کد مطلب: ۳۲۳۲۲۹

اخباری که بر تصمیم سهامداران بورسی اثر گذاشت

اخباری که بر تصمیم سهامداران بورسی اثر گذاشت

امروز شاخص کل بورس با افزایش هزار واحد در قله 183 هزار واحد جای گرفت. چه اخباری از سوی شرکت‌های بورسی در نوسانات امروز بازار سرمایه تاثیر داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به پیش‌بینی رشد ادامه‎دار شاخص تا پایان سال، امروز سه‌شنبه (22 آبان‌ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 8747 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش هزار واحد در رقم 183212جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4116 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 7 واحد در رقم 1993جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای زپارس، های‌وب، وتجارت، پاسا، خساپا، لپارس، پکرمان، ونفت، خودرو، نمرینو، دفرا، دعبید، خبهمن، ثاباد، غبشهر، فاما، خپارس، کسعدی صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وامید، فولاد، تاپیکو، فارس، وتجارت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «رمپنا، جم، شبریز، فایرا، شپدیس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، پترول، خزامیا، تاپیکو، فملی» بود و نمادهای «وسکابح، وتجارت، خساپا، فاراک، های‌وب» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، در نیمه اول شاخص کل بورس بیش از 1500 واحد رشد پیدا کرد، اما در پایان جریان معاملات به دلیل حجم بالای عرضه‌ها و ایستادگی دو نماد خساپا و وتجارت شاخص به رقم هزار واحد رسید. مقرر شده است که در روز شنبه (26 آبان‌ماه 97) 5 درصد معادل 615 میلیون سهم گهر زمین در نماد کگهر با دامنه قیمت 650 تا 680 تومان عرضه شود که سقف هر کد 6 هزار سهم است.

تاثیر فروش صادراتی استايرن منومر در سود سهام پارس

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد پارس درخصوص خبر استایرن منومر در سامانه کدال شفاف‌سازی کرده است. در این شفاف‌سازی آمده است که پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اثرگذاری فروش صادراتی استايرن منومر در سود و زيان شرکت پتروشیمی پارس به استحضار می‌رساند با توجه به نياز بازار داخلی کشور و همچنين به توليد رسيدن واحدهای پارک پلی استايرن، شرکت پتروشيمی پارس از نيمه دوم مردادماه سال جاری تاکنون محصول استايرن منومر مازاد برای صادرات نداشته است و با توجه به محاسبه نرخ ارز سامانه نيما در محاسبه قيمت فروش استايرن منومر شرکت پتروشيمی پارس در بورس کالا و همچنين استايرن منومر تحويلی به شرکت‌‎های مستقر در پارک پلی استايرن، عرضه اين محصول در بازارهای داخلی با فروش صادراتی آن به لحاظ حاشيه سود تفاوتی ندارد.

همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد کهمدا در خصوص عملکرد مهر ماه خود در سامانه کدال گزارش داده است. در این شفاف‌سازی آمده است که شرکت شیشه همدان 124 میلیارد ریال در ماه مهر فروش داشته و نرخ فروش 21 میلیون و 572 هزار و 794 ریال بوده است. این شرکت شهریور را با فروش 123 میلیارد ریالی به پایان برده است. در تیر ماه به عنوان اولین ماه سال مالی 76 میلیارد ریال فروش زده و در مرداد این عدد به 128 میلیارد ریال رسیده و رشد خوبی داشته و در مرداد نرخ فروش 16 میلیون و 508 هزار و 907 ریال بوده است. در شهریور ماه نرخ با رشدی چشمگیر 19 میلیون و 787 هزار و 704 ریال بوده است. جمع فروش این شرکت در چهار ماهه نخست امسال 453 میلیارد ریال بوده که در مدت مشابه سال قبل این عدد 266 میلیارد ریال بوده است.

سود میلیاردی وپترو

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد وپترو در سامانه کدال درخصوص برگزاری مزایده سهام شرکت تولیدی گاز لوله (سهامی عام) شفاف‌سازی کرده است. در این شفاف‌سازی آمده است که وپترو 7.06 درصد از سهام شرکت تولیدی گازلوله (سهامی عام) متعلق به این شرکت را از طریق شرکت فرابورس ایران به صورت یکجا و نقد در تاریخ 29 آبان ماه به نرخ 6050 ریال می‌فروشد. قیمت فعلی سهم 6024 ریال است. به گفته معامله‌گران بازار سرمایه اگر مشتری برای سهم پیدا شود وپترو از این محل سود می‌کند.

همچنین در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد شکبیر در سامانه کدال در خصوص میزان تولید و فروش شفاف‌سازی کرده است. در این شفاف‌سازی آمده است شکبیر در مهر ماه 4904 میلیارد ریال فروش زده است. این سهم در شهریور ماه 4097 میلیارد ریال فروش داشته است. در مرداد ماه با فروش 4146 میلیارد ریالی مواجه بوده و به جمع فروش 24608 میلیارد ریالی رسیده و از متوسط بالاتر بوده است. افزایش نرخ‌ها در بنزين پيروليزو پلی اتیلن‌ها مشهود است که در مدت مشابه سال قبل این عدد 17156 میلیارد ریال بوده است.

شرکت ملی گاز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد به استناد مصوبه شماره ۳۷۸۷۵/ت۵۵۱۴۳ ه مورخ (29 خردادماه 97) هیئت وزیران نرخ گاز طبیعی را به میزان ۱۵ درصد افزایش داده است.

همچنین امروز قیمت‌های جهانی فلزات اساسی مثبت شدند، به طوری که مس 6152 دلار و روی نزدیک به 2530 دلار است معامله می‌شود. در جریان معاملات امروز بازار سرمایه افزایش قیمت فلزات جهانی بروی نمادهای فلزی و سنگ آهنی نیز تاثیر مثبت گذاشت.

در همین حال هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص دلیل رشد امروز بازار سرمایه، گفت: دلیل اصلی رشد امروز شاخص کل بورس شرکت‌های صادراتی بود که قرار بر اعلام جدید پیمان سپاری ارزی توسط دولت است، اما با توجه به اعلام عرضه اولیه نماد کگهر و نیاز به نقدینگی بیش از 400 میلیارد تومان عرضه‌ها بیشتر شد و احتمالا فردا هم شاهد عرضه بیشتر در نمادها باشیم. پیش‌بینی می‌کنم که بازار در روزهای آینده متعادل شود و وضعیت بازار طی چند وقت آینده تحلیلی‌تر خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.