قله‌های بالای ۲.۶ کیلومتری این سیاره بسیار انعکاسی و شبیه به زمین به نظر می‌رسند. سیاره زهره برای وجود آب، خیلی گرم است و دانشمندان به این فکر می‌کنند که آیا نواحی انعکاسی واقعا قله هستند یا خیر.

آیا ماموریت های زهره اسرار این سیاره را فاش می کند؟

یک احتمال وجود ماده‌ای به نام برف نیمه هادی است که ترکیبی از فلزات عجیب و غریب مانند تلوریوم بیسموت و گوگرد است که می‌تواند در این ارتفاعات متراکم شود و همگی به دلیل فعالیت آتشفشانی تولید می‌شوند. کاوشگر DAVINCI + ممکن است این مواد را در جو شناسایی کند، در حالی که VERITAS و EnVision به دنبال رسوب در مجاورت منافذ آتشفشانی هستند.

ویلسون می‌گوید: "شاید روزی محققان این کوه‌های کوهستانی را به طور مستقیم و با کمک فرودگر نمونه برداری کنند. این کار از نظر فنی امکان پذیر است. "

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.