کد مطلب: ۱۸۹۰۲۴

رحیم کریمی در گفتگو با تجارت‌نیوز

آینده روشن خودرویی‌های بورس تهران

آینده روشن خودرویی‌های بورس تهران

این روزها بسیاری از سهم‌های گروه خودرویی هفته ها است که از یک محدوده قیمتی پایین‌تر نیامده و هرگونه افزایش قیمتی به همراه افزایش حجم معاملات طی چند روز پیاپی می‌تواند محرک شروع یک روند صعودی در این گروه باشد.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز ، رحیم کریمی کارشناس بازار سرمایه و از اعضای نظرسنجی پیش‌بینی بورس در گفت‌و‌گویی با تجارت نیوز از شرایط مناسب رشد قیمت سهام گروه خودرویی می‌گوید:

گروه خودرو از جمله گروه‌هایی است که علیرغم رشد و تاثیر گروه‌ها و سهام ارز محور و مرتبط با بازار جهانی طی سال جاری، سهم بسزایی در این رشد شاخص نداشته و حرکت آرام‌تری را تجربه کرده است. این گروه پس از رشدی چند ماهه که در زمستان 94 تحت تاثیر اخبار برجام و خوش‌بینی بازار رخ داد، در روند اصلاحی قرار گرفت و اکنون با توجه به اصلاح مذکور سهام این گروه به قیمت‌های جذابی رسیده‌اند.

این روزها بسیاری از سهم‌های گروه خودرویی هفته‌ها است که از یک محدوده قیمتی پایین‌تر نیامده و هرگونه افزایش قیمتی به همراه افزایش حجم معاملات طی چند روز پیاپی می‌تواند محرک شروع یک روند صعودی در این گروه باشد.

متاسفانه در بازار سهام کشور طی چند سال اخیر معمولا هیجان غالب بر تحلیل بوده و از این رو رشد و افت دسته‌جمعی صنایع و نمادها نشان از غالب بودن هیجان بر رفتار معامله‌گران به دور از تحلیل است. در این میان برخی خبرهای ضد و نقیض در مورد صنایع و به ویژه خودرویی‌ها و همچنین اظهار نظرهای غیرکارشناسی در مورد بازار این روند را تشدید کرده است.

در معاملات چند هفته اخیر خودرویی‌ها، به نظر می‌رسد هنوز خریدار قوی و در مثبت‌ها ورود پیدا نکرده و از سویی فروشنده‌ها نیز زمانی که با عدم رشد مواجه می‌شوند، اقدام به خروج در قیمت‌های پایین کرده و موجب کاهش بیشتر قیمت می‌شوند. به بیان دیگر ورود نقدینگی در این گروه به واقع در انتظار انتشار اخبار تاثیرگذار مثبت در این صنعت می‌نشیند.

با گذشت بیش از 20 ماه از اجرایی شدن برجام که پس از آن منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی بین صنایع خودروسازی کشور با شرکای خارجی شده است، می‌توان گفت صنعت خودروسازی کشور در حال پوست‌اندازی است و به مرور زمان باید منتظر آثار این تغییرات در صنعت بود که البته آمارهای منتشرشده از سوی خودروسازها در چند ماه اخیر نیز تا حدودی موید این امر است.

از سویی دیگر حمایت دولت در جهت رفع موانع و مشکلاتی که موجب کند شدن فعالیت‌های تولید و تامین منابع مالی از طریق شبکه‌های بانکی داخل و روابط بانکی بین‌المللی برای انجام فاینانس، می‌تواند زمینه رشد تولید و فروش در جهت رسیدن به سودآوری و انتظار رشد صنعت خودرو کشور را در سال‌های آتی فراهم کند.

از جمله موارد قابل اعتنایی که در این صنعت می‌توان بدان‌ها اشاره داشت، عبارتند از:

انتشار گزارش‌های مناسب تولید و فروش شرکت‌های خودروسازی از ابتدای سال و به خصوص در ماه‌های اخیر که با پیشرفت چشمگیر تولید و فروش همراه بوده است.

افزایش تنوع در سبد محصولات خودروسازان داخلی که توانسته است بخشی از تقاضای خودروهای خارجی را به سمت تولیدات داخلی سوق دهد.

اصلاح ساختار مالی در برخی شرکت‌های این گروه به همراه کاهش نرخ تسهیلات که سبب شده شرایط برای گرفتن تسهیلات با هزینه‌های پایین فراهم شده و در نهایت هزینه‌های مالی به مرور در حال کاهش هستند.

با توجه به قطع شدن ارز مبادلاتی و افزایش نرخ دلار احتمال رشد قیمت محصولات داخلی بخصوص محصولات CKD و مونتاژی برای خودروسازان داخلی وجود دارد.

افزایش تعرفه خودروهای وارداتی می تواند با توجه به افزایش قیمت در آنها محرکی برای تمایل به افزایش تقاضا برای محصولات تولید داخل شود.

معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می‌تواند در برخی نمادها اصلاح ساختار مالی را موجب شود و مورد استقبال قرار گیرد.

برخي نمادهاي اين گروه از نظر تكنيكالي بر روي محدوده‌هاي مقاومتي قرار دارند و برخي نيز با عبور از مقاومت‌ها، در برگشت مجدد به سطوح مقاومتي شكسته شده، در صورت اقبال بازار پتانسيل رشد تا اهداف بالاتر را دارند.

ضمن اینکه رشد قیمت دلار و افزایش قیمت فولاد به عنوان عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌های تولید به عنوان ریسک موجود در این گروه محسوب می‌شود. ولی با همه این شرایط و با توجه به اینکه این عوامل در چند ماه اخیر رخ داده و از سویی نیز هفته‌ها است که سهام این گروه از یک محدوده قیمتی پایین‌تر نیامده‌اند، می‌توان گفت که بازار کاهش قیمت مربوط به این موارد را پیش‌خور کرده و صرفا منتظر اخبار مثبت و گزارش‌های 9ماهه و همچنین بودجه سال بعد آنها نشسته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.