خبر فوری:

کد مطلب: ۳۳۷۷۲۴

آینده نامعلوم طلا / چه عواملی قیمت جهانی فلز زرد را مشخص می‌کند؟

آینده نامعلوم طلا / چه عواملی قیمت جهانی فلز زرد را مشخص می‌کند؟

در حالی که بازارها آخرین هفته معاملات در سال 2018 را پشت سر می‌گذارند، کارشناسان چشم‌انداز مشخصی در مورد آینده بازار جهانی طلا در سال آینده میلادی ندارند و عوامل بسیاری می‌تواند ارزش فلز زرد را صعودی یا نزولی کند.

معاملات آتی طلا در هفته گذشته به بالاترین سطح خود از یازدهم جولای (20 تیرماه) رسید. این افزایش قیمت هم‌زمان با نوسانات شدید در بازار سهام ایالات متحده ، کاهش ارزش اوراق قرضه و ضعیف‌ شدن دلار در برابر سایر ارزها رخ داد. از نگاه کارشناسان این حوزه، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت جهانی طلا سیاست‌های فدرال‌رزرو و نگرانی آنها در مورد رکود احتمالی و تعطیلی بخشی از دولت ایالات متحده آمریکا بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، اگرچه فدرال‌رزرو نرخ بهره را برای چهارمین بار 0.25 درصد در سال 2018 افزایش داد و قرار بود در سال آینده هم همین روند را دنبال کند، اما در جلسه‌ اخیر تصمیم بر آن شد تا در سال 2019، نرخ بهره به جای چهار نوبت تنها دو نوبت افزایش یابد. این تصمیم‌گیری موجب شد تا قیمت جهانی طلا افزایش یابد.

پس از آنکه فدرال‌رزرو اعلام کرد روند افزایش نرخ بهره در سال آینده تغییر خواهد کرد، ارزش دلار در برابر سایر ارزها کاهش یافت. به این ترتیب ارزش اوراق قرضه خزانه‌داری هم افت کرد و در حال حاضر، سرمایه‌گذاران نگران احتمال رکود در سال آینده هستند.

تعطیلی بخشی از دولت آمریکا تاثیر مثبت چندانی بر بازار طلا نداشته است؛ چرا که نگرانی‌ از تعطیلی دولت، سرمایه‌گذاران را تشویق کرده تا پیش از شروع تعطیلات سال نو، دلار را به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن ترجیح بدهند.

قیمت جهانی طلا چه چشم‌اندازی پیش رو دارد؟

تاکنون فدرال‌رزرو موفق نشده سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را در مورد مهار خطراتی که بازارهای مالی را تهدید می‌کند، متقاعد کند. این مسئله در هفته‌های اخیر افزایش تقاضا برای طلا را به دنبال داشته است. برخی تحلیلگران معتقدند که این روند احتمالا در کوتاه‌مدت و شاید میان‌مدت ادامه خواهد یافت و در بلندمدت تمرکز سرمایه‌گذاران بیشتر بر روی دلار است.

این در حالی است که کاهش ارزش اوراق قرضه خزانه‌داری در حال حاضر، موجب می‌شود که دلار دارایی کمتر مطلوبی برای سرمایه‌گذاران باشد و به‌طور بالقوه به طلا روی بیاورند. اما در نهایت ادامه نوسانات بازار سهام، سرمایه‌گذاران را به حمایت از دلار آمریکا سوق خواهد داد. در این شرایط ارزش طلا باز هم تضعیف می‌شود.

هنوز نمی‌توان با قطعیت به این پرسش پاسخ داد که سرمایه‌گذاران، کدام دارایی میان دلار یا طلا را به عنوان سرمایه امن ترجیح خواهند داد. در حالی که بازارها آخرین هفته معاملات در سال 2018 را پشت سر می‌گذارند، کارشناسان چشم‌انداز مشخصی در مورد آینده بازار جهانی طلا در سال آینده میلادی ندارند.

به عقیده برخی، اولویت سرمایه‌گذاران دلار خواهد بود؛ چرا که نقدینگی یا قابلیت تبدیل شدن به پول است که مشخص می‌کند، ارزش کدام دارایی بالاتر برود. در عین حال در ماه‌های اخیر، سرمایه‌گذاران توجه ویژه‌ای به ین ژاپن داشته‌اند که این مسئله هم بر کاهش قیمت طلا تاثیرگذار بوده است.

*منبع: FX Empire

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تضعیف دلار و پایان سیاست سفت و سخت فدرال رزرو در ۲ سال آینده قیمت جهانی طلا را به یک هزار و ۴۰۰ دلار در هر اونس خواهد رساند.