کد مطلب: ۲۸۹۱۱۵

اجرای لایحه الگوی کشت مرهمی بر کمبود منابع آبی

اجرای لایحه الگوی کشت مرهمی بر کمبود منابع آبی

اسکندری گفت: اجرای لایحه الگوی کشت در مناطق مختلف امری مهم در افزایش بهره‌وری و بحران کنونی آب به شمار می‌رود.

محمدرضا اسکندری وزیر اسبق کشاورزی ، با اشاره به اینکه افزایش بهره‌وری در مصرف آب تنها با اجرای لایحه الگوی کشت میسر خواهد بود، اظهار کرد: لایحه الگوی کشت از سال 88 تاکنون در دولت مانده و به مجلس راه نیافته است در حالیکه باید الگوی کشت قانون شود و در مناطق مختلف براساس استعدادیابی کشت‌های مختلف، سیستم‌های آبیاری قطره‌ای پیاده شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با اشاره به اینکه باید 45 هزار هکتار گلخانه برای مدیریت آب کشور ایجاد شود، افزود: انتقال 440 هزار هکتار اراضی سبزی و صیفی از فضای باز به 45 هزار هکتار فضای گلخانه یک ضرورت به شمار می‌رود چرا که در صورت تحقق این امر حدود 7 میلیارد متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

اسکندری افزود: اگر کشت گندم با آبیاری قطره ای جایگزین غرقابی و سنتی شود، حداقل حدود 8 هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که با احتساب انتقال کشت سبزی و صیفی به فضای گلخانه 15 میلیارد متر مکعب از هدر رفت آب جلوگیری خواهد شد که در این صورت مشکل بحران آب کشور مرتفع خواهد شد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و نیرو برنامه‌ای برای احداث آبیاری‌های نوین و احداث گلخانه‌ها دارند، بیان کرد: مسئولان دولتی باید برنامه‌ریزی کنند و همواره استوار بر عهد خود باقی بمانند و به کشاورزان بگویند که چگونه از آب مصرف بهینه داشته باشند چرا که عدم کشت محصولات آب بر در برخی استان‌ها که با مشکل بحران آب روبرو هستند، جوابگو نخواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: به اعتقاد بنده اگر مصرف آب کنونی موجود در کشور به درستی مدیریت شود، نیازی به آب‌های ژرف نخواهیم داشت و تنها برای رفع مشکل کنونی آب باید مدیریت و بهره‌وری را افزایش دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.