کد مطلب: ۶۵۷۲۳۶

احتمال همه‌گیری آبله میمونی چقدر است؟

احتمال همه‌گیری آبله میمونی چقدر است؟

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید گفت: با وجود گسترش مجدد این بیماری در شماری از کشورهای جهان؛ کارشناسان بهداشتی می‌گویند هنوز خطر برای عموم ارزیابی نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احتمال همه‌گیر آبله میمونی چقدر است؟

احسان مصطفوی در گفتگو با ایسنا ، گفت: با توجه به تجربه پاندمی کرونا و مشکلاتی که در این مدت برای جامعه جهانی ایجاد کرده است، توجه به هر بیماری نوپدید و بازپدیدی در هر گوشه از جهان بسیار بیشتر از قبل شده است.

او افزود: در روزهای گذشته مردم دنیا نگران شیوع بیشتر آبله میمونی شده‌اند که گزارشاتی از آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی منتشر شده است.

او تاکید کرد: شدت این بیماری بسیار کمتر از آبله انسانی است و احتمال سرایت آن هم کمتر است.

مصطفوی افزود: این بیماری بیشتر در مناطق دورافتاده کشورهای مرکز و غرب آفریقا، در نزدیکی جنگل‌های بارانی استوایی رخ می‌دهد و بیشتر موارد این بیماری خفیف است.

علائم ابتلا به آبله میمونی

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران، بیان کرد: آبله میمونی ضایعات جلدی (بثورات پوستی) در صورت و قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند.

دوره نهفتگی آبله میمونی، یعنی از زمان ابتلا به عفونت تا شروع علائم، معمولاً ۶ تا ۱۳ روز است اما شاید تا ۲۱ روز هم طول بکشد.

این بیماری معمولا با نشانه‌هایی مشابه سرماخوردگی آغاز می‌شود. دوره تهاجم اولیه ویروس می‌تواند تا ۵ روز طول بکشد که با تب، سردرد شدید، تورم غدد لنفاوی، کمر درد، درد عضلانی و کمبود انرژی شدید ظاهر می‌شود.

او با تاکید بر اینکه تورم غدد لنفاوی از علائم اصلی آبله میمونی است، تصریح کرد: هنگامی که تب شروع می‌شود، جوش‌ها و التهاب‌های پوستی، شبیه آبله مرغان، ایجاد می‌شوند که اغلب از صورت شروع می‌شوند، سپس به سایر قسمت‌های بدن، معمولاً کف دست‌ها و کف پا گسترش می‌یابند.

وی با بیان اینکه میزان مرگ‌ومیر موردی برای این ویروس در آفریقا، از حدود یک تا ۱۵ درصد در بزرگسالان و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در کودکان متفاوت گزارش شده است، اظهار کرد: شدت بثورات به میزان قرار گرفتن در معرض ویروس و وضعیت سلامت بیمار مربوط می‌شود.

مصطفوی با اشاره به اینکه این ویروس می‌تواند از طریق پوست زخم شده، دستگاه تنفسی یا از طریق چشم، بینی یا دهان وارد بدن شود، اظهار کرد: این بیماری احتمالا بتواند از طریق رابطه جنسی هم منتقل شود.

آبله میمون همچنین می‌تواند از طریق تماس با حیوانات آلوده مانند میمون‌ها، موش‌ها و سنجاب‌ها یا اشیاء آلوده به ویروس منتقل شود.

این ویروس دارای قدرت بالای سرایت از افراد به یکدیگر نبوده و بیشتر به کسانی که با اشیای آلوده به این ویروس تماس طولانی داشته‌اند، سرایت می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تعجبم میکردم که چرا میمون به صورت قاچاق وارد میشه واکثرا میمون دارند پس تمام برنامه ریزی شده بوده مثل ویروس کرونا

  • ناشناس

    نگرانی هامون کم هس اینم اضافه شد چه اسم های هم درست میکنن ……….خدایا چقد مشکلات خودت کمکمون کن خسته شدیم هیچ دلخوشی برا زندگی کردن نمونده

  • ناشناس

    ۳ سال با کرونا مردمو گزاشتید سرکار حالا هم نوبت آبله میمونتیه مردم دیگه بازیچه دست شماها نمیشن دستتون رو شده

  • ناشناس

    ویروس کرونا هم اولش تو ایران نبود، ولی بعدا یواش یواش پیدا شد. این ویروس هم مثل کرونا، حالا چند وقت دیگه میبینی اینجا هم رسیده…نمیدونم آخر و عاقبتمون میخواد چی بشه خدا خودش بهمون رحم کنه.

  • ناشناس

    می‌خوان مردم بکشن دوبی نمیدونن چطور…

  • Armin

    تازه دورغ میگن که هنوز نیامده کرونا هم همینطور شد گفتند نیومده ولی اومده بود و نگفته بودند و آبله میمون هم همینطور ببینید دیگه اگر امروز یا فردا یا چند روز دیگه نگفتند .