خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۸۹۰۳

آخرین اخبار از مذاکرات وین

آخرین اخبار از مذاکرات وین

در ادامه مذاکرات وین با محوریت لغو تحریم‌ها، برخی از پرانتزها و موارد اختلافی پشت سر گذاشته‌ شده.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روز چهاردهم مذاکرات وین چه گذشت؟

آنطور که ایرنا گزارش داده، مذاکرات وین روز چهارشنبه نیز مانند روزهای قبل با دیدارهای دو جانبه و چندجانبه هیات مذاکره‌کننده کشورمان با اعضای ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا، ادامه پیدا کرد. مذاکره‌کنندگان ارشد کشورمان روز گذشته با مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا دیدار کردند.

علی باقری و هیات همراه همچنین دیداری سه جانبه با مذاکره‌کنندگان ارشد روسیه و چین برگزار کرد. مذاکره‌کننده ارشد کشورمان روز گذشته در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفتگوها در هتل کوبورگ وین هم دیدار و گفتگو کرد.

این دیدار پس از ملاقات نسبتا طولانی باقری با مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین انجام شد.

ارزیابی مثبت از نتیجه مذاکرات

مورا پیش از این، به روسیه سفر کرده بود تا با مقام‌های عالی‌رتبه این کشور درباره مسائل و موضوعات مختلف بین‌المللی از جمله مذاکرات وین گفتگو کند. او در نتیجه مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.

همزمان، جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان ایران، گروه کشورهای ۱+۴ و اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات مختلف برگزار شد.

روز بیست و پنجم از هشتمین دوره مذاکرات رفع تحریم‌ها در حالی به اتمام رسید که تیم‌های مذاکره‌کننده از بسیاری از پرانتزها و موارد اختلافی عبور کرده‌اند.

حرکت به سوی توافقی پایدار

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی درباره آخرین روند مذاکرات گفت که پرانتزهایی که در پیش نویس توافقات وجود دارد پاکسازی شده و توافق درباره ایده‌ها در حال تبدیل شدن به کلمات و جملات هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد که آنچه باقیمانده موضوعات کلیدی است که به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و واشنگتن باید تصمیمات خود را درباره مسائل باقیمانده و رفع تحریم‌ها اعلام کند.

وی همچنین اضافه کرد که اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت‌ها بیفتد می‌توان گفت که با سرعت خوبی در حالت حرکت به یک توافق قابل اتکا و پایدار هستیم.

پیشنهاد خوب آمریکا به ایران در مذاکرات وین

رسانه آمریکایی به نقل از دیپلمات های غربی مدعی شد که ایالات متحده آمریکا پیشنهاد خوبی روی میز مذاکره با ایران گذاشته است.

ایران در ۲۹ نوامبر مذاکرات را با آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات، از سر گرفت.

اکنون، دیپلمات‌ها گفتند، آنها موافقت کرده‌اند که پیش نویس قبل از انتخابات ایران را با اصلاحات جزئی برای در برگرفتن آخرین پیشنهادات تهران تغییر دهند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت : «پیشرفت اندکی است. ما اکنون درک مشترکی از متنی داریم که مبنای مذاکرات وین در مورد مسائل هسته ای خواهد بود.»

به نفع همه طرف ها است که مذاکرات را زنده نگه دارند، حتی با ضربان قلب ضعیف. کشورهای اروپایی مدت‌هاست که از این توافق دفاع {دیپلماتیک} کرده‌اند، اقتصاد ایران تحت تحریم‌های سنگین قرار دارد و ایالات متحده می‌خواهد نشان دهد که تمام تلاش دیپلماتیک خود را انجام می‌دهد.

آخرین اخبار سیاسی و اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یکی بنویسه که دو سال دیگه که ترامپ رییس جمهور میشه این توافق برجام رو پاره میکنه یا نه؟اگه هم توافقی صورت بگیره چون ایران پیشرفت هسته ای نمیتونه بکنه کاملا به ضررشه همین الان هم ایران نفت و گاز میفروشه و اصلا تحریم نیستیم و این توافق دوایی از درد مردم کم نمیکنه

  • ناشناس

    عوام فریبی تا کی

  • باقری

    ایران بر رفع تحریم ها پافشاری کند و نیز رفع خرید تسلیحات نظامی، ایران نمی تواند قانون آمریکا را عوض کند ولی با اقدار در مذاکرات باشد وتحریک ها رفع بشود بهتر است ولی تیم مذاکره کننده باید بداند روسیه به ظاهر شاید دوست ایران باشد ولی ایران را بخاطر منافع خود خواهد فروخت

  • مهدی

    سلام دوست عزیز ایران و مردم ایران برای غربی ها مهم نیست. غربی ها عاشق حقارت وفلاکت وبدبختی مردم ایران هستند. برای غربی ها مهم افزایش قیمت نفت و تهدید برنامه هسته ای و برنامه موشکی ایران است.
    تحریم ها شکست خورده و فروش نفت ایران از چند ماه پیش شروع شده .اروپا وآمریکا شدیداً نیازمند گاز و نفت ایرانه تا به بازار برگرده و امنیت تنگه هرمز وخلیج عدن برقرار بشه .هرگونه تنش در خلیج فارس قیمت نفت و برای اروپا وآمریکا تا بشکه ای 150 دلار بالا میبره.
    چین افزایش قیمت نفت و پیشبینی کرده و ذخایر نفیتی خودش و داره افزایش میده تا در صورت وقوع تنش اقتصادی پیروز میان باشه.
    صددرصد توافق با ایران انجام میشه .

  • ناشناس

    باسلام وخسته نباشی به زحمت کشان تجارت نیوز یک کلام خودمون را دلخوش الکی نکنیم چه بشه چه نشه این توافق صددرصد روی سفره ما تاثیری نداره مرگ از این همه خجالت زن وبچه شرف داره بریدم به خدابریدم