کد مطلب: ۳۲۲۲۴۷

اخباری که امروز برای سهامداران مهم بود

اخباری که امروز برای سهامداران مهم بود

امروز شاخص کل بورس با کاهش 3562 واحدی در رقم 180 هزار واحد جای گرفت، سوالی که مطرح می‌شود این است که چه اتفاقاتی در نوسانات امروز بازار سرمایه تاثیر داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز ‌یکشنبه (20 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 8040 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 3562 واحد در رقم 180668 جای گرفت. بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «های‌وب، مبین، حفاری، فپنتا، البرز» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فارس، فولاد، فملی، شبندر، پارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

12 بانک ایرانی در فهرست تحریم‌ها قرار ندارند

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، فرزانه رجایی سلماسی؛ مدیر مبارزه با پولشویی و تطبیق بانک خاورمیانه در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که در حال حاضر حدود 11 تا 12 بانک ایرانی هستند که در فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار ندارند و سوئیفت برای آن‌ها باز خواهد بود که این بانک‌ها در ابتدا باید بخش بین‌الملل فعال داشته باشند و در مرحله دوم بانک‌هایی را پیدا کنند که حاضر باشند به عنوان بانک کارگزار با آنها کار کنند. به نظر می‌آید که اوفک با این کار خواسته کانالی را برای واردات غذا، دارو و اقلام بشر دوستانه باز بگذارد و شاید نتوانیم برای واردات کالاهای دیگر از این کانال استفاده کنیم.

چراغ سبز وزیر اقتصاد

همچنین فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و رییس شورای عالی بورس در برنامه نگاه یک در خصوص شرایط تحریمی کشور، افزود: در حال حاضر دارایی‌های دولت چیزی حدود هفت هزار، هزار میلیارد تومان اعم از مستغلات و اماکن است. زمانی که درباره بازار مالی صحبت می‌شود بازار پول نباید این قدر نقش داشته باشد بلکه باید بازار سرمایه جایگزین آن شود. در دو سال اخیر بازار سرمایه با توجه به شرایط، خود را سر پا نگه داشته است. باید عمق بازار سرمایه را افزایش دهیم. نرخ سود باید مثبت باشد و زمانی که تورم یک رقمی شد نرخ سود نیز باید عکس‌العمل نشان می‌داد. بدهی دولت به نظام بانکی ادعایی است که بانک‌ها آن را مطرح می‌کنند و ما نمی‌توانیم تا زمانی که این ادعا حسابرسی نشده باشد آن را بپذیریم. به هیچ وجه افزایش نرخ مالیات‌ها مطرح نیست. اصلاح نظام بانکی از هفته گذشته کلید خورده است و قراری برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم.

واگذاری بلوک فولاد اکسین خوزستان به فولاد مبارکه

همچنین سازمان خصوصی‌سازی بلوک 31.6 درصدی شرکت فولاد اکسین خوزستان را به وکالت از سهامدار آن در هفتم آبان‌ ماه و با قیمت 460 میلیارد تومان به فولاد مبارکه واگذار کرد. مزایده شامل یک میلیارد و 422 میلیون و 493 هزار و 607 سهم به قیمت پایه هر سهم 2131 ریال و ارزش کل پایه 303 میلیارد تومان بود. در این رابطه جعفر سبحانی در واکنش به اظهارات همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس مبنی بر درحد مزایده بودن این واگذاری و عدم اجازه خروج سهام این شرکت به ایرنا، گفت: این مزایده براساس چارچوب‌ها و موازین قانونی و زیر نظر دستگاه‌های نظارتی برگزار شد. قیمت پایه این واگذاری 303 میلیارد تومان بود و سه پاکت نیز دریافت شد و در نهایت 50 درصد بیشتر از قیمت پایه واگذار شد.

تاثیر توقف صادرات استایرن منومر بر ارزش سهام پارس

انجمن صنفی صنعت پتروشیمی در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرده است که همزمان با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه محصول پتروشیمی استایرن منومر در صنایع میان دستی پتروشیمی، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس صادرات این محصول را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد. در شرایط فعلی پتروشیمی پارس که سودده‌ترین زیر مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است با تولید سالانه حدود 600 هزار تن استایرن منومر بزرگترین تولیدکننده این خوراک کلیدی واحدهای تولیدکننده محصولات پلی استایرنی در صنایع پتروشیمی کشور است.

اکنون تقاضا برای این محصول پتروشیمی در صنایع بالا و میان دستی پتروشیمی از مرز 800 هزار تن در سال گذشت، حتی امکان واردات این محصول هم قوت گرفته است. با توجه به افزایش تقاضا در داخل پیش‌بینی می‌شود قطع صادرات این محصول سود و درآمد شرکت را تحت تاثیر زیادی قرار ندهد هر چند که صادرات آن با توجه به نرخ تسعیر ارز هفت هزار و 500 تومانی می‌توانست ارزآوری برای کشور داشته باشد، اما با توجه به افزایش نیاز در داخل اولویت با تامین نیاز پتروشیمی‌های داخلی هم چون پتروشیمی تخت جمشید است که از این محصول به عنوان خوراک اصلی استفاده می‌کند.

پایان دستورالعمل توقف نمادها پس از ٢٠ درصد نوسان

همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، به نقل از سنا سعید محمد علیزاده، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد که دستورالعمل وقفه ۶۰دقیقه‌ای نماد شرکت‌ها که از اوایل آذر ماه جاری قابل اجرا است و به این صورت خواهد بود که نماد بعد از نوسان ٢٠ درصدی توقف و بازگشایی خاصی روی نماد اتفاق نمی‌افتد بلکه تنها یک وقفه ۶۰ دقیقه‌ای در معاملات سهم رخ می‌دهد. همچنین در زمان وقفه، پیام ناظر بازار منتشر می‌شود و بعد از ۶٠ دقیقه دیگر ناظر پیامی را منتشر نخواهد کرد. در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، معاملات نماد (دزهراوی1) به علت تغييرات بيش از 20 درصدی قيمت متوقف شد.

پست اينستاگرامی رييس كل بانك مركزی هم از دیگر اخبار جریان معاملات امروز بازار سرمایه بود، عبدالناصر همتی عنوان کرده بود که برای آوردن ارز صادركنندگان غيرنفتی به چرخه اقتصاد تمهيداتی انديشيده شده كه بزودی اعلام می‌شود. قبل از اعلام حتما ديدگاه‌های بخش خصوصی اخذ و نهايی می‌شود.

ارسال صورت‌های مالی پتروشیمی نوری به سازمان بورس و آماده‌سازی سهم جهت عرضه اولیه یکی دیگر از اخبار جریان معاملات امروز بازار سرمایه بود.

میزبانی امروز بورس انرژی از دومین عرضه نفت

امروز عصر مرحله دوم فروش نفت خام در بورس انرژی انجام شد و نفت خام بر روی قیمت 64.97 دلار به میزان 700 هزار بشکه معامله شد. همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه فملی در بازار عملکرد جذابی نداشت و بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز بورس داشت، اما در بورس کالا حدود سه هزار تن کاتد مس را با نرخ 517 میلیون ریال در هر تن به فروش رساند که به نظر نرخ منطقی است و البته حجم خوبی داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حالا نگفتید چرا امروز منفی شد؟….. مخصوصا سهامهای بنیادی