کد مطلب: ۳۶۴۶۷۷

نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

آینده بازار نفت پس از تحریم جدید آمریکا

آینده بازار نفت پس از تحریم جدید آمریکا

محمدعلی خطیبی معتقد است، با توجه به اینکه بخش اعظمی از صادرات نفت دنیا از طریق خلیج فارس انجام می‌شود، اقدام اخیر آمریکا و قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی دولت آمریکا قطعا عرضه نفت را مختل می‌کند.

کاخ سفید روز گذشته در اقدامی خصمانه نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رسما در لیست تروریستی دولت آمریکا قرار داد. این اقدام ایالات متحده اما چه تاثیری بر بازار نفت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، معتقد است که هر گونه تنش و التهاب در منطقه خلیج فارس عرضه نفت را در جهان مختل می‌کند و قطعا بر روی قیمت نفت تاثیر می‌گذارد.

وی در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: بخش اعظمی از صادرات نفت دنیا از طریق خلیج فارس انجام می‌شود. اگر اشتباه نکنم، روزانه حدود 20 میلیون بشکه نفت از این منطقه صادر می‌شود و به عبارتی خلیج فارس یکی از مناطقی است که نفت دنیا از طریق آن تامین می‌شود.

او همچنین عنوان کرد: علاوه بر قیمت‌های نفت، این تنش‌ها می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری و ریسک‌ حمل‌ونقل و کشتی‌ها را افزایش دهد. به عقیده من، این ماجراجویی‌ها دنباله همان تحریم‌های آمریکاست و قطعا تاثیر مثبتی بر بازار نفت ندارد. التهاباتی از این دست بازار نفت را دچار نگرانی می‌کند و به نفع صادرکنندگان، واردکنندگان، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیست. صادرکنندگان را نگران می‌کند از این جهت که ممکن است نتوانند نفت خود را صادر کنند و مصرف‌کنندگان هم نگران تامین نیازهای نفتی خود می‌شوند.

خطیبی در ادامه گفت: تنش و درگیری در منطقه خلیج فارس واقعا به صلاح هیچ‌کس نیست. خلیج فارس منطقه‌ای است که باید در آن ثبات و آرامش وجود داشته باشد. چرا که این منطقه نفت و گاز دنیا را تامین می‌کند.

محمدعلی خطیبی

خطیبی گفت: ماجراجویی‌های آمریکا از بعد اقتصادی و امنیتی به صلاح منطقه نیست.

این نماینده سابق اوپک در رابطه با واکنش ایران به این اقدام گفت: مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که اگر ما نتوانیم نفتی صادر کنیم، دیگران هم نمی‌توانند صادر کنند. این یک نوع اخطار تلقی می‎شود. این اقدام آمریکا در خلاف جهت ثبات و امنیت منطقه است و به دنبال اقدام اخیر و قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریستی دولت آمریکا، مقامات ایرانی گفته‌اند ما هم متقابلا ارتش آمریکا را تروریست می‌دانیم. این در حالی است که در این منطقه هم ارتش آمریکا و هم سپاه حضور دارند. این مساله که هر دو یکدیگر را تروریست می‌دانند، می‌تواند آغاز یک تنش و درگیری باشد.

او در ادامه افزود: این ماجراجویی‌ها از بعد اقتصادی و امنیتی به صلاح منطقه نیست. آمریکا از این قضیه نفعی نخواهد برد؛ ضرر آن هم تنها متوجه آمریکا نیست و متوجه همه است.

خطیبی در پایان تاکید کرد: خرد جمعی دنیا باید فکری بکند که خلیج فارس منطقه آرام و امنی باشد و اگر خلاف این اتفاق بیفتد، من فکر می‎کنم که هزینه آن را هم تولید‌کنندگان و هم مصرف‌کنندگان خواهند پرداخت. به این ترتیب، سرمایه‌گذاری‌ها هم اگر صورت نگیرد، نیازهای آتی دنیا در هاله‎ای از ابهام قرار می‌گیرد. این مساله قطعا بازار نفت را دچار نگرانی می‌کند و بر قیمت‌ نفت تاثیر می‌گذارد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.