کد مطلب: ۶۱۰۱۹۷

تورم در آمریکا رکورد زد/ خوش‌بینی آمریکایی‌ها به بهبود اقتصاد

تورم در آمریکا رکورد زد/ خوش‌بینی آمریکایی‌ها به بهبود اقتصاد

آمریکا رکورد تورم چهل ساله را در ۱۲ ماه گذشته شکست. بر خلاف افزایش درآمد هنوز هم قیمت‌های بالا زندگی آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت‌ها در آمریکا همچنان بالا هستند و به این زودی خبری از کاهش تورم نیست. اداره تحلیل اقتصادی این کشور روز پنج شنبه اعلام کرد یکی از معیارهای اصلی تورم آمریکا در ۱۲ ماه گذشته ۵/۷ درصد افزایش داشته است. این سرعت افزایش در شاخص قیمت هزینه مصرفی از جولای ۱۹۸۲ بی سابقه بوده است.

کمبود انرژی و قیمت مواد غذایی که هر دو در این دوره ۱۲ ماهه افزایش داشته‌اند، باعث شد شاخص هزینه ۴/۷ درصد افزایش پیدا کند. این افزایش از سپتامبر ۱۹۸۳ بی سابقه بوده است.

این مسئله برای کسانی که امید داشتند این افزایش قیمت‌های گزاف تا آخر امسال پایان یابند، ناامیدکننده بود. اما این مقدار می‌تواند اوج این افزایش‌ها باشد.

به گفته برخی اقتصاددانان قیمت‌های انرژی در ماه نوامبر و دسامبر با توجه به قیمت پایین آن‌ها در باقی ماه‌های سال از این میزان بالاتر نخواهند رفت. این قیمت‌ها در مال نوامبر با سرعت کمتری افزایش پیدا کردند. اما برخی دیگر معتقدند این قیمت‌ها در ماه فوریه به بالاترین حد خود خواهند رسید.

افزایش درآمد مردم

به نقل از سی‌ان‌ان، ماه گذشته درآمد کلی ۰/۴ درصد افزایش یافت و به ۹۰/۴ میلیارد دلار رسید. درآمد خالص نیز با همین میزان افزایش ۷۰/۴ میلیارد دلار شد. اما با توجه به هزینه‌های مصرف کنندگان برای خرید سال نو هر دو معیار درآمد ۰/۶ درصد افزایش داشتند و به ۱۰۴/۷ میلیارد دلار رسیدند. نرخ پس اندازهای شخصی نیز ۶/۹ درصد کاهش یافت. درآمد مردم افزایش پیدا کرده است اما هنوز به پای افزایش قیمت‌ها نمی‌رسد.

طبق نظرسنجی که از احساسات مشتریان انجام شد، با اینکه تورم ناشی از شیوع کرونا استانداردهای زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، آمریکایی‌ها به مسیر بهبود اقتصاد در سال آینده خوش بین هستند. شاخص احساس مصرف کننده در ماه دسامبر ۷۰/۶ بود که از انتظارات اقتصاددان‌ها و ماه نوامبر کمی بیشتر بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.