کد مطلب: ۶۸۳۴۰۶

احیای هپکو شدنی است؟/ ادامه تولیدات زیان‌ده هپکو

احیای هپکو شدنی است؟/ ادامه تولیدات زیان‌ده هپکو

به‌رغم سخنان امیدبخش رئیس‌ جمهوری درباره احیای هپکو، برخی فعالان صنایع معدنی نگاه پیچیده‌تری به مشکلات این شرکت دارند و همچنان بر تولیدات زیان‌ده آن تأکید دارند. در همین زمینه دبیر انجمن ماشین‌آلات سنگین می‌گوید: مشکل هپکو تحریم و نوع تولیداتش است. این شرکت باید ماشین‌آلات قابل استفاده بسازد.  

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس‌ جمهوری صبح روز گذشته از شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو بازدید کرد. ابراهیم رئیس در این بازدید نسبت به احیای هپکو به طور کامل ابراز امیدواری کرد و وعده داد که تولید این شرکت را به سه برابر ظرفیت برساند. او همچنین مشکلاتی را برشمرد که رفع آن‌ها باعث تجدید قوای این شرکت می‌شود.

بنا بر اعلام رئیسی نباید محصولاتی وارد شوند که هپکو یا هر شرکت داخلی دیگر تولید می‌کند. در ثانی مسائل این شرکت باید به روش‌های تخصصی حل شوند. همچنین او اعتقاد دارد که این شرکت قربانی خصوصی‌سازی ناموفق و غلط و مدیریت ناصحیح است.

بر خلاف نگاه رئیس جمهوری برخی از متخصصان صنایع معدنی نگاه پیچیده‌تری به مشکلات هپکو دارند. از دید آنها نگاه دولت به مشکلات هپکو آرمان‌گرایانه و غیرواقعی است. این گروه معتقدند که باید واقعی‌تر به مشکلات هپکو نگاه کرد و رئیس‌ جمهوری نباید به گزارش‌هایی اکتفا کند که دست‌اندرکاران هپکو به او می‌رسانند. زیرا در بدنه کارشناسی وزارت صمت فکت‌ها و گزارش‌هایی وجود دارد که خلاف گفته رئیس‌ جمهوری را نشان می‌دهد.

مشکل اصلی احیای هپکو چیست؟

دبیر انجمن ماشین‌آلات سنگین، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: باید نگاه واقعی‌تری به مشکلات هپکو داشته باشیم. درست است که خصوصی‌سازی در هپکو به‌خوبی انجام نشد و چندین مرحله واگذاری‌های ناصحیح هپکو را به این روز انداخت، اما تمام ماجرا این نبود.

عبدالرضا صالحی با تاکید بر اینکه مشکلات متعددی وجود دارند که هپکو از آن‌ها رنج می‌برد، بیان کرد: تحریم‌ها به زیان هپکوست. تحریم باعث شد که هپکو نتواند بازار را بشناسد و روی محصولات خود مانور دهد. پس هپکو در هر دوره‌ای به یکی از محصولاتش وابسته شد، اما نتوانست تولید آن‌ها را ادامه دهد. پس مشتریانش را از دست داد.

وی در ادامه تشریح کرد: مشکلات درونی هپکو بسیار بیشتر از مشکلات بیرونی آن است. این شرکت زیان‌ انباشته بالایی دارد. تغییرات مدیریتی آن نیز چندان مناسب نبود. این شرکت نیرو انسانی خوب خود را از دست داد و دذیگر مانند گذشته نیروهای زبده و فعال ندارد. بنابراین احیای هپکو و بازگشت آن به شکل گذشته امکان‌پذیر نیست.

او افزود: تولیدات هپکو تا امروز ماشین‌آلات راهسازی یا کوچک‌مقیاس بود. زمانی با کمک شرکت‌های بزرگ خارجی مانند ولوو ماشین‌های بزرگ‌مقیاس معدنی تولید می‌شد. اما این شرکت‌ها بعد از تحریم نتوانستند ادامه همکاری دهند. پس هپکو نمی‌تواند به قطعات اصلی تولیداتش مانند موتور یا قطعات هیدرولیک و الکترونیک دست پیدا کند.

هپکو هیچ‌گاه پاسخ‌گو نبود

صالحی با تاکید بر اینکه هپکو دیگر نمی‌تواند در حوزه معادن کار کند، بیان کرد: ما نمی‌گوییم که تولید در داخل صورت نگیرد. بلکه تولید باید مقرون به‌صرفه باشد. تولیدات هپکو باید به درد مشتری بخورد. امروز اگر احیای هپکو با مدیریت و برنامه درست صورت می‌گرفت، این شرکت می‌توانست عهده‌دار تعمیرات ماشین‌آلاتی باشد که در معادن از کار افتاده‌اند. این هم برای هپکو و هم معادن عایدی دارد. اما هپکو روی محصولاتی دست است که نه خودش توانست پاسخ‌گو باشد و نه کاری شد که باید در معادن می‌شد.

وی در پایان خاظرنشان کرد: صحبت‎‌های رئیس‌ جمهوری می‌تواند امیدبخش باشد. اما مشروط بر اینکه هپکو از شرایط تحریمی خارج شود. اگر بخوهیم شرایط ایران‌خودرو را به هپکو تحمیل کنیم، عملا از بین می‌رود. مشتری هپکو مردم عادی نیستند؛ بلکه معدن‌کارانی هستند که باید کار استخراج را انجام دهند. اگر بنا بر چشم‌انداز توسعه است و قرار است معدن جای نفت را بگیرد، معدن‌ها باید ماشین‌های قابل استفاده داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر مطلب دستور جدید رئیسی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پیروز

    از چه زمانی دبیر انجمن وارد کنندگان ماشین آلات راهسازی به جمع متخصصین صنایع معدنی اضافه شده؟
    اصولا اینطور مصاحبه ها از اشخاصی که خود در واردات ذینفع هستند چه مشکلی رو حل میکنه؟
    باید پرسید این همه سال که با کمک آقایون ماشین آلات دست دوم و مستعمل وارد کشور شده بجز تبدیل کشور و معادن اون به قبرستان ماشین آلات چه فایده ای برای کشور و مجموعه معادن داشته؟
    کجای دنیا با وجود تولید کننده داخلی، اینقدر به واردات ماشین آلات با عمر بعضا بالای ۳۰ سال مجوز میدهند؟
    امثال آقای صالحی امروز باید پاسخگوی عملکرد خودشون باشند نه مدعی

  • جعفری

    جناب صالحی کاملا صحیح میفرمایند اگرمنظور شما تولید داخلی باواردات قطعات ازچین هست هیچ فرقی نمیکند بازم اسمش واردات هست ولی کالای بیکیفیت ،اگر تکیه برتوان داخلی موتور میسازید بفرمایید بسازید همانند موتور پیکان انگلیسی الان ۷۰ساله هنوز ایرانخودرو داره رو محصولات نصب میکنه اگر میخواهید بودجه عظیمی صرف بومی سازی دراین مقطع کنید تجربه نشان داده موفق نبودند دانش فنی را پیاده کنند درساخت قطعات اصلی وابستگی اجتناب ناپذیر هست افرادی که فنی نیستند مدیریت یک واحد خدماتی بایک واحد صنعتی خیلی فرق میکندمونتاژ کاری هم بلد نبودند مهندسی معکوس راحتتره

  • فرهاد

    مسئولین به خوابیدن اونم از نوع راحتش متمایلترن تا ایجاد کار واشتغال بنابراین تولید جدید که هیچ تولید قبلیم میخوابه