کد مطلب: ۱۲۳۲۰۸

احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال ۹۶/ناگزیر به قطع برق مشترکان بدحسابیم

احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال 96/ناگزیر به قطع برق مشترکان بدحسابیم

وزیر نیرو از احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در صورت تصویب لایحه پیشنهادی بودجه ۹۶ در مجلس، احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال آینده وجود دارد. حمید چیت چیان در نشستی خبری با بیان اینکه تا پایان سال ۹۵ هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت

وزیر نیرو از احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در صورت تصویب لایحه پیشنهادی بودجه ۹۶ در مجلس، احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال آینده وجود دارد.

حمید چیت چیان در نشستی خبری با بیان اینکه تا پایان سال ۹۵ هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت آب و برق نداریم، گفت: در صورت موافقت مجلس و شورای نگهبان با لایحه پیشنهادی بودجه ۹۶، احتمال افزایش قیمت آب و برق در سال آینده وجود دارد که در صورت تصویب اطلاع رسانی خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه مذاکرات ایران و عراق برای از سرگیری صادرات برق به این کشور ادامه دارد،گفت: به زودی سازمان برنامه و بودجه هزار میلیارد تومان اعتبار وعده داده شده از اسناد خزانه اسلامی را برای تأمین آب و برق مسکن مهر پرداخت خواهد کرد.

حمید چیت‌چیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا صادرات برق ایران به عراق از سر گرفته شده است یا خیر، گفت: مذاکرات ایران با عراق برای از سرگیری صادرات برق به این کشور ادامه دارد و هنوز قرارداد جدیدی بسته نشده است.

وی افزود: هنوز صادرات برق ایران به کشور عراق شروع نشده است.

* هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی به زودی برای پروژه‌های آب و برق پرداخت می‌شود

وزیر نیرو در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه رئیس جمهور وعده داده است که واحدهای مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم تکمیل و به پایان برسد اما بسیاری از این واحدها هنوز آب و برق ندارد، گفت: شرکت‌های آب و برق در تلاش هستند که قبل از دریافت اعتبار به وظایف خود در خصوص تأمین آب و برق واحدهای مسکن مهر اقدام کند.

چیت‌چیان افزود: سازمان برنامه و بودجه وعده داده است که در هفته‌های آتی هزار میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی را برای تأمین آب و برق واحدهای مسکن مهر منتشر کند.

وی تأکید کرد: تلاش ما این است که به وعده داده شده از سوی رئیس جمهور برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر تمام تلاش خود را انجام دهیم تا این قول و این وعده رئیس جمهور محقق شود.

* قیمت آب و برق امسال افزایش ندارد

وزیر نیرو در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت آب و برق در سال جاری و یا سال آینده افزایش خواهد یافت،گفت: وزارت نیرو هیچ برنامه و تصمیمی برای تغییر قیمت آب و برق در سال جاری ندارد و در سال آینده نیز وزارت نیرو تابع قانون بودجه خواهد بود که هنوز تصویب نشده است.

چیت‌چیان ادامه داد: البته احکامی از برنامه ششم که در حال حاضر در مرحله تأیید شورای نگهبان است پیش‌بینی‌ و در خصوص تغییر قیمت تصمیم‌گیری شده است و ما منتظر تصویب قانون بودجه هستیم.

*ناگزیر به قطع برق مشترکان بدحسابیم

وی در خصوص قطع برق برخی از مشترکان به واسطه 40 هزار تومان بدهی گفت: وزارت نیرو در بخش برق هیچ پولی از دولت دریافت نمی‌کند و وزارت نیرو اداره بنگاه‌های برق را از طریق فروش برق و برق‌بها انجام می‌دهد، پس اگر پول برق دریافت نشود ما نمی‌توانیم هزینه‌ها را پوشش دهیم.

وزیر نیرو افزود: از مردم درخواست می‌کنم که در پرداخت آب و برق عقب‌افتادگی نداشته باشند تا کار صنعت آب و برق را بتوانیم به راحتی پیش ببریم، البته نباید این گونه باشد که وقتی که یک قبض برق به تأخیر افتاد برق آن واحد قطع شود.

* کاهش سالانه 11 میلیارد مترمکعب آب در همکاری وزارت نیرو با وزارت جهاد

چیت‌چیان در خصوص بحران کم‌آبی و اینکه آیا وزارت نیرو برنامه‌ای برای کاهش مصرف آب انجام داده است، گفت: موضوع کم‌آبی یکی از نگرانی‌های جدی این وزارتخانه است، بنابراین مدیریت مصرف آب اهمیت بسزایی دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی دولت یازدهم برای کاهش مصرف آب و مدیریت مصرف، گفت: یکی از اقداماتی که بسیار حائز اهمیت است این است که وزارت نیرو برای تمام 609 دشت کشور و آب قابل برنامه‌ریزی از آب‌های سطحی در استان‌ها اقدامات لازم را کرده، این برنامه تبیین شده است و به تفکیک مصارف محیط زیست، کشاورزی، صنعت، شرب و فضای سبز به تمام دستگاه‌های ذیربط و استان‌ها ابلاغ شده است.

وزیر نیرو افزود: امید است در برنامه ششم توسعه 11 میلیارد مترمکعب سالانه از مصرف آب کشور کاسته شود تا بتوانیم منابع و مصارف آب را به تعادل برسانیم.

چیت‌چیان ادامه داد: استفاده از منابع آب غیرمتعارف به این معناست که با استفاده از پساب فاضلاب می‌تواند آب را چند بار مصرف کرد پس این یکی از اقدامات است. البته استفاده از آب دریاها که با شیرین‌سازی آب برای مصارف شرب و صنعتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت یکی دیگر از اقدامات است.

وی به منابع آب‌های ژرف نیز اشاره کرد و گفت: توجه به منابع آب‌های ژرف یکی دیگر از اقدامات وزارت نیرو است،چرا که در کشور برای آب‌های ژرف تقسیم‌بندی داریم و یکی از آنها استفاده از آب‌های زیرزمینی آبرفتی و یکی دیگر آب‌های ژرف است پس در جاهایی که آب ژرف داریم می‌توانیم برای مصارف شرب و صنعت از آن استفاده کنیم.

* همکاری وزارت نیرو با وزارت جهاد برای کاهش مصرف هنوز در حد مطلوب نیست

وزیر نیرو در خصوص اینکه همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد برای کاهش مصرف آب کشاورزی در چه سطحی قرار دارد، گفت: مبنای همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد آن چیزی است که در دولت و شورای عالی دولت است. خوشبختانه مسئولان وزارت جهاد تفاهم خوبی در این خصوص با وزارت نیرو دارد که ما ناچاریم سالانه 11 میلیارد مترمکعب از آب مصارف کشاورزی را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه این همکاری‌ها هنوز در حد مطلوب نیست، گفت: چون این کاهش مصرف آب بستگی به نوع مصرف تک تک کشاورزان دارد.

* شیوه آبیاری باید اصلاح شود/ به جز سه استان شمالی کشور در سایر استان‌ها نباید برنج کشت کرد

وزیر نیرو ادامه داد: باید شیوه آبیاری را اصلاح و کشت گلخانه‌ای را گسترش دهیم و باید الگوی کشاورزی را تغییر دهیم چرا که برخی از محصولات که کشت می‌شوند به هیچ وجه با اقلیم سازگار نیست.

چیت‌چیان ادامه داد: به عنوان مثال به جز سه استان شمالی کشور در سایر استان‌ها نباید برنج کشت کرد.

وی در خصوص میزان بارندگی در کشور، گفت: از ابتدای سال آبی تا 9 بهمن ماه جاری 72 میلی‌متر به طور متوسط بارندگی در کشور صورت گرفته است که این میزان نسبت به مشابه سال قبل 47 درصد کاهش و نسبت به مدت تمام سال‌های گذشته 33 درصد کاهش داشته است.

وزیر نیرو در خصوص طرح‌های در دست افتتاح در دهه فجر نیز گفت: در دهه فجر 12 هزار میلیارد تومان پروژه‌های و طرح‌هایی که در آب و برق به بهره‌برداری خواهد رسید هزینه شده است.

چیت‌چیان گفت: در دهه فجر 9 برنامه آب‌گیری سدهای جدید که احداث ‌آنها به اتمام رسیده است انجام خواهد شد که حجم این سدها می‌تواند یک میلیارد و 186 میلی‌متر مکعب آب را تنظیم کند.

به گفته وی، این سدها می‌توانند 150 مگاوات برق نیز تولید کند.

وزیر نیرو همچنین از بهره‌برداری سه سد در خراسان رضوی، اردبیل و مرکزی خبر داد و گفت: در دهه فجر 12 شبکه آبیاری و زهکشی افتتاح خواهد شد و همچنین 21 طرح آبرسانی با مجموع ظرفیت تأمین آب 4 هزار و 249 لیتر در ثانیه به حجم تأمین آب شرب کشور اضافه خواهد شد.

چیت‌چیان همچنین گفت: در 31 استان کشور اقدامات وسیعی برای آبرسانی روستایی اجرا شده است که در دهه فجر 391 مجتمع یا تک‌ روستا که 1375 روستا را در بر می‌گیرد به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وزیر نیرو، یک میلیون و 145 هزار نفر از روستاییان به واسطه بهره‌برداری از این طرح‌ها از شبکه آب مطلوب برخوردار خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تا پایان امسال دیگر هیچ روستای بالای 10 خانوار بدون برق نخواهیم داشت، گفت: 525 روستا برق‌رسانی شده که 62 روستا بیش از 20 خانوار و 463 خانوار زیر 20 خانوار هستند.

به گفته چیت‌چیان همچنین 5 پست 400 کیلوولت، 16 پست 230 کیلوولت، 55 پست 132 کیلوولت، 30 مگاوات نیروگاه بادی، 18 مگاوات نیروگاه خورشیدی، 2 نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت 16 مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو اضافه کرد: در مجموع پروژه‌های برقی 855 میلیون یورو در بخش آبفا هزینه طرح‌هایی که صورت خواهد گرفت 5287 میلیارد تومان است که درمجموع حدود 12 هزار میلیارد تومان هزینه طرح‌های آب و برق افتتاح شده در دهه فجر خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.