کد مطلب: ۶۹۱۹۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ابهام در تعداد مبتلایان به آبله میمون در کشور / ۳ بیماری مهم واگیردار را بشناسید

ابهام در تعداد مبتلایان به آبله میمون در کشور / ۳ بیماری مهم واگیردار را بشناسید

روز گذشته وزارت بهداشت، شناسایی اولین بیماری مبتلا به آبله میمون در کشور را تائید کرد. گفته می‌شود این بیمار از همسر خود مبتلا شده، اما تاکنون اطلاعات بیشتری از وضعیت همسر او منتشر نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرانجام پس از چند ماه و شناسایی آبله میمون در برخی از کشورها، شناسایی یک بیمار در ایران تائید رسمی شد. این در حالی است که کرونا در حال جولان است و موارد مبتلا به وبا نیز بیشتر شده است.

روز گذشته وزارت بهداشت شناسایی اولین بیمار مبتلا به آبله میمون را تائید کرد. زنی ۳۴ ساله که گفته می‌شود از بیماران سرپایی است و در بیمارستان بستری نیست.

ابهام در مبتلایان به آبله میمون در کشور

در گزارش‌های اولیه سخنگوی وزارت بهداشت گفت که این بیمار ساکن اهواز است. اما طولی نکشید که محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: «این بیمار بستری نیست بلکه از بیماران سرپایی اهل و ساکن یکی از استان‌های شمال غربی کشور بود.»

علوی گفت که همسر این بیمار سابقه مسافرت به کانادا داشت و ظاهرا از ایشان مبتلا شد. اما نکته اینجاست که اگر از همسرش مبتلا شده، او نیز بیماری آبله میمون دارد. تاکنون درباره وضعیت همسر او اطلاعات بیشتری گزارش نداده‌اند.

۱۸ تیر بعد از انتشار عکسی که بالای تخت بیمار بستری در یکی از بیمارستان‌های اهواز نوشته بود: «آبله میمون»؛ محمد علوی شناسایی این بیماری در خوزستان را تکذیب کرد.

علائم آبله میمون را بشناسید

دوره کمون بیماری آبله میمون ۶ تا ۱۳ روز است. اگرچه برخی از متخصصان می‌گویند می‌تواند از پنج تا ۲۱ روز هم باشد. آبله میمون ممکن است از گاز گرفتن حیوان آلوده یا یا تماس با خون، مایعات بدن یا زخم و ضایعات آن منتقل شود.

پیش‌تر علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی به تجارت‌نیوز گفت: « یکی از انواع ویروس آبله میمون می‌تواند کشنده باشد و تا ۱۰ درصد افراد مبتلا را می‌تواند به مرگ بکشاند.»

علائم بیماری آبله میمون چیست؟ آنطور که متخصصان می‌گویند علائم این بیماری شامل خستگی، بدن درد، سردرد، درد عضلانی، تب، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی است.

۶۵ مبتلای قطعی به وبا در کشور

از اواخر خرداد تا ۲۴ مرداد نیز ۶۵ بیمار مبتلا به وبا در کشور تائید شد. آنطور که ایسنا گزارش داد، این بیماری در استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، بوشهر، کرمان و جیرفت شناسایی شد. بر اساس این گزارش حدود ۹۱درصد از موارد ابتلا مربوط به دو استان کرمانشاه و کردستان است. بیمارانی که به عراق سفر کردند و در آنجا مبتلا شدند.

روند افزایش ابتلا و فوتی‌های کرونا

در کنار این وبا و آبله میمون، کرونا نیز در کشور جولان می‌دهد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت کشور در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته حدود ۶ هزار بیماری جدید مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شد.

همچنین در این بازه زمانی ۷۸ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند. بنابراین فوتی‌های کرونا از ۱۴۳ هزار نفر عبور کرد. البته متخصصان درباره افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا با تدوام رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی هشدار داده‌اند.

پیش‌تر مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست به تجارت‌نیوز گفت: «بیش از ۹۰ درصد مبتلایان در زیرسویه جدید کرونا، هیچ علامتی ندارند. اگر همین امروز تمام موارد انتقال و ابتلا را متوقف کنیم، شهریور موارد مرگ کاهش می‌یابد.»

او با اشاره به عزاداری‌ها و تجمعات انسانی که گاهی در فضای سربسته بود، گفت: « انتظار کاهش موارد فوتی کرونا دور از ذهن است.»

از سوی دیگر بر اساس آمارهای وزارت بهداشت ، هنوز ۶ میلیون نفر واکسن دز دوم کرونا را دریافت نکرده‌اند. حدود ۲۸ میلیون نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را نزده‌اند.

مجموع شرایط بالا نشان می‌دهد، در حال حاضر سه بیماری واگیردار در کشور است که مردم باید نسبت به آن هشیار باشند و رعایت نکات بهداشتی را جدی بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.