کد مطلب: ۳۵۸۲۴۶

احتمال تمدید معافیت خریداران نفت ایران

احتمال تمدید معافیت خریداران نفت ایران

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه احتمالاً معافیت‌های فعلی ۸ کشور از تحریم نفتی ایران حداقل برای ۴ کشور تمدید می‌شود، به تحریم‌های نفتی اخیر ونزوئلا که باعث ورود این کشور به بازار غیرمعمول فروش نفت شده، واکنش نشان داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حمید حسینی در خصوص آینده معافیت‌های خرید نفت از ایران و احتمال تمدید یا لغو معافیت ۸ کشور از تحریم‌های نفتی آمریکا اظهار کرد: با توجه به اوضاع فعلی ونزوئلا و همچنین رو به افزایش بودن نسبی قیمت نفت در جهان، بعید به نظر می‌رسد آمریکا معافیت‌های ۸ کشور از تحریم خرید نفت ایران را تمدید نکند و در این شرایط حتی اگر این معافیت‌ها ملغی شود هم، به نظر می‌رسد چین و هند به این تحریم‌ها تن ندهند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی ایران ادامه داد: تصور من آن است که معافیت‌ خرید نفت از ایران حداقل برای ۴ کشور تمدید می‌شود ولی ما باید تلاش کنیم تا با در نظرگرفتن این احتمال که معافیت‌های مذکور، تمدید نمی‌شود، با سیستم‌هایی که جدا از سیستم فروش نفت در شرایط عادی هستند، نفتمان را صادر کنیم و راه‌حلی برای فروش نفت و صادرات فرآورده‌های نفتی حتی در زمان لغو این معافیت‌ها بیابیم.

وی با اشاره به تحریم نفتی اخیر ونزوئلا نیز گفت: مشکل ایجاد شده آن است که در حال حاضر، ونزوئلا هم وارد بازار آزاد فروش نفت شده و با توجه به تحریم نفتی این کشور، ونزوئلا هم به بازار آزاد فروش نفت یعنی بازار خارج از سیستم‌های معمول فروش نفت ورود کرده است؛ این مساله باعث شده که کار ما در قیمت‌گذاری برای فروش نفت سخت‌تر شود.

به گفته حسینی البته از سوی دیگر اگر این نوع فروش نفت در دنیا شایع شود، ممکن است گریزگاه‌های جدیدی برای دور زدن تحریم‌ها برای ما نیز فراهم شود.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران در پایان در پاسخ به این سوال که آیا بودجه سال آینده کشور که بخش عمده‌ای از آن وابسته به فروش نفت است محقق خواهد شد یا خیر، گفت: اگر معافیت‌های فعلی برای خرید نفت کشورمان تمدید شود، قطعاً درآمدهای نفتی دولت محقق می‌شود ولی اگر این معافیت‌ها ملغی شود، حتماً فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت در سیستم خارج از فرایند معمول فروش نفت در دنیا بسیار سخت خواهد بود و این عدد سنگینی برای فروش در چنین شرایطی است.

براساس این گزارش، همزمان با اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا و تحریم نفتی کشورمان و علی‌رغم ادعای این کشور برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، آمریکا در ۱۴ آبان ماه امسال فهرست ۸ کشوری که شامل معافیت خرید از نفت ایران می‌شوند را منتشر کرد.

در این فهرست، کشورهای چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان و ترکیه ۸ کشوری هستند که شامل این معافیت‌ها می‌شوند.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.