کد مطلب: ۶۲۹۵۰۰

آخرین اخبار از مذاکرات وین / توافق هسته‌ای یا حالا یا هیچ‌وقت!

آخرین اخبار از مذاکرات وین / توافق هسته‌ای یا حالا یا هیچ‌وقت!

با وجود سطح بالای دیپلماسی، تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به دلیل اختلاف‌نظرها همچنان به نتیجه نهایی نرسیده است. صدراعظم آلمان هشدار داده که در صورتی که این توافق حالا صورت نگیرد، دیگر تلاشی برای حفظ آن نخواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود سطح بالای دیپلماسی، تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به دلیل اختلاف‌نظرها همچنان به نتیجه نهایی نرسیده است. صدراعظم آلمان هشدار داده که در صورتی که این توافق حالا صورت نگیرد، دیگر تلاشی برای حفظ آن نخواهد کرد.

به نقل از بلومبرگ ، مذاکرات وین برای احیای توافق ۲۰۱۵ در دهمین ماه خود قرار دارد و این در حالی است که دیپلمات‌ها معتقدند این گفتگوها باید تا انتهای فوریه به نتیجه برسد. این در حالی است که معامله‌گران انرژی از نزدیک این مذاکرات را زیرنظر دارند. حصول توافق می‌تواند موجب بازگشت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان به بازارهای جهانی شود. ایران دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی و چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان در کنفرانس امنیت مونیخ اعلام کرد که اگر توافق به زودی حاصل نشود، ریسک ناکام ماندن مذاکرات وجود دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هم با همتایان اروپایی و دبیرکل سازمان ملل در این نشست حضور داشت. وی از طرف‌های غربی در مذاکرات خواست تا «بازی دوگانه» بر سر متن و شرایط احیای توافق را متوقف کنند.

گفتگوی تلفنی رئیسی با مکرون

این در حالی است که ابراهیم رئیسی در گفتگوی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: « هرگونه توافقی در وین باید شامل حذف تحریم‌ها، تضمین معتبر و پایان مسائل و ادعاهای سیاسی باشد.»
به ادعای بلومبرگ، در غیاب توافق، ایران نظارت بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای خود را کاهش داده و مهندسان و دانشمندان ایرانی پیشرفت خوبی در زمینه سوخت هسته‌ای پیدا کرده‌اند. این پیشرفت‌ها بدان معناست که این احتمال وجود دارد که شرایط توافق اولیه موسوم به برجام، به زودی منسوخ شود.

صدر اعظم آلمان در این رابطه گفت: « ما در ۱۰ ماه گذشته پیشرفت خوبی در مذاکرات داشتیم. به زودی به نقطه‌ای می‌رسیم که ما باید تصمیم بگیریم، آیا بازگشت به برجام هنوز معقول است یا خیر.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.