کد مطلب: ۴۳۴۵۷۴

احتمال قطعی آب در تهران چقدر است؟

احتمال قطعی آب در تهران چقدر است؟

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: وضع عادی است و احتمال قطع آب وجود ندارد، اما مردم باید نسبت به مصرف آب دقت کافی و صرفه‌جویی لازم را داشته باشند

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیران وزارت نیرو معتقدند که ترس از ابتلا به کرونا میزان شست‌وشو و مصرف آب را افزایش داده و علاوه بر این، در روزهای قرنطینه خانگی، خانه‌تکانی تهرانی‌ها حدود دوهفته جلوتر افتاده است.

خبرها حاکی از این است که در روزهای اخیر و بعد از شیوع کرونا میزان مصرف آب تهرانی‌ها افزایش چشمگیری داشته و به ٣‌میلیون و ١٠٠‌هزار مترمکعب در روز رسیده است. این افزایش مصرف باعث شده که شرکت آب و فاضلاب با انتشار بیانیه‌ای از مردم بخواهد حتما صرفه‌جویی را در دستور کار خود قرار دهند تا با قطعی آب روبه‌رو نشوند.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران به تحلیل بازار گفته این روزها تهرانی‌ها به اندازه روزهای داغ تابستان آب مصرف می‌کنند.

براساس اعلام این مقام مسئول، سرانه مصرف آب در شهر تهران به ۲۶۰ تا ۲۷۰ لیتر رسیده؛ درحالی‌ که سرانه مصرف روزانه آب شرب درکشور به ازای هر نفر ۲۱۰ لیتر است. به عبارت دیگر، پایتخت‌نشین‌ها این روزها ۵۰ تا ۶۰ لیتر بیش از سایر مردم کشور آب مصرف می‌کنند.

وی همچنین گفته که در تهران حدود ۳۵‌درصد آب تولیدی در بخش شرب مصرف می‌شود؛ درحالی‌ که این رقم در سایر استان‌ها ۶ تا ۷‌درصد است. درحال حاضر متوسط آب‌بهای خانگی شهری در ایران حدود ۶۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب است. این درحالی است که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران قیمت تمام‌شده تولید آب برای دولت حدود ۲۵۰۰ تومان است و در واقع دولت روی هر مترمکعب آب حدود ١٩٠٠ تومان یارانه پرداخت می‌کند.

درحال حاضر که مصرف آب تهرانی‌ها ٣٠٠‌هزار مترمکعب بیشتر شده است، در واقع ویروس کرونا فقط در بخش مصرف آب حدود ٥٧٠‌میلیون تومان در روز برای دولت هزینه‌بردار بوده است.

هشدار قطع آب در تهران

نگرانی از شیوع ویروس کرونا در روزهای اخیر در تهران و ضرورت رعایت دوچندان نکات بهداشتی از سوی شهروندان با خانه‌تکانی همزمان شده است که این همزمانی باعث شده مصرف آب تهران به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند.

به همین دلیل شرکت آب و فاضلاب استان تهران طی اطلاعیه‌‌ای از مشترکان استان تهران درخواست کرد تا ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشت فردی تا حد امکان از مصارف غیرضروری مانند شست‌وشوی فرش، پتو، درها و پنجره‌ها خودداری شود تا تهران برای مصارف ضروری دچار کمبود آب نشود و مردم مجبور نشوند این مقطع حساس را بدون کم‌آبی یا قطع آب سپری کنند. هشدار نسبت به کم‌آبی و قطع آب درحالی رخ می‌دهد که در روزهای اخیر برخی مناطق تهران با قطع آب مواجه شدند.

ماجرای قطع آب تهران چه بود؟

با وجود این، محمدرضا احمد‌نسب، قائم‌مقام مدیرعامل آبفای استان تهران می‌گوید که قطع آب در روزهای گذشته به دلیل کمبود آب نبوده است. او درباره قطع آب برخی از مشترکان در روزهای اخیر در تهران می‌گوید: «قطع آب در برخی نقاط تهران در روزهای اخیر ربطی به کرونا و افزایش مصرف نداشته است. در طول هفته گذشته به خاطر بارندگی زیاد در خطوط انتقال آب از رودخانه کرج به تهران کدورت ایجاد شد و به همین دلیل برای چندساعت آب شرب مشترکان در برخی از نقاط تهران قطع و بعد از برطرف‌شدن کدورت آب دوباره وصل شد.»

وی ادامه می‌دهد: «روز پنجشنبه هم لوله مخزن ٤٨ در شرق تهران شکسته شد که در کمتر از ١٢ساعت این لوله ترمیم و وضع به حالت عادی برگشت. در واقع این دو قطعی آب که در هفته گذشته در تهران اتفاق افتاد، ارتباطی به افزایش مصرف آب مشترکان تهرانی نداشته است.»

احمد‌نسب با اشاره به افزایش مصرف آب به دلیل شیوع کرونا ادامه می‌دهد: «در روزهای گذشته مصرف آب در تهران به‌طور چشمگیری افزایش داشته است. آمار مصرف آب تهرانی‌ها درحال حاضر با مصرف تیرماه یکی است و این میزان مصرف در زمستان بی‌سابقه بوده است. شست‌وشوهای مردم به دلیل ترس از ابتلا به کرونا دوبرابر افزایش داشته و با وجود اینکه مردم خانه هستند و مدارس تعطیل است، با افزایش چشمگیر مصرف آب روبه‌رو بوده‌ایم.»

وی تأکید می‌کند: «ضمن اینکه مردم تقریبا ٢٠روز زودتر به استقبال عید و خانه‌تکانی رفته‌اند و متأسفانه در برخی از نقاط شهر که هنوز بافت قدیمی دارند، مردم پتو و فرش را هم با آب شرب شست‌وشو می‌دهند. این مسائل به‌علاوه افزایش شست‌وشو به دلیل کرونا باعث افزایش مصرف آب شده و از مردم می‌خواهیم با ما همکاری لازم را داشته باشند تا به مشکل برنخوریم. منابع آبی ما و ظرفیت آب تصفیه‌شده محدود است و اگر سرانه مصرف رعایت نشود، حتما شهروندان تهرانی با قطع آب روبه‌رو خواهند شد.»

وضعیت عادی است

محمدرضا کرمی‌نژاد، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم به ایسنا گفته است: «پس از بارش‌های سیل‌آسا دچار مشکل کدورت بسیار بالای آب در رودخانه‌های طغیانی کرج و جاجرود شدیم، اما اکنون وضع به حالت عادی برگشته و از نظر کمیت و کیفیت آب مشکلی وجود ندارد.»

وی افزود: «از نظر مصرف در روزهای پایانی ‌سال شاهد سیر صعودی هستیم؛ به‌گونه‌ای که دو روز پیش سه‌میلیون و ٣٣٠‌هزار مترمکعب آب معادل ۴۰ مترمکعب درثانیه در تهران مصرف شد و دیروز نیز تقریبا همین میزان بود.»

کرمی‌نژاد با تأکید بر اینکه اکنون مشکل خاصی برای تأمین آب تهران نداریم، گفت: «وضع عادی است و احتمال قطع آب وجود ندارد، اما مردم باید نسبت به مصرف آب دقت کافی و صرفه‌جویی لازم را داشته باشند.»

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.