کد مطلب: ۳۰۴۷۴۲

اتحادیه اروپا و ایران راهکاری مالی برای تسهیل تجارت پیدا کردند

اتحادیه اروپا و ایران راهکاری مالی برای تسهیل تجارت پیدا کردند

۵ قدرت دنیا و ایران در ساعات پایانی روز دوشنبه توافق کردند تسهیلات مالی در اتحادیه اروپا ایجاد کنند تا امکان پرداخت برای صادرات و واردات ایران مخصوص نفت تسهیل شود.

5 قدرت دنیا و ایران در ساعات پایانی روز دوشنبه توافق کردند تسهیلات مالی در اتحادیه اروپا ایجاد کنند تا امکان پرداخت برای صادرات و واردات ایران مخصوص نفت تسهیل شود. تهران پس از بیرون رفتن آمریکا از معاهده اتمی 2015 و وضع دوباره تحریم‌ها به دنبال این چنین راه حلی می‌گشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیران خارجه بریتانیا فرانسه ، آلمان ، روسیه، چین و ایران در بیانیه ای مشترک اعلام کردند این به اصطلاح «تسهیلات هدفمند» به مدیران اقتصادی کمک می‌کند تجارت قانونی با ایران داشته باشند.

هدف معاهده اتمی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود. ولی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه اعلام کرد از این معاهده بیرون می‌رود چون به نظرش به اندازه کافی محکم نیست و سایر مسائل مورد نظر آمریکا و متحدانش را در بر نمی‌گیرد.

مسائلی مانند تاثیر نظامی ایران در خلیج فارس و برنامه موشکی بالستیک. آمریکا ایران را متهم به تشویق تروریسم بین الملل کرده. تهران شدیدا این اتهام را رد می کند.

اقتصاد ایران همچنان درگیر تحریم‌هایی است که واشنگتن پس از کناره‌گیری از معاهده اتمی وضع کرده و آمریکا شرکت‌های سایر کشورها را هم تهدید کرده اگر با ایران معامله کنند مجازات میشوند.

برخلاف آمریکا 5 قدرت دیگر بزرگ دنیا که معاهده اتمی را امضا کرده بودند همچنان به آن پایبندند و این تسهیلات مالی جدید مطمئنا دولت ترامپ را عصبانی میکند.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از نشست غیرعلنی وزیران به گزارشگران گفت: یکی دیگر از اهداف این تسهیلات مالی حفظ معاهده اتمی است. اتحادیه اروپا و ایران در بیانیه مشترک شان اشاره می‌کنند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به حال 12 بار ثابت کرده ایران به شرایط معاهده پایبند بوده است.

موگرینی ادامه داد: به بیانی دقیق‌تر، کشورهای عضو اتحادیه اروپا راه حلی قانونی برای تسهیل معاملات مالی مجاز با ایران پیدا کرده‌اند که به شرکت‌های اروپایی اجازه می دهد طبق قانون اتحادیه اروپا با ایران تجارت کنند.

طبق این بیانیه مشترک شش کشور امضا کننده معاهده اتمی 2015 تعهد کامل خود را به آن اعلام کردند. آنها این قرارداد را عاملی کلیدی در منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و دستیابی به دیپلماسی چند جانبه می‌دانند.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.