کد مطلب: ۱۴۹۵۸۲

اجرای بیش از۶۰ درصد عملیات راه‌آهن‌ برقی تهران-مشهد با توان داخلی

اجرای بیش از۶۰ درصد عملیات راه‌آهن‌ برقی تهران-مشهد با توان داخلی

معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن گفت: طبق توافق با طرف چینی در قرارداد برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد بیش از ۶۰ درصد پروژه با تاکید بر توان داخلی انجام می‌شود.

مازیار یزدانی با اشاره به امضا قرارداد برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد در روز گذشته اظهار داشت: در بخش امور قراردادی، بر اساس امضا قرارداد اصلی که روز گذشته منعقد شد، قرارداد سه جانبه‌ای با شرکت‌های داخلی و طرف خارجی نیز قابلیت امضا پیدا می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: امیدواریم بحث قرار داد سه جانبه مربوط به لکوموتیو نیز تا ماه آینده نهایی شود.

معاون شرکت راه‌آهن در ادامه به مباحث تامین مالی این پروژه اشاره کرد و گفت: با نهایی شدن قرار داد تسهیلات، ایران باید ۱۵ درصد حق کارفرمایی را به عنوان پیش‌پرداخت در دو قسط پرداخت کند و طبق آن ۴ مرداد ماه نامه درخواست این مبلغ از سوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود.

یزدانی از آغاز فعالیت اجرایی شرکت چینی در پروژه پس از پرداخت اولین قسط از سوی ایران خبر داد و گفت: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه درخواست شرکت راه‌آهن را با سرعت پیگیری کند.

آغاز اقدامات ارتقای مسیر حد فاصل نیشابور تا مشهد

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به امور مهندسی پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد گفت: برای مدیریت زمان، از چند هفته‌ قبل قراردادی با یک شرکت مهندسی مشاور داخلی و خارجی منعقد و ابلاغ کردیم که طبق آن شرکت طرف قرارداد کار برداشت و تراکم‌سنجی در راستای ارتقای مسیر از حد فاصل نیشابور تا مشهد را شروع کرده است.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن از توافق با طرف چینی در طراحی شبکه بالادستی این پروژه خبر داد و گفت: در موضوع اصلی پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد یعنی مباحث مربوط به تامین توان و خطوط انتقال، یک‌سری اقدامات مطالعاتی و شبیه‌سازی رخ داده است.

وی با توجه به اهمیت مدیریت پروژه اظهار داشت: دستورالعمل‌ها و چارچوب‌ها برای مدیریت پروژه‌ای در این سطح و عظمت تهیه و حتی به طرف چینی هم ابلاغ و همچنین نرم‌افزاری که باید برای مدیریت پروژه استفاده شود نیز تعیین شده است،

یزدانی با اشاره به علت اصلی تهیه آرشیو الکترونیکی پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد گفت: اولین پروژه بزرگ کشور است که در خصوص برقی کردن حتما نیاز داریم تجربیات حاصل از این پروژه را برای پروژه برقی‌سازی گرمسار-اینچه‌برون استفاده شود.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به چالش‌های بخش اجرایی این پروژه گفت: این مسیر به دلیل اینکه یک مسیر دو خطه با ترافیک بالایی است و هر ۱۵ دقیقه یک قطار اعزامی دارد، لذا فعالیت بر روی این پروژه بسیار سخت است، باید در کمترین زمان خط را مسدود کنیم و با استفاده از روش‌های مکانیزه عملیات اجرایی را انجام دهیم. در این راستا تمام فناوری‌های روز دنیا بررسی شده و امیدواریم با در اختیار گرفتن ماشین‌آلات مکانیزه در ایران، عملیات برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد به روش مکانیزه انجام شود.

وی با بیان اینکه رقم دقیق قرار داد ۱.۷ میلیارد دلار است که سهم ایران ۲۰۰ میلیون دلار و ۱.۵ میلیارد دلار سهم مشارکت طرف خارجی است، گفت: در تمام بخش‌ها شرکت‌های ایرانی مشارکت دارند و طبق توافق با طرف چینی بیش از ۶۰ درصد پروژه با تاکید بر توان داخلی انجام می‌شود.

یزدانی یادآور شد: سرعت بهره‌برداری ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده که علاوه بر بهبود زمان سرفاصله، باعث افزایش سرعت سیر به کاهش زمان مسیر تهران-مشهد به کمتر از ۶ ساعت می‌شود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.