کد مطلب: ۶۰۱۱۴۶

آخرین اخبار از مذاکرات ایران / اخبار لحظه‌ای از مهمترین اتفاق سیاسی هفته

آخرین اخبار از مذاکرات ایران / اخبار لحظه‌ای از مهمترین اتفاق سیاسی هفته

طرف‌های برجامی از روز دوشنبه ۲۹ نوامبر- ۸ آذر ۱۴۰۰- در هتل کوبورگ وین اتریش مذاکرات ناتمام شش دور گذشته را که از فروردین تا خرداد ۱۴۰۰ در گرند هتل برگزار شد، از سر می‌گیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با نزدیک شدن به موعد دور جدید مذاکرات احیای برجام، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه غرب باید با رویکرد جدید و سازنده به وین بیاید، گفت اگر طرف‌های مقابل آماده بازگشت به تعهدات کامل خود و رفع تحریم‌ها باشند، دستیابی به یک توافق خوب و حتی فوری امکان‌پذیر است.

قرار است طرف‌های برجامی از روز دوشنبه ۲۹ نوامبر- ۸ آذر- در هتل کوبورگ وین اتریش مذاکرات ناتمام شش دور گذشته را که از فروردین تا خرداد ۱۴۰۰ در گرند هتل برگزار شد، از سر بگیرند.( دنیای اقتصاد )

امیرعبداللهیان همچنین طبق اعلام خبرگزاری‌ها در این مورد بیان کرده است: قطعا دست جمهوری اسلامی ایران بسته نخواهد بود. گزینه‌های مختلفی در مقابل ما قرار دارد. ما از گزینه گفتگو و مذاکره در وین کار را شروع می‌کنیم. در مذاکره جدی هستیم و در رسیدن به توافق جدی هستیم و امیدواریم آنگونه که طرف‌های مقابل ما در کلام به ویژه غربی‌ها می‌گویند، جدیت آنها را هم ببینیم.

آمریکا آماده بازگشت به برجام؟

از طرفی به نقل از ایرنا رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در آستانه مذاکرات وین ادعا کرده است که ما آماده‌ایم به برجام بازگردیم و تحریم های مغایر با آن را لغو کنیم.

رابرت (راب) مالی در گفتگو با رادیوی ملی آمریکا افزود که جو بایدن رییس جمهوری و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا آشکارا اعلام کرده اند که ما برای دیپلماسی حق ویژه قائل هستیم.

وی در عین حال همچون سایر مقامات آمریکایی اتهام پراکنی‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و هراس از پیشرفت آن و ادعاهای آمریکا مبنی بر گزینه‌های در اختیار را تکرار کرد.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران همچنین درباره بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجامی گفت که کشورهای حوزه خلیج فارس از بازگشت به توافق استقبال می‌کنند و پس از آن آماده گسترش روابط با ایران هستند.

رابرت مالی در عین حال به مخالفت برخی کشورهای عربی خلیج فارس در گذشته اشاره کرد و گفت که اکنون همه موافقند که بازگشت به توافق بسیار اهمیت دارد.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره رژیم صهیونیستی نیز اظهار کرد که این رژیم همچنان مخالف توافق است اما حتی برخی مقامات پیشین این رژیم معتقدند خروج از برجام یک اشتباه بزرگ بود.

وی در عین حال گفت که آنها ترجیح می دهند آمریکا دوباره وارد این توافق نشود اما آشکارا اعلام کرده‌اند نمی‌خواهند تفاوت‌های عمومی داشته باشند.

همچنین به گزارش ایرنا، جوسپ بورل روز جمعه پس از گفتگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: بازگشت برجام به مسیر اصلی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

درخواست برای همکاری بیشتر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

همزمان نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام، با توجه به موضوع نصب دوربین‌‌‌های آژانس در سایت کرج و ادعای عدم‌ همکاری ایران با آژانس در این زمینه، خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا روز پنج‌شنبه تهدید کرد اگر ایران حاضر به همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشود، ماه بعد در جلسه آژانس با ایران مقابله کند. در بیانیه‌‌‌ای از آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس آمده است: اگر عدم‌همکاری ایران فورا برطرف نشود، شورای حکام گزینه‌‌‌ای پیش رو نخواهد داشت مگر پیش از پایان سال‌جاری جلسه‌‌‌ای فوق‌‌‌العاده تشکیل دهد تا به این بحران بپردازد. این بیانیه می‌‌‌افزاید: «به ویژه‌‌‌» نصب دوباره دوربین‌‌‌های آژانس در سایت کرج مدنظر است.

نمایندگی دائمی ایران در آژانس در بیانیه‌‌‌ای در جلسه شورای حکام با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌‌‌ای و اعمال تحریم‌ها از سوی این کشور علیه ایران و عدم‌موضع‌‌‌گیری منصفانه کشورهای اروپایی در این زمینه، ‌‌‌در بیانیه‌‌‌ای گفت: مایلم مجددا بر این نکته تاکید کنم که تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشود، انتظار خویشتنداری بیشتر از ایران منطقی نیست. فعالیت‌های هسته‌‌‌ای ما، از جمله غنی‌‌‌سازی در سطوح مختلف و تولید سوخت اورانیوم بر پایه فلزی، کاملا صلح‌‌‌آمیز، مطابق با حقوق ما، تحت معاهده عدم‌اشاعه، و تحت نظارت و راستی‌‌‌آزمایی پادمان‌‌‌ آژانس است. من به این کشورها توصیه می‌‌‌کنم که قربانی کردن دیگران را کنار بگذارند و شروع به اصلاح قصور خود در اجرای تعهداتشان کنند. ایران در سه سال گذشته سهم خود از تدبیر و سازنده بودن را به‌طور کامل ادا کرده است.

نمایندگی ایران در وین افزود: هنوز مشاهده نشده است که آیا دولت کنونی آمریکا آماده ترک اعتیاد ایالات متحده برای استفاده از اقدامات قهری یکجانبه، احترام به قوانین بین‌المللی، اجرای کامل و موثر تعهدات لغو تحریم‌ها و اتخاذ کلیه تصمیمات لازم در این خصوص است. بسیار مهم است که ایالات متحده از نقض تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بدون تاخیر بیشتر و هیچ پیش شرطی دست بردارد…

کیهان: توافقی صورت نمی گیرد، منتظر سال آینده میلادی باشیم

روزنامه کیهان در این خصوص نوشه است:

با توجه به مواضع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به نظر می‌رسد دور سختی از مذاکرات در وین در پیش است و در سال ۲۰۲۱ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و همه چشم‌ها به سال ۲۰۲۲ دوخته شده‌ است. درحالی‌که برجامی که به دنبال احیای آن هستند، یک سال تا زمان نخستین بند غروبش یعنی پایان محدودیت‌های موشکی در قطعنامه ۲۲۳۱ باقی مانده است.

دیدارهای سران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در اروپا با یکدیگر تا سفرهای پی در پی منطقه ای و اروپایی رابرت (راب) مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، همگی اگرچه با عنوان مشورت و هماهنگی با متحدان و شرکا درباره ایران و توافق هسته ای در دولت بایدن صورت می گیرد؛ اما بیش از آنکه اقدامی با دادن شانس به دیپلماسی در قبال ایران باشد، به نظر می رسد هدف اصلی ان احیای اعتماد از دست رفته متحدان به تصمیمات واشنگتن درعرصه بین المللی پس از عبور از دوره ترامپ و تحولات افغانستان باشد.

برخی تحلیلگران مسایل بین المللی، خروجی دیدار بایدن با سران سه کشور اروپایی را نمایش وحدت و یکپارچگی می دانند و می گویند اهمیت بیانیه منتشر شده برای آمریکا از این جهت است که بیانیه یاد شده در آستانه آغاز مذاکرات ایران و ۱+۴ از یک سو و نشست ماه نوامبر آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی از سوی دیگر، منتشر شده است.

همزمان با مقامات آمریکایی و اروپایی، علی باقری مذاکره کننده ارشد هسته ای و معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز در حال رایزنی و گفت و گو از مقامات روس و چین تا اروپایی بوده است.( ایرنا )

رئیس‌ هیات مذاکره کننده ایران وارد وین شد

علی باقری رئیس‌ هیات مذاکره کننده ایران با ۱+۴ روز شنبه در صدر هیاتی برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام وارد وین پایتخت اتریش شد.( ایسنا )

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آره دستتون خیلی بازه…نیست اقتصاد امریکا له خاطر تحریمهای ایران در حال شکستنه دست شمام بازه

  • ناشناس

    خدا کنه توافقی صورت بگیره که از این بن بست اقتصادی و سیاسی بیاییم بیرون و مردم بتونن یکم نفس بکشن

  • ناشناس

    یا خدا کمک کن یا خدا
    کمک کن این داستان برجام شرش کنده بشه حداقل از دست دلال بازی دولت و رانت نجات پیدا کنیم
    و از دست خودرو سازهای خون خوار

  • ناشناس

    بروبابا

  • ناشناس

    امیدوارم توافق صورت بگیره آشتی کنن تحریم ها برداشته بشه خسته شدیم دیگه همش میگن برجام و تکلیف روشن نمیشه

  • ناشناس

    حال آدم های بدبخت بیچاره رو درک می کنم. اون ها فکر می کنند دوباره توافقی میشه و ناگهان همه چیز ارزون میشه. پراید دوباره میشه هفت میلیون. این حس امید داشتنتونو درک می کنم. با این حرف ها خودتونو دلداری میدید. ولی بیائید کمی منطقی و به دور از احساسات فکر کنید. به نظرتون آمریکا میاد همه ی تحریم ها رو برداره و پول های بلوکه شده رو به ایران پس بده و بجاش ایران فقط درصد غنی سازی رو بیاره روی 3.5 درصد؟ معلومه که آمریکا چیزهای بیشتری میخواد. از جمله دائمی کردن محدودیت های هسته ای. مسائل موشکی و فعالیت های منطقه ای. پس بدونید صد در صد توافقی صورت نمی گیره. حتی اگر فرض محال رو بگیریم که توافقی بشه، احتمالا 6 ماه دیگه بشه. همانطور که می دونید 2 سال دیگه دوباره ترامپ رئیس جمهور میشه. یعنی حدود 1 سال این توافق پابرجا می مونه و مطمئن باشید هیچ کشور غربی نمیاد تو ایران تو این زمان محدود تو ایران سرمایه گذاری کنه. نهایت چیزی که ممکنه به احتمال ضعیف اتفاق بیفته، آزاد سازی حداکثر 10 میلیارد دلار در ازای برگشتن درصد غنی سازی به 3.5 درصد. حتی با وجود توافق هم به علت ساختار اقتصادی آشفته، هیچ اتفاق خاصی تو مملکت نمیفته و همچنان گرانی ها ادامه پیدا خواهد کرد. خلاصه حرفم اینه زیاد به این چیزا دل نبندید و تصمیمات اساسی زندگیتونو بر این توهمات بنا نکنید. چیزی نه تنها ارزون نمیشه که گرونتر هم میشه. برجام اول هم که تصویب شد، چیزی ارزون نشد و ظرف سه ماه بعدش دوباره همه چیز گرون شد.

  • رحمان

    آیا یارانه نقدی ۴۵تومان حلا میگن ۱۱۰تومان شده ۱۱۰تومان بااین گرانی مردم چکارکن به نزشما ۱۱۰تومان پول یک کیلو پنیر نمیشه تو قرآن اکه یارانه زیاد میکنید باید با دولا حساب کنید الان فصل سرما هست پیشتر مردم بیکارن خودتون بزارید به جای مردم آقای ریس ها